در بیانیه پایانی هم‌اندیشی «هم‌تابازار» تاکید شد: لزوم جریان‌سازی فرهنگی هوش مصنوعی در کل جامعه

پس از دو روز برگزاری دوره نخست هم‌اندیشی در هم‌تابازار که با مشارکت بخش خصوصی و جهاد دانشگاهی و با حضور و همراهی نمایندگان و مدیران ارشد وزارتخانه‌های دولتی و انجمن‌های صنفی و علمی، کانون هماهنگی فاوا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دیجیتال ریاست جمهوری، سندیکای صنعت مخابرات ایران، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و‌ اقتصاد دیجیتال ایران، انجمن علمی کامپیوتر ایران و کانون کارافرینان ملی برتر رسمی کشور در تهران برگزار شد، در قالب بیانیه پایانی بر جریان‌سازی فرهنگی هوش مصنوعی در کل جامعه تاکید شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از سیتنا، پس از دو روز برگزاری دوره نخست هم‌اندیشی در هم‌تابازار که با مشارکت بخش خصوصی (گروه مشاوران توسعه کسب و کار سیناپتک) و جهاد دانشگاهی (سازمان تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان) و با حضور و همراهی نمایندگان و مدیران ارشد وزارتخانه‌های دولتی و انجمن‌های صنفی و علمی، کانون هماهنگی فاوا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دیجیتال ریاست جمهوری، سندیکای صنعت مخابرات ایران، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و‌ اقتصاد دیجیتال ایران، انجمن علمی کامپیوتر ایران و کانون کارافرینان ملی برتر رسمی کشور در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد، در قالب بیانیه پایانی بر جریان‌سازی فرهنگی هوش مصنوعی در کل جامعه تاکید شد.

در این هم‌اندیشی موارد زیر مطرح و در قالب بیانیه پایانی به جامعه و ذینفعان حوزه فناوری‌های همگرا با هوش مصنوعی عرضه شد:

1. نیاز به آموزش و یادگیری مدیران ارشد بخش های حاکمیتی، دولتی و خصوصی و بخش‌ عمومی و جریان‌سازی فرهنگی در کل جامعه نخستین نیازی ‌است که هم‌زمان با سیاست‌گذاری در زمینه حاکمیت و مالکیت و مدیریت داده باید به آن پرداخت. آموزش و پرورش، آموزش تحصیلات تکمیلی در زمینه کلیه علوم پزشکی و غیر از آن و مهارت‌آموزی در سطح عمومی جامعه باید اولویت نخست کشور در زمینه توسعه نخبگان فناوری های هوش‌مند باشد.

2. از آنجاکه استفاده از هوش مصنوعی در صنایع، خدمات و کشاورزی در کل اقتصاد کشور قابل استفاده است، همزمان قوانین و مقررات و سیاست‌گذاری‌های جکرمانی باید به سرعت تهیه و با اطلاع‌رسانی گسترده در اختیار تمام فعالان و ذینفعان این حوزه در کشور قرار گیرد؛ به همین منظور نیاز به ریل‌گذاری و چارچوب‌بندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق سیاست‌گذاری و حکمرانی در زمینه توسعه هوش‌مصنوعی است و توسعه در این زمینه باید از طریق طراحی نقشه راه توسعه هوش‌مصنوعی از طریق نخبگان و به اشتراک‌گذاری آن با عموم فعالان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و از طریق هم‌اندیشی و در نهایت با اطلاع‌رسانی به ایشان صورت بگیرد و از توانمندی‌های کشور در زمینه ‌های ضروری استفاده شود و با هم‌افزایی بین‌بخشی جایگاهی در شان کشور در زمینه ایجاد شود. همچنین قانون حکمرانی داده و صیانت از داده‌ها زودتر باید اجرایی شود تا داده‌های کلان به عنوان مهم ترین ورودی فناوری‌های هوش‌مصنوعی در اختیار جامعه و شرکت‌های فناور قرار گیرد.

3. باید از الگوهای موفقیت در صنایع نظامی و هوافضا که پیشروترین بهره‌برداران از هوش‌مصنوعی در جهان بوده و در ایران نیز جز پیشروترین‌ بخش‌ها به حساب می‌آید استفاده کرد و چگونگی مدیریت نوآوری و فناوری در صنایع دفاعی به سایر حوزه های اقتصادی کشور منتقل شود.

4. بازار پولی و مالی و بازار سرمایه یکی از حوزه های علاقمند به استفاده از فناوری‌های هوشمند در جهان بوده و باید بر اساس الگوهای جهانی اولویت سرمایه‌گذاری در کشور نیز باشد. از این رو معرفی نیازهای فناورانه بانک، بورس و بیمه اهمیت بیشتری دارد تا از یک نگاه بالا به پایین نیازها مطرح و در گام بعدی مرتفع و بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود.

5. بازار کار از طریق آموزش کوتاه‌مدت و مهارت‌اموزی به دانش‌اموزان و دانشجویان برای ورود سریع‌تر ایشان به این بازار باید اهمیت بیشتری در سیاست‌گذاری ها پیدا کند تا استفاده از فناوری‌های هوش‌مصنوعی و فناوری‌های همگرا با آن هم‌زمان با آشناسازی دانشمندان داده با پروژه‌های موجود کشور اهمیت بازارسازی این حوزه را بیش از پیش نمایان می‌کند. در عین حال حمایت از نخبگان و منابع انسانی از طریق مادی و معنوی و پروژه‌های و بازار کاری که برای ایشان ایجاد شود از خروج ایشان از کشور جلوگیری می‌کند، اهیمت ویژه دارد.

6. بازار محصولات مرتبط با هوش مصنوعی به نگاه طراحی، شناخت‌شناسی (متدلوژی) و حل مساله‌ای نیاز دارد نگاهی که باید در کشور تقویت شود تا امکان استفاده از امکانات و مواهب هوش‌مصنوعی و فناوری‌های همگرا در کشورها بیش از پیش فراهم شود. در این زمینه به‌کارگیری توان بخش خصوصی و تبادل فناوری با کشورهای پیشرو و دوست و انجام پروژه‌های مشارکتی با شرکت‌های معتبر این کشورها و صادرات محصولات دانش‌بنیان در این زمینه از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید آن را دنبال کند.

7. دانش‌ و الگوریتم‌های فناوری‌های هوشمند در کشور از شرایط مناسبی برخوردار است. اما توسعه زیرساخت‌های کشور و سیاست‌گذاری در حاکمیت کلان داده‌های سازمانی/ صنعتی/ نظامی / عمومی اهمیت ویژه دارد تا در کوتاه زمانی به محصولات کاربردی و امنیت بالاتر در کشور  با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های همگرا با آن دست یابیم.

بر اساس خواست مخاطبان و نخبگان حاضر در رویداد، هم‌تابازار ادامه دار و مستمر خواهد بود و به همین منظور دبیرخانه دایمی آن بر اساس تصمیم هیات مدیره گروه مشاوران توسعه کسب و کار راه‌اندازی در دفتر این شرکت ایجاد شد.

در  این رویداد  که روز چهارشنبه با عنوان همتابازار در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار گردید، پنل های متعددی وجود‌ داشت که در یکی از پنل ها، نایب رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های فناوری هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران مطرح نمود: هم اکنون رتبه ایران در تولید مقالات علمی در زمینه هوش مصنوعی ۱۴ و در حوزه کاربردی کردن هوش مصنوعی ۷۵ است.

اسماعیل ثنایی با اشاره به آخرین وضعیت کشور در حوزه هوش مصنوعی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه و جهان، به ضرورت توسعه عاجل برای سرمایه گذاری در این بخش اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت کارآمد بودن مقاله‌های علمی در حوزه هوش مصنوعی گفت: سهم ایران از مقاله‌های هوش مصنوعی در دنیا ۴۵۰۰ مقاله و در رتبه چهاردهم قرار دارد. این در حالی است که ایران از نظر کاربردهای هوش مصنوعی در رده ۷۵ قرار دارد.

نایب رییس انجمن هوش مصنوعی ایران و  کانون هماهنگی فاوا معاونت علمی، فناوری اقتصاد دیجیتال ریاست جمهوری، اذعان داشت: متاسفانه یک قانون نانوشته در کشور وجود دارد که قانون هشتاد بیست است و هیچ گاه سهم بخش خصوصی از اقتصاد بیشتر از بیست درصد نمی شود و دولت باید در این زمینه تسهیل‌گری کند.

ثنایی با تاکید بر اینکه، هوش مصنوعی یکی از شاخص های بزرگ پیشرفت فناوری در دنیای امروز محسوب می شود، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه بارسلون سال گذشته هوش مصنوعی نیمی از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود.

نایب رییس هیأت مدیره انجمن شرکت های فناوری هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران با اشاره به اینکه، اتفاقات زیادی در زمینه هوش مصنوعی در حال رخ دادن است، افزود: این در حالی است که در کشور ما هنوز هوش مصنوعی که پرداختن به آن در جلوگیری از خروج نخبگان برنامه نویس از کشور بسیار موثر خواهد بود، در جایگاه خود قرار نگرفته است.

ثنایی گفت: باید ارتباط لازم بین دولتی ها، سازمان ها و دیگر بخش ها برای توسعه هوش مصنوعی در کشور ایجاد شود ضمن اینکه انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال نیز که اخیرا تاسیس شده است، می تواند به تحقق این هدف در زمینه هوش مصنوعی کمک بیشتری کند.

در این نشست دکتر الهام فراهانی، مدرس دانشگاه صنعتی شریف، عضو هیات مدیره انجمن کامپیوتر ایران و کانون هماهنگی فاوا دانش ، صنعت و بازار فاوا به عنوان رییس دو‌ پنل فناوری هوشمند و‌حکمرانی هوشمند مطرح نمود: ‌شتاب تغییرات و تحولات چنان رو به افزایش است که تا برای شناخت حوزه های جدید گام برمی داریم و به آن می‌پردازیم، حوزه‌های جدیدتر از راه می‌رسند، متخصصان فناوری‌های نوظهور هر لحظه محصولات و خدمات جدید به جهان ارائه می‌کنند.

به گزارش سیتنا، مهندس فرامرز رستگار، نایب رییس و‌دبیر هیات مدیره سندیکای مخابرات ایران و دبیر کانون هماهنگی فاوا معاونت علمی ، فناوری اقتصاد دیجیتال ریاست جمهوری نیز مطرح نمود که این رویداد می‌تواند کمک‌ شایانی به اکوسیستم هوش مصنوعی نماید و‌ ما آمادگی داریم تا با تخصیص کنفرانس ظرفیت های مرتبط از طریق کانون هماهنگی فاوا،  در پیشبرد اهداف این رویداد همکاری های لازم‌را انجام دهیم.

رستگار افزود: در پی برگزاری هفت کنفرانس ظرفیت در لایه های زیرساخت ارتباطی و زیرساخت فناوری اطلاعاتی، اکنون زمان برگزاری خدمات پایه و خدمات کاربردی از لایه های بالایی شبکه ملی اطلاعات است.

وی به رویداد نمایشگاه ایران تلکام که یک نمایشگاه بین المللی در حوزه مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است، اشاره و این نمایشگاه را فرصتی برای معرفی دستاوردهای هوش مصنوعی و مکاترونیکس عنوان نمود.

در بخش دیگری از این نشست دکتر داوود ادیب، رئیس کانون هماهنگی فاوا  ضمن اشاره به این موضوع که هوش مصنوعی از مصادیق بارز نو‌آوری است و‌ برای نوآوری شاخص های جهانی وجود دارد، پیرامون روند شاخص جهانی نوآوری GII 2023، گفت: در شاخص جهانی نوآوری GII 2023 که به عنوان شانزدهمین دوره شاخص جهانی نوآوری (GII) در رویدادی به میزبانی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، روز 27 سپتامبر 2023 (پنجم مهر 1402) برگزار شد، آخرین گزارش مربوطه در خصوص وضعیت کشورها در شاخص جهانی نو‌آوری منتشر شده است. براساس گزارش WIPO رتبه ایران در میان 132 کشور، در جایگاه 62 ارزیابی شده است.

رییس انجمن هوش مصنوعی و‌ اقتصاد دیجیتال ایران در ارتباط با طرح برخی از مشکلات کشور در ارتباط با پیاده سازی هوش مصنوعی که توسط تعدادی از حاضرین  این نشست صورت  پذیرفت، ادامه داد: بخش عمده ای از مشکلات مطروحه مرتبط با  رکن نهادی شاخص های جهانی نو آوری می باشد که متاسفانه رتبه ما در این رکن مهم در سال ۱۴۰۲ رتبه ۱۳۱ از ۱۳۲ کشور بوده است و‌ فقط کشور بولیویا وضعیت نامناسب تر از ایران داشته است.

ادیب ادامه داد: انتظاری که از این نشست داریم این است که این رویداد بتواند به ارتقا شاخص های جهانی کمک نماید و‌ این میسر نمی شود مگر این که دولت، شاخص های مرتبط با رکن نهادی را برای سال آینده بهبود بخشد.

رییس اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران در پایان، آمادگی تشکل های مرتبط با حوزه هوش مصنوعی و‌ اقتصاد دیجیتال و‌همچنین کانون‌هماهنگی فاوا را در راستای کمک به دولت در این خصوص اعلام نمود.

انتهای پیام

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا