روح الله دهقانی فیروزآبادی: صنایع بزرگ کشور نیاز به حمایت دانش‌بنیان‌های بالغ دارند

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور: ایجاد بازار واقعی، بزرگ‌ترین خدمت به مجموعه‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از صدا و سیما، آیین رونمایی و انعقاد قرارداد‌های فناورانه هلدینگ صنایع عمومی تامین شستا و شرکت‌های دانش‌بنیان امروز  با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور برگزار شد.  

روح الله دهقانی در مراسمی که به مناسبت روز ملی نوآوری و فناوری ایران ساخت در محل مرکز همایش‌های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، ایجاد بازار واقعی را بزرگ‌ترین خدمت به مجموعه‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: این مساله مضاف بر اینکه به پایداری کشور کمک خواهد کرد، سبب ایجاد علقه نیز می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور افزود: طی پیمایشی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم نخبگان واقعی کشور علاوه بر اینکه احساس رفاه شخصی برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد، حس تاثیرگذاری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی با اشاره به تغییر استراتژی توجه به حوزه علم و فناوری از یک کار توصیه شده به یک موضوع الزامی، گفت: بیست سال پیش که مقام معظم رهبری موضوع جهش یا جنبش نرم افزاری را مطرح کردند، علاوه بر اینکه در اوج سرمایه گذاری‌های دولتی، شکل گیری زیرساخت‌ها و سخت‌افزار‌های بزرگ بودیم شاهد درآمد بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری نفت، تولید بسیار بالا، شرایط تحریم بسیار سبک به نسبت امروز و … نیز بودیم. در نتیجه وضعیت اقتصادی کشور در یکی از بهترین موقعیت‌های ممکن قرار داشت حال امروز با شرایط سخت تری روبرو هستیم؛ فروش نفت حدودا ۵۰ میلیارد دلاری در سال، مصرف بسیار بالا انرژی در کشور و… از طرفی در این جهان پر از رقابت، اگر رشد نکنیم، قطعا با شکست مواجه خواهیم شد.

دهقانی گفت: در چنین شرایط نا‌مطلوبی یا باید سرمایه‌گذاری کنیم و یا به نحوی بهره‌وری‌ها را بالا ببریم که با توجه به عدم نیاز و توان برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در کشور تنها راه توسعه و رشد اقتصادی کشور، افرایش جدی بهره‌وری است.
وی بزرگترین راهکار بهره‌بری را ارزش افزوده‌هایی که در بستر توسعه فناوری تولید می‌شود دانست و گفت: برخی کارخانه‌های به روز فناورانه فولاد در دنیا با یک هشتم مصرف انرژی و یک دهم مساحت، زیر‌بنا و نیروی‌انسانی کشور ما، درحال فعالیت هستند و میزان تولیدشان با ما برابر است بنابراین اگر فعالیت ما، هنوز در بعضی حوزه‌ها به صرفه است، تنها به علت ارزان و یا حتی رایگان بودن انرژی و نیروی انسانی است.

دهقانی ضمن بیان تغییرات حوزه تحقیقاتی از بیست سال پیش تا به امروز، افزود:  امروز پس از گذشت بیست و چندی سال از جنبش نرم‌افزاری کشور که با رهنمود و سیاست کلان مقام معظم رهبری شروع شد. امروزه در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان شناسایی شده است که در میان این‌ها، هزار شرکت قدرتمند وجود دارد که بیش از صد نفر نیروی متخصص را پرورش می‌دهند و قریب به هزار میلیارد تومان فروش دارند و این نشان دهنده توان ویژه‌ای است که در ۲۰ سال پیش وجود نداشت.

 وی تاکید کرد: تفاوت میان جریان استارتاپی را با جریان شرکت‌های دانش‌بنیان جدی بگیرید. یکسان دانستن این دو جریان جفای بزرگی است. جریان دانش‌بنیان‌ها یک جریان استخوان‌دار است. خوشبختانه امروز دیگر شرکت دانش‌بنیان نیاز به حمایت ما نخواهند داشت، فضا عوض شده است و صنایع بزرگ ما هستند که نیاز به حمایت دانش‌بنیان‌های بالغ، بالنده و جوان دارند.

دهقانی افزود: بسیار خرسندم از رویکرد مجموعه شستا و حضور ساختارشکن و نوآورانه آن که نوید اتفاقات بزرگ و تغییرات جدی را می‌دهد در حال حاضر تمام شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند در بستر زیرساخت مجموعه‌های بزرگی مثل شستا کار کنند و شستا نیز مشتاق این همکاری‌هاست.

پایان پام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
صدا و سیما

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا