موسی احمدزاده: با قواعد قدیم نمی‌توان در زمین جدید توسعه دانش‌بنیان‌ها حرکت کرد

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: افکار منسوخ و سنتی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید کنار گذاشته شده و به روز شود و با قواعد قدیم نمی‌توان در زمین جدید به سمت بهره‌وری و سمت و سوی توسعه حرکت کنیم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، موسی احمدزاده بیان کرد: در کشور‌های توسعه‌یافته از سرمایه‌گذاری شرکت‌های نوپا حمایت می‌شود. به طور مثال اگر شرکتی نوپا در سال اول سود نمی‌کند حمایت‌ها از آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود:‌در کشوری مانند سنگاپور در دو سال ابتدایی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان از آن‌ها مالیات دریافت نمی‌شود و تنها زمانی که شرکت به سودآوری می‌رسد از آن‌ها سود و مالیات دریافت می‌شود. شرکت‌های پیشرو ابتدا زمینه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان‌ها را فراهم می‌کنند و پس از آن که پا گرفتند مانند سایر شرکت‌ها با آن‌ها برخورد می‌شود.

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: وقتی شرکتی دانش‌بنیان موفق نبود نباید به جای حمایت با جرائم مواجه شود و امنیت سرمایه‌گذاری باید برای آن‌ها ایجاد شود تا اطمینان داشته باشند که تا رسیدن به سودآوری از هزینه‌های تحمیلی به آن‌ها خودداری می‌شود.

افکار منسوخ و سنتی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید کنار گذاشته شود

احمدزاده خاطرنشان کرد: افکار منسوخ و سنتی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید کنار گذاشته شده و به روز شود و با قواعد قدیم نمی‌توان در زمین جدید به سمت بهره‌وری و سمت و سوی توسعه حرکت کنیم.‌

نمی‌توان تنها بر روی کاغذ شرکتی را دانش‌بنیانی اعلام کرد

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دانش‌بنیان‌ها حضور جدی در اقتصاد ندارند، عنوان کرد: واقعیت این است که پایه فعالیت شرکت دانش‌بنیانی باید مبتنی بر علم باشد و نمی‌توان تنها بر روی کاغذ شرکتی را دانش‌بنیانی اعلام کرد. همچنین حمایت‌ها از دانش‌بنیان‌های واقعی صورت نگرفته است. این در حالی است که برخی از شرکت‌هایی که دانش‌بنیان نیستند به نام دانش‌بنیان از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی افزود: در عصر فناوری و نوآوری باید از شرکت‌های دانش‌بنیانی که دراین مسیر در حال فعالیت هستند حمایت کرد به ویژه باید از جوانان دارای ایده‌های جذاب و خلاق حمایت کرد.

باید نوآوران مرزشکن و خلاق را بدون بروکراسی حمایت کرد

وی با اشاره به ضعف امنیت اقتصادی در کشور عنوان کرد: تورم یکی از دلایل و ریشه‌های ضعف امنیت اقتصادی در کشور است و دغدغه جوانان برای شرکت‌های خلاق شرایط اقتصادی کشور است. باید نوآوران مرزشکن و خلاق را بدون بروکراسی حمایت کرد.

احمدزاده عنوان کرد: می‌توان بررسی کرد که تسهیلاتی که پرداخت شده به چه شرکت‌ها یا اشخاصی داده شده است. باید ارتباط دانشگاه و صنعت شکل بگیرد و جوانانی که از نقاط محروم کشور و بدون دسترسی به رانت صاحب ایده و خلاقیت است بتوانند مرزشکن باشد.

۸۰ درصد تسهیلات به شرکت‌هایی داده شده که تنها نام دانش‌بنیان را بر روی کاغذ یدک کشیده‌اند

وی افزود: رهبری نیز از تخصیص منابع به دانش‌بنیان‌ها راضی نبودند و بیش از ۸۰ درصد تسهیلات به شرکت‌هایی داده شده که تنها نام دانش‌بنیان را بر روی کاغذ یدک کشیده‌اند و دسترسی به رانت‌های اطلاعاتی نیز داشته اند.

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: به دلیل ضعف اطلاعاتی دانش‌بنیان‌ها و صاحبان ایده و خلاقیتی وجود دارند که از وجود صندوقی به نام نواوری و شکوفایی خبر هم ندارند. باید زیرساخت‌ها اصلاح شود و توزیع عدالت نیز به گونه‌ای پیش رود که بتوان از بهشت فرصت‌ها استفاده کرد.
وی بیان کرد: در عصر فناوری اطلاعات باید با حذف بروکراسی‌های پیچیده باید شرایط فعالیت را برای دانش‌بنیان‌های واقعی فراهم کرد.

احمدزاده درباره متولی واحد برای شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در این زمینه داشت و نمی‌توان گفت که معاونت علمی در این زمینه عملکرد مناسبی داشته است یا خیر.

بالاترین پتانسیل و ضعیف‌ترین عملکرد برای دانش‌بنیان‌ها

وی تصریح کرد: رصد تسهیلات ارایه شده به دانش‌بنیان‌ها در ۱۰ سال گذشته می‌توان تصویری درست‌تر از حمایت‌های ارایه شده به دانش‌بنیان‌ها ارایه دهد. در حالی که بالاترین پتانسیل را داریم ضعیفترین عملکرد در این زمینه وجود داشته است.

وی با اشاره به ضعف مدیران اقتصادی کشور تصریح کرد: اگر مدیران اقتصادی به اندازه مدیران نظامی عملکرد داشتند شرایط بهتری در عرصه‌های اقتصادی کشور به وجود می‌آمد.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا