بررسی مهم‌ترین فرصت‌های شغلی در بازار کار اصفهان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در این مطلب به بررسی بازار کار اصفهان و فرصت‌های شغلی آن در حوزه‌های مختلف مانند صنعت و کشاورزی می‌پردازیم. همچنین مشاغل پرطرفدار در اصفهان را بیان می‌کنیم.

به گزارش کارآفرینی پرس، اصفهان یکی از کلان‌شهرهای تاریخی و زیبای ایران است که با توجه به وفور مناطق گردشگری، تاریخی و البته طبیعی، محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. با توجه به تمرکز جمعیت در این شهر، طبیعی است که بازار کار و حتی موقعیت‌های شغلی اصفهان نیز از اهمیت خاصی برخوردار باشند. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب به بررسی بازار کار اصفهان بپردازیم و پاسخ دهیم موقعیت‌های شغلی پر تقاضای در اصفهان برای استخدام چیست. اگر قصد دارید در اصفهان مشغول به کار شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اصفهان با داشتن برخی از بهترین و جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی و البته داشتن صنایع بزرگی مثل ذوب‌آهن و فولاد، علاوه بر قطب گردشگری، یکی از شهرهای اصلی برای جذب نیروی کار است. انواع باغ‌ها و البته محصولات جذاب کشاورزی این بخش از کشور، باعث شده که اصفهان در بخش کشاورزی نیز نیروهای زیادی را به خود جذب کند. به‌صورت کلی موقعیت‌های بسیار خوب کاری در این شهر و استان، به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

حوزه‌های شغلی اصلی در اصفهان

اصفهان با داشتن برخی از بهترین و جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی و البته داشتن صنایع بزرگی مثل ذوب‌آهن و فولاد، علاوه بر قطب گردشگری، یکی از شهرهای اصلی برای جذب نیروی کار است. انواع باغ‌ها و البته محصولات جذاب کشاورزی این بخش از کشور، باعث شده که اصفهان در بخش کشاورزی نیز نیروهای زیادی را به خود جذب کند. به‌صورت کلی موقعیت‌های بسیار خوب کاری در این شهر و استان، به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱. خدمات

بخش خدمات خود به ۴ دسته اصلی دیگر یعنی اصناف، بازرگانی، ساختمان و گردشگری تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها نیز میزان مشخصی از بازار کار را در اختیار دارند. در این میان، بخش گردشگری توانسته یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار کار اصفهان را تشکیل دهد؛ زیرا با وجود انواع سازه‌های تاریخی و قدیمی، اصفهان یکی از محبوب‌ترین شهرهای گردشی و تفریحی برای مسافران داخلی و خارجی است.

این موضوع سبب شده که مشاغل زیادی در این راستا ایجاد شوند و فرصت‌های شغلی و استخدام در این بخش‌ها نیز افزایش پیدا کند. البته در بخش خدمات، اصناف نیز هم‌پای بخش گردشگری رونق دارد و انواع رسته‌های صنفی مثل صنایع دستی، صنایع ماشین‌کاری، فلزتراشی، پخت و فروش انواع شیرینی‌های سنتی اصفهان هم‌چون گز، سوهان و در نهایت حمل و نقل بار جاده‌ای نیز در این شهر محبوبیت دارد. با توجه به تمام این موارد باید گفت خدمات یکی از اصلی‌ترین بخش‌های جذب نیروی کار بوده و موقعیت‌های شغلی زیادی را در این رابطه می‌توان در استان اصفهان یافت.

۲. صنعت

اصفهان علاوه بر وجه تاریخی و فرهنگی، یک وجه مهم دیگر نیز دارد و می‌توان گفت که اصفهان، یکی از صنعتی‌ترین استان‌های ایران است. با وجود صنایع بزرگ و مهمی هم‌چون پتروشیمی، فولاد، پالایشگاه، سیمان و البته انرژی هسته‌ای، اصفهان جزو مهم‌ترین استان‌های صنعتی ایران بوده و همین موضوع باعث شده که نیروی کار زیادی حتی از سایر شهرهای مجاور، به این بخش از بازار کار اصفهان جذب شوند.

نکته مهم دیگر این است که اصفهان به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین شهرها برای سرمایه‌گذاری شناخته شده است و همین مسئله نقش بزرگی در رونق بازار کار این شهر ایفا می‌کند. سرمایه‌گذاران زیادی برای شروع کار، ترجیح می‌دهند در این استان کار خود را آغاز کنند.

۳. کشاورزی

کشاورزی نیز بخش مهمی از بازار کار اصفهان را تشکیل می‌دهد. در نواحی شمالی و غرب استان، کشاورزی و صنایع وابسته به آن بسیار پررونق است و همین موضوع باعث شده که نرخ بیکاری در این بخش‌ها کمی کمتر از بخش‌های مرکزی باشد.

با توجه به این موارد باید بگوییم اگر در هر کدام از حوزه‌های گفته‌شده سابقه کاری داشته و یا تمایل دارید در آن حوزه کار خود را آغاز کنید، می‌توانید یک شغل مناسب در اصفهان بیابید. هر چند در این‌جا و پیش از هر چیزی یک سوال مهم دیگر ایجاد می‌شود: در اصفهان چه شغل‌هایی رواج دارند و بهترین فرصت‌های شغلی در این شهر برای استخدام کدامند. 

انواع شغل‌های رایج و پرطرفدار در اصفهان

فرقی نمی‌کند که در حال حاضر در استان اصفهان زندگی می‌کنید یا قصد دارید در آینده برای یک موقعیت شغلی بهتر به یکی از شهرهای این استان مهاجرت کنید؛ در هر ۲ حالت مهم‌ترین نکته برای آغاز کار این است که انواع شغل‌های رایج و پرطرفدار در این استان را بشناسید و با توجه به امکانات و توانایی‌های خود، بهترین گزینه را برگزینید. بازار کار و موقعیت‌های شغلی در این استان را می‌توان در چند دسته اصلی تقسیم کرد که در ادامه هر کدام را به‌اختصار بررسی خواهیم کرد:

کسب‌وکار خانگی و اینترنتی: این نوع از کسب‌وکار در استان اصفهان نیز همانند سرتاسر ایران رواج دارد و با اینکه تا پیش از این به کارهایی هم‌چون قالی‌بافی و صنایع‌دستی محدود می‌شد؛ اما در حال حاضر شامل طیف وسیعی از انواع کارهای هنری و گاه صنعتی است. با وجود جمعیت زیاد، امکان کسب درآمد قابل قبول از این راه افزایش یافته و با استفاده از انواع پلتفرم‌های آنلاین، می‌توان به درآمد بسیار خوبی نیز رسید. مشاغل حوزه فناوری و انجام انواع کارهای خدماتی و فروش آن‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی آنلاین، در این دسته قرار می‌گیرند.

کسب‌وکار تولیدی: استان اصفهان با داشتن بیش از ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی و بیش از ۹ هزار واحد صنعتی، صنعتی‌ترین استان ایران است. این استان از لحاظ چدن، آهن، فولاد، انواع فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمی، مواد پلاستیکی، مصنوعات سنگ و گچ، محصولات لبنی، فرش و کف‌پوش و البته انواع واحدهای تولیدی پوشاک، یکی از بهترین و مناسب‌ترین استان‌ها برای انجام انواع کسب‌وکار تولیدی است. نکته مهم این است که معادن مختلفی نیز در این استان وجود دارد و به همین خاطر کارخانه‌های صنعتی زیادی هم در مجاوت این معادن احداث شده‌اند.

کسب‌وکار کشاورزی: استان اصفهان با داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، دارای ۳ بخش مختلف است. در بخش‌های گرم و خشک محصولات کشاورزی اختصاصی این آب‌وهوا مثل خرما، انار و پسته کشت شده و در بخش‌های سرد و کوهستانی، بادام، گردو و در مناطق معتدل‌تر استان، محصولات دانه‌دار کشت می‌شود. کاشان نیز در استان اصفهان قرار دارد که با داشتن بهترین عرقیات و البته گلاب مشهور، یکی از بهترین موقعیت‌های شغلی را برای نیروهای ساکن یا مهاجر ایجاد کرده است.

کسب‌وکار خدماتی: بخش خدماتی در استان اصفهان با توجه به گردشگری و البته وجود اصناف مختلف صنایع دستی، رونق بسیار خوبی دارد. در واقع در استان اصفهان مشاغل وابسته زیادی وجود دارند که با افزایش گردشگری، بازار کار بسیار بهتری خواهند داشت. مواردی هم‌چون رستوران‌ها یا انواع مکان‌های اقامتی، انواع مجموعه‌های گردشگری و مسافربری، فروش محصولات اختصاصی منطقه و فعالیت در هر کدام از حوزه‌های مرتبط با آن‌ها، بخشی از کسب‌وکار خدماتی این استان است که درآمدزایی بالایی نیز دارد.

کسب‌وکار دامداری: استان اصفهان رتبه اول در تولیدات دامی و تولید شیر در کل ایران را در اختیار دارد و به همین خاطر اگر به انواع شغل‌های این حوزه علاقه‌ دارید، استان اصفهان می‌تواند بهترین محل برای آغاز این کار باشد. تولید گوشت، تولید شیرخام، تولید انواع محصولات دامی مثل مرغ، تخم مرغ و پودر شیر و صادرات این محصولات به سایر کشورها، یکی از بخش‌های مهم بازار کار اصفهان را تشکیل می‌دهد.

کسب‌وکار فنی: این نوع از کسب‌وکار را نمی‌توان به‌صورت اختصاصی به این استان نسبت داد، اما در اصفهان و با توجه به تمرکز جمعیت و البته وجود دائم مسافران فعال، این مدل از کسب‌وکارها با تقاضای بسیار بالایی روبه‌رو است. انواع شغل‌ها مثل تعمیرات ماشین و تمام کارهای مرتبط با آن، تاسیسات ساختمانی، تعمیرات موبایل و لوازم الکترونیکی، نصب دوربین‌های مداربسته و…، همه بخشی از انواع کسب‌وکارهای فنی است که می‌توانید با استفاده از آن به درآمدزایی بپردازید.

کسب‌وکار هنری: استان اصفهان با هنر و تاریخ غنی آن شناخته می‌شود و با داشتن قدمتی ۵۰ هزار ساله، دارای یکی از بهترین موقعیت‌های ممکن برای درآمدزایی از انواع کسب‌وکار هنری است. انواع کارهای هنری و صنایع دستی اصفهان در تمام ایران و حتی دنیا محبوبیت دارد. کارهای مختلفی هم‌چون پارچه‌های قلمکار، فیروزه‌کوبی، قالی‌بافی، نقره‌سازی، میناکاری، قلم‌زنی بر مس، برنج و یا نقره، خراطی، قلمکارسازی و سوزن‌دوزی، تنها بخشی از انواع کسب‌وکارهای هنری این استان است که در صورت داشتن مهارت و توانایی لازم، می‌توانید کار خود را در هر کدام از این بخش‌ها آغاز کنید.

کسب‌وکار آموزشی: این نوع کسب‌وکار با توجه به وجود برترین دانشکده‌ها و مراکز عالی آموزشی در اصفهان، طرفداران بسیار زیادی دارد و راه‌اندازی انواع آموزشگاه‌های فیزیکی یا مجازی و البته فعالیت به‌صورت مدرس در حوزه‌های خاص، می‌تواند یکی از راه‌های آغاز کار و کسب درآمد در این استان باشد.

تمام این موارد، تنها بخشی از انواع کارهایی است که می‌توانید در استان اصفهان برگزینید. نکته مهم این است که برای اشتغال در این استان، دو راه اصلی پیش روی شما وجود دارد: می‌توانید با توجه به توانایی خود، یکی از کارهای رایج را در بخش صنعتی یا خدماتی انجام داده و همانند سایر فعالان همان صنف، کسب درآمد کنید و یا با بررسی دقیق تمام این بخش‌ها، مواردی را بیابید که نادیده گرفته شده‌اند و کار خود را در همان حوزه‌ها شروع کنید. راه دوم کمی سخت‌تر است؛ ولی در صورت رسیدن به نتایج مطلوب، می‌تواند درآمد بسیار بهتری برای شما در پی داشته باشد.

برای انجام این کار مثلا در حوزه دامداری، باید مواردی را جست‌وجو کنید که کمترین توجه به آن‌ها شده و سپس تلاش کنید جزو اولین فعالان آن صنعت باشید. این کار ممکن است سختی‌های بسیار بیشتری نیز داشته باشد؛ اما بی‌شک با درآمد بالاتر از میانگین در یک شغل خاص، ارزش تحمل سختی‌ها را خواهد داشت.

بررسی مهم‌ترین فرصت‌های شغلی در بازار کار اصفهان

با توجه به بازار کار و موقعیت‌های شغلی اصفهان، می‌توانید از سرمایه خود استفاده کرده و یا اینکه در یک مجموعه بزرگ‌تر کار خود را شروع کنید. در روش اول و برای کار مستقل و شخصی، باید سرمایه کافی داشته و با کمک آن درآمدزایی کنید که انجام این کار به توانایی‌های و امکانات اختصاصی شما بستگی دارد. در روش دوم، می‌توانید رزومه خود را به یکی از انواع سازمان‌ها و یا کارخانه‌جات اصفهان ارسال کرده و در صورت پذیرفته‌شدن و با طی مراحل اصلی اداری، کار خود را آغاز کنید. برای شروع این مسیر، ابتدا باید با برخی از بهترین و برترین مجموعه‌های صنعتی اصفهان آشنا شوید:

کارخانه فولاد مبارکه سپاهان: این مجموعه در شهر مبارکه اصفهان قرار دارد و بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد کشور است. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در سال‌های گذشته در میان ۲۵ شرکت برتر دانشی آسیا و در کنار نام‌های بزرگی هم‌چون سامسونگ و تویوتا قرار گرفته و یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌هایی است که می‌توانید شانس خود را برای آغاز کار در آن‌جا بیازمایید.

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان: این کارخانه در جنوب غربی اصفهان و در شهرستان لنجان قرار دارد. این مجموعه که کار خود را از سال ۱۳۴۴ آغاز کرده است، بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد ساختمانی، ریل، انواع چدن، شمش فولادی و… در ایران است. کارخانه قطران، شرکت پویش بازرگان ذوب‌آهن، شرکت پویش معادن ذوب‌آهن و باشگاه ورزشی ذوب‌آهن اصفهان، همه بخشی از مجموعه‌های وابسته به این کارخانه هستند. طبیعی است که این مجموعه با وجود زیرمجموعه‌های فراوان، به نیروهای کاری زیادی نیاز داشته باشد و به همین خاطر، احتمال کسب یک جایگاه شغلی مناسب در این مجموعه، برای متقاضیان برتر بیشتر است.

شرکت مهرتاش سپاهان: مهرتاش سپاهان یکی دیگر از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی فعال در اصفهان است که در صنایع مختلفی هم‌چون صنایع خودرو، صنعت تصفیه و بهسازی آب، صنعت فولاد، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش، صنعت سیمان، حمل و نقل، صنایع نیروگاهی، صنعت لاستیک، نساجی و صنعت سیم و کابل فعالیت دارد. این مجموعه با داشتن بیش از ۳۰ سال سابقه کاری، یکی از مجموعه‌های معتبر و قابل اعتماد برای آغاز کار خواهد بود.

کارخانه داروسازی فارابی: احتمالا شما نیز با شرکت داروسازی فارابی آشنا بوده و از سابقه کاری درخشان این مجموعه مطلع هستید. این مجموعه نیز یکی از کارخانه‌های بزرگ، مدرن و مجهز استان اصفهان است که در سال ۱۳۷۱ کار خود را آغاز کرده است. اگر قصد دارید در این مجموعه کار خود را آغاز کنید، تنها با جست‌وجو در گوگل، به‌راحتی می‌توانید صفحه تقاضای همکاری مجموعه را یافته و با تکمیل فرم، درخواست کار خود را به‌صورت رسمی ارائه دهید.

علاوه بر این موارد ذکر شده، شرکت البرز شیمی آسیا، کارخانه کسری، کارخانه ستاره طلایی ملت و صدها نام دیگر را نیز می‌توان در این بخش بررسی کرد. همه این مجموعه‌ها در زمره برترین فعالان بازار کار ایران و اصفهان هستند که می‌توانید در صورت تمایل، با ارسال رزومه به آن‌ها، شانس خود را برای یافتن یک شغل خوب بیازمایید.

آمار بیکاری در اصفهان

با وجود حضور برخی از بهترین مجموعه‌ها و کارخانه‌های صنعتی ایران در استان اصفهان، این استان نیز همانند سایر بخش‌های کشور، با معضل بیکاری روبه‌رو است. در سال‌های اخیر، وضعیت همه‌گیری کرونا و البته خشک‌شدن زاینده‌رود نیز باعث افزایش نرخ بیکاری در این استان شده است.

بررسی روش جست‌وجو و یافتن شغل در بازار کار اصفهان

با اینکه در گذشته، جست‌وجوی شغل تنها به شکل حضوری و فیزیکی صورت می‌گرفت، اما امروزه و با کمک جدیدترین پلتفرم‌های موجود، می‌توان به‌صورت آنلاین، بهترین موقعیت‌های شغلی را در اسرع وقت یافت. این امکان برای استان اصفهان نیز وجود دارد و برای این کار می‌توانید از انواع نرم‌افزارها و سایت‌های مختلف استفاده کنید. به‌صورت کلی مزایای کاریابی آنلاین شامل این موارد است:

  • امکان جست‌وجو در تمام شهرها بدون نیاز به مراجعه حضوری؛
  • اطلاع یافتن از بهترین و مناسب‌ترین موقعیت‌های کاری در همان دقایق اولیه اعلام نیاز مجموعه‌ها به نیرو؛
  • امکان دسته‌بندی آگهی‌های استخدام با توجه به موقعیت و نیاز کارجوها؛
  • امکان تنظیم پلتفرم‌ها برای ارسال نوتیفیکیشن در اولین لحظه اعلام یک کار متناسب با شرایط فردی؛
  • خدمات ساخت رزومه آنلاین و ارسال رزومه‌های استاندارد برای مجموعه‌های مختلف.

سایت کاربوم یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فعال در این حوزه است و برای یافتن یک کار مناسب در استان اصفهان، می‌توانید از خدمات متنوع این سایت بهره ببرید. در سایت کاربوم علاوه بر وجود انواع آگهی‌های استخدام، امکان ساخت پروفایل‌ شخصی به‌عنوان کارجو، معرفی شرکت‌ها، امکان ساخت رزومه در قالب‌های مختلف و انجام انواع تست‌های شخصیت‌شناسی نیز وجود دارد.

این تست‌های شخصیت‌شناسی به شما کمک می‌کنند با شخصیت و روحیات خود به‌خوبی آشنا شده و بهترین شغل متناسب با توانایی‌های‌تان را برگزینید. از سوی دیگر، اغلب سازمان‌های بزرگ پیش از استخدام نیروهای جدید، با بررسی انواع تست‌های شخصیت‌شناسی متقاضیان، ترجیحا افرادی را انتخاب می‌کنند که بیشترین انطباق شخصیت با نیازمندی‌های سازمان را داشته باشند. بنابراین شما می‌توانید در کاربوم، علاوه بر جست‌وجوی شغل، ساخت رزومه و تمام موارد مورد نیاز دیگر، به‌راحتی بهترین و معتبرترین تست‌های دنیا را انجام داده و با توجه به نتایج آن، شغل متناسب با خود را یافته و سپس آگهی‌های مرتبط با آن شغل را ببینید.

البته اگر شما در گروه کارفرماها قرار دارید، سایت کاربوم برای شما نیز ابزارهای بسیار خوبی را ارائه داده است. سایت کاربوم برای مدیران کسب‌وکار و کارفرماها، بخش اختصاصی داشته و ابزارهای متناسبی ارائه می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از این سایت، فعالیت‌های مختلف هم‌چون جذب، ارزیابی نیرو و توسعه برند کارفرمایی را انجام دهید و یا با استفاده از نرم افزار جذب و استخدام (ATS)، تمام فعالیت‌های مرتبط به بررسی و استخدام نیروهای جدید را به‌راحتی انجام دهید.

اگر قصد دارید در استان اصفهان یک کار متناسب بیابید، وارد بخش آگهی‌های استخدام سایت کاربوم شده، سپس گروه شغلی، شهر و نوع همکاری خود را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید فقط آگهی‌های استخدام شهر اصفهان را ببینید، در قسمت انتخاب شهر، اصفهان را انتخاب کرده و تمام موقعیت‌های شغلی موجود در این استان را به‌صورت هم‌زمان مشاهده کنید.

جمع‌بندی نهایی بررسی بازار کار اصفهان

اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای صنعتی ایران، توانسته برخی از بهترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی را در خود جای دهد و به این شکل، یکی از استان‌های برتر ایران در این حوزه باشد. هرچند وجه تمایز اصلی این استان، پیشینه بسیار غنی آن در زمینه تاریخ، هنر و گردشگری است و به همین دلیل انواع شغل‌های خدماتی مرتبط به این بخش نیز در استان اصفهان و شهرهای اصلی آن رونق دارند.

یافتن یک موقعیت شغلی در این استان با توجه به تنوع موقعیت‌ها و انواع گزینه‌های موجود، نسبتا راحت است و همین مسئله باعث شده که نیروهای کار از اغلب شهرها و استان‌های مجاور نیز به اصفهان مراجعه کنند. تنها کافی است سرمایه یا استعداد کافی را داشته باشید تا بتوانید در استان اصفهان یک کار عالی و متناسب با شرایط خود بیابید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربوم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا