۵ دانشکده مهارت و کارآفرینی تهران به واحد یادگار امام منتقل خواهند شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری گفت: قرار است پنج دانشکده مهارت و کارآفرینی شهر تهران به این دانشگاه منتقل شوند و هر یک از این دانشکده‌ها در حوزه یا حوزه‌های خاصی آموزش‌های مهارتی را ارائه دهند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، سال ۹۹ راه‌اندازی دانشگاه و دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت و نظام‌نامه آن به تصویب رسید. استقرار این دانشکده‌ها حلقه ارتباط بین آموزش‌های علمی و نیاز بازار کار است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما به‌تازگی با توجه به رویکرد جدید این دانشگاه در حوزه مهارت و کارآفرینی از مصوبه دوازدهمین جلسه شورای گسترش، آموزش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری به دانشگاه مهارت و کارآفرینی خبر داد.

سیدمحمد بطحایی با تأکید بر اهمیت این اقدام مؤثر و تدبیر ویژه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری به سمت مهارت و کارآفرینی، بیان کرده است که دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شهر تهران به عنوان زیرمجموعه‌ای از این واحد دانشگاهی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی دانشگاه مهارت و کارآفرینی یادگار امام خمینی(ره) شهرری را مانند دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، یکی از امتیازات و شاخص‌های برتر این دانشگاه برشمرده و اظهار کرده است: رشته‌های دانشی این واحد دانشگاهی در طول مدت پنج سال به سایر واحدها منتقل می‌شود و در ادامه، مسیر «آموزش مهارتی» تنها مأموریت این دانشگاه خواهد شد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شده است که این امر سبب می‌شود حوزه مهارت و کارآفرینی در شهر تهران، متولی واحدی داشته باشد که منجر به توسعه و ارتقای کیفی آموزش‌های تخصصی حوزه مهارت و کارآفرینی و تحول در حوزه اشتغالزایی پایدار خواهد بود.

خبرنگار آنا به همین مناسبت و در ادامه پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» به‌منظور تشریح جزئیات بیشتر از تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری به دانشگاه مهارت و کارآفرینی با سعید قاضی‌مغربی رئیس این واحد دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

موفقیت واحد یادگار امام در حوزه‌های کاربردی و کارآفرینی

آنا: دلایل انتخاب و تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) به دانشگاه مهارت و کارآفرینی را تشریح کنید.

قاضی‌مغربی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در چند سال اخیر با کسب پروژه‌های متنوع نشان داد که می‌تواند در حوزه‌های کاربردی و کارآفرینی موفق باشد. بر این اساس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولانی که واحدهای دانشگاهی را رصد می‌کنند با رصدی مناسب، مسئولیت آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی را با عنوان «دانشکده مهارت و کارآفرینی» به واحد یادگار امام دادند.

اگر مقایسه حدودی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری با عمده واحدهای دانشگاهی استان تهران انجام دهیم به نظر می‌آید در حوزه مهارت و کارآفرینی و مهارت‌آموزی، واحد یادگار امام در عمل از بقیه واحدهای دانشگاهی موفق‌تر بوده است.

طبیعتاً در حوزه‌های دانشی، تحصیلات تکمیلی و در دیگر حوزه‌ها، واحدهای دانشگاهی تهران در مقایسه با واحد یادگار موفق‌تر بوده‌اند؛ اما در حوزه کاربردی، مطالعات و دانش‌های کاربردی، واحد یادگار موفق‌تر بوده است، همان‌طور که سال ۹۸ قراردادی با دانشگاه صنعتی کلن آلمان منعقد کرد و مقرر شد دانشجویان به‌صورت کاربردی درس را یاد بگیرند و دو روز در دانشگاه و سه روز در بخش صنعت باشند و نهایتاً بتوانند مدرک ایرانی و آلمانی بگیرند.

آنا: قرار است در مرحله اجرا چه اتفاقی بیفتد و واحد یادگار چه رویکردی را پیش بگیرد؟

قاضی‌مغربی: فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری نشان می‌دهد که رویکرد مسئولان واحد یادگار همواره به سمت آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی بوده است و اکنون قرار است پنج دانشکده مهارت و کارآفرینی شهر تهران به این دانشگاه منتقل شوند و هر یک از این دانشکده‌ها در حوزه یا حوزه‌های خاصی آموزش‌های مهارتی را ارائه دهند و در نهایت کسانی که از این دانشکده‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، بتوانند از دانش خودشان شغل و کار به دست بیاورند.

حلقه نخست مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های مهارتی و حلقه دوم کارآفرینی است، این مدل‌ها در کشورهایی مانند آلمان و ژاپن هم به عنوان الگوهای موفق پیاده شده است؛ آما به‌صورت پایلوت و آزمایشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری انجام نخواهد شد. مدل، مدل اسکول‌مپ بوده و در واقع زنجیره‌ای از دانشکده‌های مهارتی است و هر کدام در یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند، حوزه‌هایی که نیازمندی‌های کشور را برطرف می‌کنند.

آنا: دانشکده‌های ادغامی استان تهران کدام هستند؟

قاضی‌مغربی: در این راستا دانشکده مهارتی و کارآفرینی سمای تهرانسر، جنت‌آباد، ازگل (قلهک)، شریعتی و کَن با دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری ادغام می‌شود.

فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام خمینی(ره) مانند سابق ادامه دارد

آنا: فعالیت کنونی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری چه می‌شود؟

قاضی‌مغربی: بدیهی است فعالیت‌های اولیه و مرسوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری مانند سابق ادامه دارد و در مقاطع ارشد، دکتری و رشته‌های مختلف دانشجو جذب و فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ اما رویکرد دانشگاه به‌تدریج به این سمت می‌رود که کم‌کم رشته‌های مهارتی را جذب کنیم و برای مثال دکتری و ارشد حرفه‌ای در مکانیک، برق، شیمی و … هم داشته باشیم؛ البته این موضوع منافاتی با دکتری‌های موجود در رشته‌های دانشی نخواهد داشت؛ اما رویکرد دانشگاه به سمت مهارت و کارآفرینی می‌رود.

آنا: واحد یادگار از چه امکانات و تجهیزاتی برخوردار است تا به اهداف مورد نظر دانشگاه مهارت و کارآفرینی برسد؟

قاضی‌مغربی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهرری دارای مرکز تحقیقات – پژوهشی و فرهنگی شامل؛ مرکز رشد، مرکز آموزش نیروی انسانی، مرکز IT، کتابخانه دیجیتال و نمازخانه مرکزی است.

این واحد دانشگاهی دارای سوله‌های آموزشی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز و در 240 گرایش در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد  و دکتری در  هفت دانشکده مصوب ( علوم انسانی،  فنی مهندسی، آموزش معلمان، علوم پایه، هنر و معماری، مدیریت و حسابداری و  مهندسی برق (شهدای هسته ای ) فعال بوده و به عنوان قطب علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل شناخته شده و در این راستا حرکت‌های جدیدی را درجهت تبدیل به دانشگاه حل مسئله آغاز کرده است.

آنا: چه چشم‌انداز و آینده‌ای را برای اجرای این طرح متصور هستید؟

قاضی‌مغربی: مهارت و کارآفرینی نیاز امروز کشور است و هر دانشگاهی که در این موضوع پیشتاز باشد، آینده موفق‌تری دارد و سهم خودش را به کشور بیشتر ادا کرده است؛ بنابراین به عنوان مسئول در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، عرض می‌کنم که رویکرد جدید دانشگاه توفیقی است که نصیب دانشگاهیان واحد دانشگاهی یادگار امام شده است و امیدواریم در مدتی کوتاه نکته‌نظرهای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را به نحو مطلوب پیاده‌سازی کرده تا هزینه‌ها به کسب و کار دانشجویان در کشور منجر شود و این حوزه رونق بگیرد و هرچه زودتر به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا