تشریح اقدامات پارک علم و فناوری البرز برای رفع نیاز صنایع

معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز با تشریح اقدامات این پارک برای رفع نیاز صنایع بزرگ گفت: البته شرکت‌های دانش‌بنیان هم با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که سعی بر حل آنها داریم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، حسین بختیاری، معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز با تشریح برنامه‌های این پارک برای تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: امسال برای تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز چند برنامه را پیگیری می‌کنیم و قصد داریم از شرکت‌ها و صنایع بزرگ دعوت کنیم تا در کنار شرکت‌های پارک کار پروژه‌یابی انجام دهند؛ بر این اساس، نیاز شرکت‌های بزرگ توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی رفع خواهد شد.

وی افزود: در نظر داریم چند کارگزار انتخاب کنیم تا پروژه‌هایی را برای شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری البرز جذب کنند.

بختیاری خاطرنشان کرد: برنامه دیگر پارک علم و فناوری البرز در بخش تأمین مالی است. تأمین مالی با کمک سرمایه‌گذار (اعم از بخش خصوصی و دولتی) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به روش‌های مختلف از جمله ارائه تسهیلات تبصره‌ای که قانون بودجه برای شرکت‌ها در نظر گرفته است، انجام می‌شود. این برنامه‌ها را هر سال پیگیری می‌کنیم؛ اما امسال جدی‌تر روی این مسائل تمرکز کرده‌ایم.

تجاری‌سازی ۱۰۰ محصول جدید در پارک علم و فناوری البرز

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان با حمایت مالی و معنوی پارک علم و فناوری البرز قرارداد دارند، عنوان کرد: این شرکت‌ها توانسته‌اند با حمایت پارک بیش از ۵۰۰ محصول دانش‌بنیان را تجاری کنند و به فروش برسانند. تجاری‌سازی ۱۰۰ محصول دیگر را نیز در دست اجرا داریم.

بختیاری گفت: این شرکت‌ها ضمن اینکه امسال نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان محصولات خودشان را به فروش رسانده‌اند، برای ۱۶۰۰ نفر نیز شغل ایجاد کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود میزان اشتغال‌زایی و فروش محصولات شرکت‌ها تا پایان امسال یک و نیم تا دو برابر افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید برای تجاری‌سازی محصولات خود چند نکته را رعایت کنند. نخست اینکه، باید تمام مجوزهای قانونی مانند غذا و دارو و پروانه بهره‌برداری را اخذ کنند. دوم اینکه، قیمت‌گذاری مطلوب و منطقی داشته باشند؛ اغلب این شرکت‌ها قیمت خیلی پایین یا خیلی بالا و غیرمنطقی دارند. قیمت‌گذاری فرمول مخصوصی دارد. آن‌ها باید بدانند از چه روش و فرمول‌هایی برای قیمت‌گذاری محصولشان استفاده کنند و نیازی نیست که همه محصولات را خودشان تولید کنند؛ بلکه بهتر است برای پیشبرد کارهایشان بخشی از تولید محصولات را برون‌سپاری کنند.

بختیاری به نحوه حمایت پارک علم و فناوری البرز از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و دراین‌باره به خبرنگار علم و فناوری آنا گفت: در اختیار قرار دادن فشای اشتراکی، تسهیل اخذ مجوز و کمک به دریافت تسهیلات معافیت مالیاتی جزئی از حمایت‌های پارک علم و فناوری از شرکت‌ها است.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلاتی از قبیل «تبصره ۱۶» و «تبصره ۱۸» و «صندوق‌های پژوهش و فناوری» و «نوآوری و شکوفایی» و خرده تسهیلاتی مانند تجاری‌سازی  نیز سایر اقداماتی است که به‌واسطه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم.

برنامه‌های پارک علم و فناوری البرز برای  تجاری‌سازی محصولات

معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز به برنامه‌های این پارک برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: قصد داریم در آینده فضای پارک علم و فناوری البرز در سطح استان را گسترش دهیم تا فضای بیشتر در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد.

بختیاری اضافه کرد: در نظر داریم با دعوت از صنایع بزرگ و شبکه‌سازی آن‌ها با شرکت‌ها، بحث تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان این پارک را افزایش دهیم. با دعوت از کارگزارها نیز قصد داریم بخش عمده کارها را برون‌سپاری کنیم و تمرکز بیشتری برای کارهای مدیریتی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین با همکاری معاون اول رئیس جمهور پیگیر بحث نهضت احیای واحدهای اقتصادی در استان‌ها و راه‌اندازی نخستین مرکز احیای فناوری کشور در استان البرز هستیم.

بررسی چالش‌های پارک علم و فناوری البرز

معاون نوآوری پارک علم و فناوری البرز به عمده مشکلات اجرای این طرح‌ها پرداخت و گفت: عمده مشکلات مجموعه ما معطوف به بحث‌های زیرساختی مانند آب و برق است. ظرفیت این زیرساخت‌ها باید افزایش پیدا کند. یکی دیگر از مشکلات ما این است که هنوز دستگاه‌ها و بسیاری از شرکت‌های بزرگ باوجوداینکه موضوع دانش‌بنیان‌ها در کشور رواج پیدا کرده است، اما شناخت کافی نسبت به مقوله دانش‌بنیان‌ها ندارند. آن‌ها همچنان تصور می‌کنند، یک شرکت دانش‌بنیان باید ویژگی خیلی خاصی مانند یک صنعت بزرگ داشته باشد، درصورتی‌که شرکت‌های دانش‌بنیان عموماً شرکت‌هایی با قد و قواره کوچک هستند که امکان دارد فروش خیلی زیادی داشته باشند. ثروت اصلی این شرکت‌ها دانش آن‌هاست.

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها امکان دارد یک اتاق کوچک داشته باشند، اما می‌توانند سالانه چند صد میلیارد تومان درآمد داشته باشند، زیرا دانش را به پول تبدیل می‌کنند. ازاین‌رو ضرورت دارد نگاه شرکت‌های بزرگ و دستگاه‌ها نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر پیدا کند.

بختیاری خاطرنشان کرد: توقع ما از دولت و مسئولان این است بیش از گذشته به شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت بدهند. اعتماد بیشتری نیز به این شرکت‌ها داشته باشند. هرچند امکان دارد یک محصولی ایرادی داشته باشد، اما اگر به‌مرورزمان فرصتی به این شرکت‌ها داده شود تا محصولات آن‌ها در صنعت مورد آزمایش قرار بگیرد، مشکلات آن‌ها با گذشت زمان برطرف می‌شود. کیفیت محصولات آن‌ها حتی از محصولات خارجی نیز بهتر خواهد شد. توقع اصلی ما این است که مسئولان بیشتر به حوزه دانش‌بنیان‌ها ورود یابند و از محصولات این شرکت‌های داخلی بیشتر استفاده کنند.

معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز به آنا گفت: همچنین باید بانک‌ها دیدگاهشان را به شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر دهند. بانک‌ها نباید تصور کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان درآمد میلیاردی دارند. این شرکت‌ها، تحقیق و توسعه‌ای هستند. تمام درآمدشان را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند. شاید از نگاه بانک‌ها این شرکت‌ها زیان‌ده باشند، اما درآمدشان از راه دانش، تحقیق و توسعه است.

وی گفت: باید این نوع نگاه بانک‌ها نیز قانونمند و قاعده‌مند شود؛ ازاین‌رو ضرورت دارد، نهادهای قانون‌گذار و نظارتی به این حوزه ورود پیدا کنند و مجموعه قوانینی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مالی در نظر بگیرند تا همه شرکت‌ها در یک سبد مورد ارزیابی قرار نگیرند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا