تهیه بسته تسهیل فعالیت دانش‌بنیان‌ها در وزارت اقتصاد

معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در خصوص موضوعاتی مانند مالیات، بسته‌ای به عنوان تسهیل پروژه‌های پیشران در وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده است که در حوزه‌های مختلف به دانش‌بنیان‌ها کمک می‌کند.

 به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، علی روحانی معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در خصوص موضوعاتی مثل موضوع مالیاتی، بسته‌ای به عنوان تسهیل پروژه‌های پیشران در وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده است که در حوزه‌های مختلف به دانش‌بنیان‌ها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این بسته مجموعه از ابزار‌های وزارت اقتصاد است که شامل ابزار‌های مختلفی برای شرکت‌های مختلف است و نهاد‌های واسطه‌ای برای استفاده ابزار مناسب در هر مورد کمک می‌کنند.

 معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در موضوع ارز شرکت‌های دانش‌بنیان باید گفت که سیاست ارزی تحت تاثیر بازخورد‌های تولید کنندگان و عرضه کننده‌ها است. به همین جهت تصمیم گیری برای سیاست‌های ارزی صرفا با منطق اقتصادی صورت نمیگیرد به همین جهت به کمک خود شرکت‌های دانش بنیان می‌توان مسیر بهتر را مشخص کرد و وزارت اقتصاد آماده همکاری در این بخش است.

وی تاکید کرد: در بحث تبادل و تسویه بدهی‌ها لازم است که بدانیم که ابزاری که ۲ سال قبل برای تهاتر بدهی‌ها طراحی شد برای صفر کردن بدهی‌های دولت طراحی شده بود. ادامه آن شیوه تسویه بدهی باعث افزایش بی انضباتی مالیاتی خواهد شد. از این رو پیشنهاد می‌شود که تسویه بدهی‌ها با تهاتر اموال مازاد دولت صورت بگیرد.

در ادامه این جلسه برخی از اعضای هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان به بیان پیشنهاداتی به جهت تسهیل کار شرکت های دانش بنیان پرداختند و نکاتی را متذکر شدند که به شرح ذیل است:

یکی از اعضای هیئت مدیره این انجمن در خصوص شرایط عضویت در انجمن گفت: بایستی پروانه بهره برداری داشته باشند و دانش بنیان فناور باشند و خصوصی باشند و همچنین تعداد مشخصی از کارکنان و بودجه تحقیقاتی داشته باشند. هدف گذاری کرده ایم که فروش شرکت‌های تنجمن تا سال ۱۴۰۸ پنج برابر شود و مجموع صادرات آن‌ها ۱۰ برابر شود

وی ادامه داد: تمامی ۴۲ عضو انجمن از شرایط خاصی برخوردارند. شایان ذکر است که در کل ۹ هزار و ۵۱۵ شرکت دانش‌بنیان شناسایی شده است که ۷۹۰ شرکت فناور هستند.

یکی  دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از اهداف تشکیل این زیر ساخت می‌توان به ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی بازار‌های صادراتی اشاره کرد. همچنین برای رفع موانع کار شرکت‌های دانش بنیانی می‌توان به افزایش تعرفه واردات محصولات دانش بنیانی که تولید داخل دارند به ۲۵ درصد اشاره کرد. ممنوعیت اختصاص ارز ترجیحی به واردات محصولاتی که مشابه تولید داخل دارند و فراهم کردن امکان تهاتر طلب از دولت با بدهی به بانک‌ها و پرداخت دیون دولت به شرکت‌های دانش بنیان از دیگر مواردی است که می‌تواند به تولید در شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند. حذف سقف میزان واردات مواد اولیه شرکت‌های دانش بنیان نیز از دیگر موارد مهم برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان است.

دیگر عضو هیئت مدیره تصریح کرد: در شرکت‌های دانش بنیان برای تست محصول دانش بنیان بایستی این محصول در اختیار شرکتی خارجی قرار بگیرد و طی این پروسه زمانبر است. زمانی که فرصت رفع تعهد ارزی سه ماه در نظر گرفته می‌شود این زمان پاسخگوی پیشرفت کار‌ها نیست و درخواست داریم زمان رفع تعهد ارزی به ۱۵ ماه افزایش یابد. برای امور مارکتینگ نیز در خواست می‌شود که ۳۰ درصد وجوه خارج شده از کشور در مقصد بماند تا در جهت منافع صادراتی استفاده شود.
در خصوص بهره برداری از مبلغ ارز نیز درخواست می‌شود که برای مقابله با کمبود ارزش قیمت ارز کالایی مانند طلا وارد شود.

یکی دیگر از دانش‌بنیانی‌ها گفت: با توجه به شرایط بایستی برای حمل و نقل سرمایه گذاری شود. برای صادرات پایدار بایستی به جای انتقال پول از طریق صرافی‌ها به سمت تاسیس ال سی‌ها حرکت کنیم. همچنین لازم است در هر سفر خارجی تیمی از دانش بنیان‌ها همراه دولت باشد که این موضوع را می‌ت ان از طریق انجمن سازماندهی کرد
در رابطه با تولید فراسرزمینی بایستی ارز دریافتی را در مقصد نگه داریم تا بتوانیم در آنجا تولید پایدار داشته باشیم.

دیگر عضو انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در خواست داریم که اگر شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی انجام می‌دهند این مبلغ صادرات شده به اعتبار مالیاتی آن‌ها اضافه شود.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا