هوش مصنوعی، فناوری‌ آینده‌ساز غیرقابل تحریم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

«شب آفتابی»، شنبۀ هر هفته روی آنتن شبکۀ رادیویی اقتصاد می‌رود و به گفت‌وگو با کارآفرینان برتر کشور می‌پردازد. علی رسولی‌زاده، کارآفرین برتر ملی و فعال در حوزۀ فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، مهمان دیشب این برنامه بود. در ادامه، خلاصه‌ای از صحبت‌های این کارآفرین ملی در گفت‌وگو با برنامۀ شب آفتابی می‌خوانیم؛

به گزارش کارآفرینی پرس، «شب آفتابی»، شنبۀ هر هفته روی آنتن شبکۀ رادیویی اقتصاد می‌رود و به گفت‌وگو با کارآفرینان برتر کشور می‌پردازد. علی رسولی‌زاده، کارآفرین برتر ملی و فعال در حوزۀ فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، مهمان دیشب این برنامه بود. در ادامه، خلاصه‌ای از صحبت‌های این کارآفرین ملی در گفت‌وگو با برنامۀ شب آفتابی می‌خوانیم؛

آغاز راه

همان طور که می‌دانید و شاهد هستید، فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کشور هم زمان‌بر است و مشکلات خاص خود را دارد. علاوه بر نهادها و سازمان‌ها، مردم نیز در سوی دیگر، برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اطلاعات کافی ندارند. برای مثال، در موضوع سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آیندهٔ خود و فرزندان‌شان، سردرگم هستند و نمی‌دانند کجا و چطور سرمایه‌گذاری کنند. همهٔ این‌ها نیازمند اطلاعات و داده‌ها در موقعیت کنونی و احتمالات آینده است. ما با مشاهدهٔ این فقدان و البته ضرورت رفع آن، سعی کردیم آینده را شفاف‌تر به مردم نشان دهیم.این دغدغۀ اصلی ما در شروع فعالیت در حدود هفت سال پیش است. لذا مجموعه‌ای دانش‌بنیان را تأسیس کردیم که با اتکا به فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، «دستیار هوشمند اقتصادی مردم» باشد.

هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین فناوری‌های روز دنیاست و از آن‌جا که فناوری نرم و مبتنی بر نیروی متخصص انسانی است، تحریم‌بردار نیست. از چند سال پیش که مرکز تحقیقات هوش مصنوعی را ایجاد کردیم تاکنون، موفق شده‌ایم بزرگ‌ترین تیم تحقیقاتی هوش مصنوعی کشور را ایجاد کنیم که با بیش از صد و پنجاه نیروی متخصص در حوزهٔ سرویس‌های هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. برای مثال، سامانهٔ «سهند»، سامانهٔ هوشمند ناوبری پهباد، یکی از سامانه‌های هوشمندی است که در این مجموعه اجرا و پیاده‌سازی شده است. علاوه بر این، در حوزه‌های مختلف بینایی ماشین، پردازش تصویر، پردازش ویدئو، پردازش گفتار و زبان طبیعی و داده‌کاوی اقدامات متعددی صورت گرفته است. در این مجموعه همچنین سعی کرده‌ایم اکوسیستم هوش مصنوعی را که کمک می‌کند انسان راهکارها و ساختار خود را به ماشین یاد بدهد و کامپیوترها مثل انسان فکر کنند و تصمیم بگیرند، پیاده‌سازی کنیم. خوشبختانه این اقدام موفقیت‌آمیز بوده و بزرگ‌ترین مجموعهٔ هوش مصنوعی خاورمیانه را ایجاد کردیم و همان طور که اشاره کردم، مجموعه‌های بسیاری در کشور از خدمات هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

کرونا و تبدیل تهدید به فرصت

در سال گذشته و با شیوع کرونا تلاش شد مراجعه‌های حضوری به حداقل کاهش پیدا کند و صف‌های حضوری تا جای ممکن حذف شود. در این میان، یکی از مهم‌ترین مسائل، احراز هویت بود. تا پیش از این، تقریباً تمام این فرایند باید به صورت حضوری انجام می‌شد تا مشخص شود کسی که قصد دریافت خدمات دارد، چه کسی است و آن خدمات واقعاً به خود شخص ارائه می‌شود. پس از طرح این مسأله، که سلامت و جان مردم را تهدید می‌کرد، فعالیت شبانه‌روزی ما شروع شد و به مدت پنج روز بیش از چند صد نفر از کارمندان ما تمام‌وقت کار می‌کردند تا موفق شدند با استفاده از سرویس‌های مختلف هوش مصنوعی، احراز هویت غیرحضوری هوش مصنوعی را پیاده‌سازی کنند. پس از اینکه این سامانه در بورس، قوهٔ قضاییه و بانک ارائه شد، بیش از شش میلیون نفر با استفاده از این سامانه احراز هویت شدند و خدمات دریافت کردند؛ به طوری که در روزهای ابتدای رونمایی این سامانه، روزانه چند صد هزار نفر از این سامانه بازدید می‌کردند و اختلالی در کار سامانه پیش نیامد.

جامعهٔ هدف و اقدامات و راهکارها

جامعهٔ هدف ما به گروه خاصی نیست و کمک به مردم در تصمیم‌گیری‌های مالی وظیفۀ ماست. سامانۀ سیگنال با نزدیک به هفت میلیون بار نصب، بیشترین مراجعات مردمی را داشته است. افراد با مراجعه به این سامانه در حوزه‌های مختلفی مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، طلا و ارز اطلاعات کسب کرده و با چشم باز انتخاب و سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع، در کنار در اختیار گذاشتن اطلاعات و به نوعی مشاوره، آموزش‌های متعددی نیز داده می‌شود.

یکی دیگر از مسائلی که در این مدت با آن روبه‌رو شدیم، میزان سواد مالی در کشور بود. در دنیا استانداردهای سواد مالی و استراتژی‌های مختلف سواد مالی وجود دارد و تمام افراد جامعه از دوران کودکی تا بزرگسالی آموزش می‌بینند. متأسفانه در کشور ما به اندازهٔ کافی به این موضوع اهمیت داده نشده است. در نتیجه اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام شد. تولید منابع و برنامه‌های آموزشی نیز از جمله کارهای انجام‌شده برای افزایش سواد مالی و آشنایی با این مفهوم است. مخاطب این برنامه‌ها نیز از کودکان خردسال تا اقشار و سنین و مختلف جامعه هستند. برای نمونه، تاکنون بیش از پنجاه جلد کتاب برای سنین پیش از دبستان و دورهٔ اول و دوم دبستان منتشر شده تا دانش‌آموزان با مباحث گوناگون سواد مالی مثل خرج و پس‌انداز، خرید،‌ اعتبار، بدهی و کاریابی آشنا شوند. حدود هفتاد جلد کتاب دیگر نیز در دست چاپ و انتشار است. اگر افراد در مسیر زندگی با چنین مفاهیمی آشنا شوند، آیندهٔ درخشانی خواهند داشت که در سطح کلان، کشور نیز از ثمره‌های آن بهره‌مند می‌شود.

مسألهٔ دیگری که با آن روبه‌رو شدیم، درخواست مردم برای جذب اعتبار بود. افراد در طول زندگی ممکن است بارها به فکر تأمین مالی برای برخی اقدامات باشند؛ اما این کار معمولاً هم زمان‌بر است و هم دشوار. در حالی که این مسأله سال‌هاست با ابزاری به نام اعتبارسنجی در دنیا حل شده است. با این روش، افراد بدون توجه به داشته‌های مالی‌شان و با توجه به اطلاعات‌شان ارزیابی می‌شوند و لازم نیست برای دریافت هر وامی، وثیقه یا گواهی کسر از حقوق ارائه کنند، بلکه جایگاه اجتماعی یا شغل و اعتبار افراد است که محل توجه قرار می‌گیرد. ما در این زمینه هم وارد شدیم و با ایجاد ابزار اعتبارسنجی، تلاش کردیم در کسب اعتبار و تأمین مالی کسب‌وکارها کمک کنیم تا دیگر شاهد مشکلات پیشین نباشیم. خوشبختانه این کار نیز موفقیت‌آمیز بوده و تاکنون بیشتر از سه میلیون نفر با وارد کردن اطلاعات در سامانهٔ اعتبارسنجی، خودارزیابی شده‌اند و تسهیلات دریافت کرده‌اند، بدون اینکه درگیر فرایند حضوری و زمان‌بر شوند. باید گفت که بانک‌ها نیز از این ابزار به خوبی استقبال کردند و به ویژه در سال‌های اخیر و با افزایش درخواست خدمات و البته بیماری کرونا، شاید مسائلی که سال‌ها پیش باید به آن‌ها توجه می‌شد، در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. در حال حاضر، افراد با استفاده از یکی از سامانه‌های ما، از طریق اعتبارسنجی بیشتر از سی هزار میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده‌اند.

حمایت‌ها

یکی از دغدغه‌های اصلی کارآفرین‌ها تأمین مالی و دریافت تسهیلات است. کاری که در کشور ما معمولاً سخت‌تر از بقیه‌ کشورهاست. هر چند با جدیت حاکمیت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، به خصوص در معاونت علمی ریاست جمهوری و با در نظر گرفتن صندوق نوآوری و شکوفایی، این راه برای شرکت‌های دانش‌بنیان به سختی بقیه نیست.

البته ما با توجه به تجربه‌های پیشین، سعی کردیم به ویژه در گام‌های اول، تا جای ممکن با استفاده از چرخش خود کسب‌وکار، آن را تأمین مالی کنیم تا کسب‌وکار وابستگی کامل و چندانی به تأمین مالی از طریق وام نداشته باشد. بعد از گسترش کسب‌وکار و هنگام نیاز، حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این مسیر کمک‌کننده بود. در واقع، بهتر است کسب‌وکارهای نوپا زیاد به تسهیلات بانکی تکیه نکنند؛ چون خود این تسهیلات و سودهای دریافتی بانک گاهی مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

خانواده

من بزرگ‌ترین فرزند خانواده‌ پرجمعیت ده‌نفره‌مان هستم. در تمام این سال‌ها تلاش‌های فراوان پدر و مادرم را دیده‌ام. آن‌ها شبانه‌روز تلاش می‌کردند تا خانواده‌ای با این تعداد فرزند را به درستی مدیریت کنند. دیدن پشتکار فراوان پدر و مادرم برای موفقیت فرزندان‌شان، اولین چراغ زندگی من بود که مسیر را برای من و بقیه روشن کرد تا متوجه شویم تلاش مداوم و خستگی‌ناپذیر، عامل اصلی موفقیت است. مسألهٔ دیگر، طی کردن گام به گام مسیر است. بسیاری از افراد به دنبال طی کردن مسیر در کوتاه‌ترین زمان هستند. این موضوع نیز در رفتار پدر و مادرم دیده می‌شد که معتقد بودند کسب تجربه و حرکت گام به گام است که نتیجهٔ دلخواه را رقم می‌زند. از این رو و با توجه به شغل پدرم که فنی بود، ما هم هر گاه فرصتی دست می‌داد، در این زمینه مشغول می‌شدیم و از آموزش‌های‌شان بهره می‌بردیم.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا