لزوم آموزش و آگاهی نسبی کارفرمایان و صاحبان سرمایه از دانش حسابداری، قوانین مالی و مالیاتی

صالحی: در دنیای پیچیده امروز دانش، اطلاعات و آگاهی از علوم و قوانین مرتبط با نوع حرفه لازمه شروع و ادامه هر فعالیت اقتصادی خواهد بود، چرا که باعث ایجاد قدرت، اعتماد به نفس، برداشتن گام‌هایی محکم‌تر، اتخاذ تصمیمات منطقی‌تر و مهم‌تر از همه جلوگیری از زیان‌های هنگفت می‌گردد.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، رضا صالحی کارشناس حسابداری و امور مالی در یادداشتی نوشت: بدیهی است بسیاری از صاحبان سرمایه قبل از شروع سرمایه‌گذاری، اقدام به مطالعه و بررسی ابعاد گوناگون فعالیت اقتصادی مدنظر خود می‌نمایند اما کم نیستند افرادی که از این امر مهم غفلت ورزیده و دچار زیان‌هایی غیرقابل جبران می‌گردند.

آگاهی از دانش حسابداری و قوانین مالیاتی  یکی از ضروری‌ترین نیازهای هر سرمایه‌گذار در حرفه خویش است.

متاسفانه برخی کارفرمایان به‌تصور این‌که با جذب نیروی متخصص تمامی نیاز آن‌ها برطرف خواهد شد، از این امر غافل شده و پا در مسیر پر پیچ و خم تولید و تجارت می‌گذارند. شکی نیست که جذب نیروی متخصص و حسابدار حرفه‌ای امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است لیکن به هیچ عنوان خلاء عدم آگاهی صاحب سرمایه را پر نمی‌کند.

بدون شک شروع هر کسب‌وکاری با نیت کسب سود انجام خواهد گرفت، به این معنی که در صورت پیش‌بینی عدم کسب سود مورد انتظار، کارفرما هرگز سرمایه خود را در این کار مصرف نخواهد کرد. حال نکته اینجاست که سودی که سرمایه‌گذار انتظار آن‌را می‌کشد بر اساس چه فرمول و چه منطقی محاسبه شده و آیا سود مدنظر با قوانین حسابداری و مالیاتی همخوانی داشته و تحقق خواهد یافت؟

باکمی تعمق در تنها همین یک سوال در میابیم که چگونه دانستن اطلاعات مالی و مالیاتی می‌تواند مسیر سرمایه‌گذاری  را تغییر داده و باعث ایجاد درآمدهایی واقع‌بینانه و جلوگیری از زیان‌هایی هنگفت گردد.

قطعا سوالات بسیاری از این جنس وجود دارند که دانستن آن‌ها برای سرمایه‌گذاران و کارفرمایان مانند چراغی در تاریکی شب راهگشا و راهنما خواهد بود.

فرض کنید در پایان دوره مالی حسابدار شرکت صورت‌های مالی اساسی یک ساله را تهیه و در اختیارتان قرار می‌دهد، این صورت‌های مالی شامل:

1- صورت سود و زیان

2- صورت سود و زیان جامع

3- صورت وضعیت مالی

4- صورت تغییرات در حقوق مالکانه

5- صورت جریان‌های نقدی

آن‌چه در پیش روی شما قرار دارد وضعیت شرکت و به‌عبارتی ماحصل تصمیمات مدیران ارشد و نتیجه عملکرد تیم اجرایی  در یک دوره مالی است.

  • آیا می‌توانید وضیت شرکت خود را نسبت به یک سال گذشته مقایسه کنید؟
  • چه تحلیلی از عملکرد یک ساله خود دارید؟
  • آیا شرکت به سود مورد انتظار خود دست یافته است؟
  • اگر جواب خیر است، دلیل آن چیست؟
  • تاچه میزان با اجزای تشکیل‌دهنده هر یک از صورت‌های مالی آشنایی دارید؟
  • آیا می‌توانید ارتباط آن‌ها با یکدیگر را درک کنید؟
  • آیا در صورت کسب سود تحلیلی از کیفیت سود عاید شده دارید؟
  • چه نفسیری از تغییرات دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت خود نسبت به سال گذشته دارید؟
  • تحلیل شما از تغییرات در حقوق مالکانه چیست؟
  • چه برداشتی از گردش وجوه نقد طی دوره مالی دارید؟

اگر حسابدار شما تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی نظیر نسبت‌های جاری و آنی، گردش موجودی کالا، نسبت مالکانه، نسبت بدهی، نسبت سود خالص به حقوق صاحبان سهام، دوره وصول مطالبات نسبت بهای تمام شده به فروش و… را بر اساس فرمول‌های استاندارد در اختیار شما قرار دهد:

  • آیا دانش شما قدرت تفسیر و ارتباط منطقی بین آن‌ها را خواهد داشت؟
  • آیا تجزیه‌وتحلیل ارایه شده منجر به اتخاذ تصمیمات بهتر برای سال آینده توسط شما خواهد شد؟

قطعا لازم نیست سال‌ها دوره‌های تخصصی حسابداری را پشت سر بگذارید و به یک حسابدار حرفه‌ای تبدیل شوید تا به موارد بالا پاسخ دهید، صرفا می‌توان با پشت سرگذاشتن دوره‌های کاربردی و کوتاه مدت، به اهداف مدنظر دست یافته و ابزاری کارآمد برای حفظ سرمایه خود به‌دست آورید چرا که برای ادامه حیات کاری و کسب سود بیشتر نیازمند حرکت در مسیر صحیح و حفظ دارایی‌های خود هستید. بنابراین، لازم است زبان مشترکی با تیم مالی خود داشته باشید، به این جهت که اولا داشتن اطلاعات مالی به شما در تبادل افکار و اطلاعات با حسابدار و یا مشاور مالی خود یاری می‌رساند، ثانیا اطلاعات مالی و تجزیه‌وتحلیل ارایه شده عموما کمی بوده و قطعا دارای نقاط ضعفی است و اضافه نمودن تجربه و تخصص فنی و حرفه‌ای شما به آن کیفیتی مضاعف داده و منتج به نتایج پر بارتری خواهد شد.

سخن پایانی این‌که تلفیق دانش وآگاهی از قوانین، مقررات و تکنیک‌های حسابداری و علوم مالی در کنار تجربه و تخصص صاحبان فن می‌تواند دژ محکمی در برابر ناملایمات و موانع فعالیت‌های اقتصادی در هر شرایطی باشد و هیچ کس هیچ‌گاه از دانستن بیشتر زیان ندیده است.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
رضا صالحی
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا