راهکارهای افزایش پویایی در محیط کار

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

پویایی گروه به تاثیر نقش‌ها و رفتارهای اعضا بر کل گروه اشاره  می‌کند. دلایل ضعف پویایی گروه را بررسی کرده و راهکارهایی برای تقویت آن بیان می‌کنیم.

پویایی گروه (Group Dynamics) اصطلاحی است که توسط کورت لوین (Kurt Lewin)، روان‌شناس اجتماعی، ابداع شده است. وی مشاهده کرد که افرادی که به‌صورت گروهی کار می‌کنند، به‌طور معمول رفتارها و نقش‌های خاصی را در پیش می‌گیرند؛ «پویایی گروه» به تأثیری که این رفتارها و نقش‌ها بر سایر اعضای گروه و همچنین کل گروه دارند، اطلاق می‌شود. 

گروه‌هایی که از پویایی خوبی برخورداراند، ویژگی‌های خاصی دارند؛ اعضا به یکدیگر اعتماد می‌کنند، یکدیگر را مسئول می‌دانند و به‌راحتی می‌توانند به یک تصمیم جمعی برسند؛ با این حال، گروهی با پویایی ضعیف در کار خود اختلال ایجاد می‌کنند و ‍آن را امر دشواری می‌دانند. در این مطلب با تعریف پویایی گروه آشنا می‌شویم، دلایل ضعیف بودن پویایی گروه را بررسی می‌کنیم و به ارائه‌ی راه‌کارهایی برای افزایش آن در گروه می‌پردازیم.

دلایل اصلی پویایی ضعیف در گروه چیست؟

  1. رهبری ضعیف: اگر رهبری تیم ضعیف باشد، احتمالا شخص دیگری در گروه مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرد؛ این امر به ازدست‌دادن تمرکز و همچنین ایجاد درگیری منجر می‌شود؛
  2. اهمال‌کاری: در این شرایط، برخی از اعضای گروه کاری نمی‌کنند و همه کارها را به همکاران خود می‌سپارند؛
  3. تفکر گروهی: در شرایطی که پویایی گروه ضعیف است، افراد گروه مایل نیستند قبل از تصمیم‌گیری، به بررسی گزینه‌های مختلف بپردازند؛ در عوض، تصمیمات فقط بر اساس اتفاق‌نظر گروهی اتخاذ می‌شود؛
  4. دلهره ارزیابی: این اتفاق‌نظر زمانی می‌افتد که افراد از اینکه سایر اعضای گروه به‌سختی درباره آن‌ها قضاوت می‌کنند، استرس دارند و در نتیجه، تصمیم می‌گیرند که کمتر در امور مشارکت کنند؛
  5. مسدودکردن: در این مواقع اعضای گروه نقشی را بر عهده می‌گیرند که در نهایت، جریان اطلاعات را مختل می‌کند؛ برخی از این نقش‌ها عبارت‌اند از:
  • نفی‌کننده: به‌طور معمول، این فرد از عقاید دیگران انتقاد می‌کند؛
  • مهاجم: به‌طور معمول، کسی است که با دیگران اختلاف دارد؛
  • توجه طلب: این عضو گروه به تسلط بر مباحث علاقه دارد؛
  • کناره‌گیر: این فرد درگیر بحث‌ها نمی‌شود؛
  • جوکر: این عضو گروه در زمان اشتباه، به نمایش شوخ‌طبعی تمایل دارد.

در ادامه این مطلب چند پیشنهاد را برای بهبود پویایی گروه آورده‌ایم:

چگونه پویایی گروه را بهبود دهیم؟

تیم خود را بشناسید

هر تیمی قبل از اینکه به گروه قدرتمندی تبدیل شود، چندین مرحله را پشت سر می‌گذارد؛ در ادامه مراحل تشکیل گروه، طبق نظر روان‌شناس بروس تاکمن، آورده شده است:

  1. شکل‌گیری: این مرحله‌ای است که گروه‌ها به‌تازگی تشکیل شده‌اند و اعضای آن‌ها با یکدیگر آشنا می‌شوند؛ در این مرحله، افراد هنوز از نقش‌های خود مطمئن نیستند؛
  2. درگیری: این مرحله با درگیری شخصیت‌های مختلف و سبک کار مشخص می‌شود؛ همچنین ممکن است که اعضای تیم زیر‌سؤال‌بردن اهداف تیم و به‌چالش‌کشیدن رهبری را آغاز کنند؛
  3. هنجارسازی: در این مرحله اعضای تیم، درک تنوع و احترام‌گذاشتن به رهبران خود را آغاز می‌کنند و تعهد قوی‌تری نسبت به هدف گروه شکل می‌گیرد؛
  4. اجرا: در اینجا تلاش سرسختانه اعضای تیم دررسیدن به هدف گروه است؛ درگیری‌ها کم است و روندها و ساختارهای گروه ایجاد می‌شود.

۲. نقش‌ها و مسئولیت‌ها را مشخص کنید

وقتی افراد نقش خود را در تیم درک نکنند، در نهایت گروه پویایی ضعیفی را ایجاد می‌کند. برای کاهش این مسئله باید مطمئن شوید که اعضای تیم ابتدا مأموریت و اهداف گروه را درک می‌کنند؛ علاوه بر این، مسئولیت‌های خاص هر فرد باید به‌وضوح مشخص شود.

۳. موانع را از بین ببرید

یکی از بهترین راه‌های شکستن موانع، انجام تمرینات تیم‌سازی است؛ چنین فعالیت‌هایی به اعضای گروه این امکان را می‌دهد که یکدیگر را بهتر بشناسند؛ بنابراین، روابط تقویت می‌شود. تیم‌سازی، به‌ویژه هنگامی که اعضای جدید به تیم ملحق شده‌اند، بسیار مهم است.

۴. بر ارتباطات تأکید کنید

ارتباط شفاف برای پویایی خوب گروه بسیار مهم است. اعضا را به استفاده از انواع ارتباطات، از جمله ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و اسناد مشترک تشویق کنید؛ این کار به کاهش ابهام در تیم کمک می‌کند. هرگونه به‌روزرسانی‌ای باید در اسرع وقت، با تمام اعضای تیم به اشتراک گذاشته شود.

به‌عنوان یک رهبر در محل کار، وقت بگذارید تا نحوه تعامل اعضای تیم خود را مشاهده کنید؛ به‌دنبال نشانه‌هایی از پویایی ضعیف باشید و زودتر با آن‌ها مقابله کنید تا مشکلات بعدی را برطرف کنید.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربومcareeraddict.com
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا