سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

بررسی عملکرد «نهادهای مدیریت ریسک» و «نهادهای واسطه‌گر» در تامین سرمایه

این نهادها نیز در فرایند سرمایه‌گذاری خطرپذیر (هرچند به‌صورت غیرمستقیم) مشارکت دارند. این نهادها را در این بخش به دو گروه نهادهای مدیریت ریسک و نهادهای واسطه‌گر مطرح می‌کنیم.

به گزارش کارآفرینی پرس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی باعنوان «تامین مالی شرکت‌ها از ایده تا بلوغ» نوشت: نهادهای مدیریت ریسک نهادهایی هستند که با ارائه خدمات جمع‌آوری و تحلیل داده یا خدمات پوششی، ریسک قراردادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر را کاهش داده و با کاهش هزینه مبادله، ضمن افزایش پایداری نهادهای تأمین مالی خطرپذیر، تأمین مالی را برای کسب‌وکارها تسهیل می‌کنند.

درحقیقت، هر سیستم مالی علاوه‌بر جریان مالی، نیازمند گردش اطلاعات است. وجود اطلاعات به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا گزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را به‌خوبی شناخته، آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند.

بدین‌وسیله، علاوه‌بر ایجاد رغبت برای سرمایه‌گذاری، با کاهش ابهام‌ها و ریسک ادراک شده، بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران کاهش یافته و هزینه‌های تأمین مالی کاهش می‌یابد. ازجمله اصلی‌ترین این نهادها می‌توان به مؤسسه‌های ضمانت اعتباری (Credit Guarantee Institution) و مؤسسه‌های رتبه‌بندی اعتباری (Credit Rating Agency) مشتریان اشاره کرد.

نهادهای واسطه‌گر به نهادهایی اطلاق می‌شود که به‌عنوان یک بنگاه مبادلاتی، اقدام به هم‌رسانی عرضه و تقاضا می‌کنند. در حقیقت، در بازارهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر برخلاف سایر بازارهای مالی مانند بازار بورس، عرضه و تقاضا در جستجوی یکدیگر با مشکلاتی مواجه‌اند.

نهادهای واسطه‌گر با جستجو و یافتن گزینه‌های سرمایه‌گذاری بالقوه و معرفی آنان به نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر از یک‌سو و معرفی فرصت‌های تأمین مالی به گروهها و کسب‌وکارهای نیازمند تأمین مالی ازسوی دیگر، این مهم را به انجام می‌رسانند.

ازجمله مؤسسه‌های واسطه‌گر می‌توان به مؤسسه‌های واسطه‌گری کسب‌وکار (Business Broker)، مشاوران ادغام و تملیک (Merger and Acquisition Advisor) و مؤسسه‌های استعدادیابی (Talent Search Agency) اشاره کرد.

مؤسسه‌های واسطه‌گری کسب‌وکار و مشاوران ادغام و تملیک به اتصال کسب‌وکارها به نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا سایر مشتریان بالقوه خریدار کمک می‌کنند.

مؤسسه‌های استعدادیابی نیز در تلاشند تا با یافتن افراد و گروه‌های صاحب ایده یا توانمندی‌های خاص، آنان را به کارخانه‌های کسب‌وکار یا شتابدهنده مرتبط کنند.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مرکز پژوهش های مجلس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا