امیر حسن کاکایی: باید مشکل سرمایه‌گذاری در نوآوری حل شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت:‌ در حال حاضر مشکل کشور سرمایه‌گذاری در نوآوری است و طرح‌های نوآورانه زمانی ارزشمند است که به جریان مالی و اقتصادی و منافع ملی تبدیل شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، امیر حسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرودر گفت‌وگوبا خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: دنیا در زمینه‌های مختلف به شدت در حال تحول است به طور مشخص صنعت خودرو در دنیا به‌طوری که انواع مفاهیم داخل خودرو در حال تغییر است مثلا از ضبط صوت ساده به مولتی مدیا) که به همه چیز وصل است رسیده‌ایم. این‌ها زندگی‌ها را متحول و راحت‌تر می‌کند و مشتری این را می‌خواهد.

تحولات در مسیر تکنولوژی و بازار 

او ادامه داد: این تحولات دو خاصیت دارد؛ ۱. اینکه ذائقه مشتری به طور کلی در حال عوض شدن است و به این نوع تحولات تکنولوژی مخرب گفته می‌شود که تکنولوژی‌های جدید هستند و به نحوی بازار را متحول می‌کنند که بازار محصولات قبلی ناپدید می‌شود و ۲. روش‌های تولید هم متحول و در نهایت منجر به بهره‌وری شدید می‌شود بنابراین ما اجبار داریم که تغییر کنیم درغیراین‌صورت نابود می‌شویم.


کاکایی افزود: درمورد اینکه در حال حاضر داریم به این سمت حرکت می‌کنیم یا خیر باید گفت مسائل بسیاری وجود دارد. صنعت خودرو در دنیا و در ایران صنعتی مبتنی بر ارتباطات بین‌المللی و زیست بومی است یعنی نمی‌توان یک کارخانه داشت که ماده اولیه بگیرد و خودرو به بیرون تحویل بدهد، بلکه یک خودروسازی مجموع‌های از ده‌ها و گاه صد‌ها کارخانه است که به یکدیگر کمک می‌کنند تا یک خودرو بیرون آید. این مسئله زیست بوم خوب، پلیمر خوب و قطعات الکترونیک خوب می‌خواهد.

با رفتن به سمت تولید خودرو برقی متحول نمی‌شویم 

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: با رفتن به سمت تولید خودرو برقی متحول نمی‌شویم حتی می‌تواند ما را زمین هم بزند. اگر خودرو برقی به مقدار زیاد وارد شود باتوجه به اوضاع برق کشور پیش‌بینی می‌شود مثلا در آذر ماه دیگر نمی‌توان نفس کشید، چون برای برق مازوت می‌سوزانند و آلودگی بیشتر می‌شود که چندان خوشحال کننده نیست بنابراین به شرطی مصرف خودرو برقی خوب است که زیرساخت‌های برق را هم ارتقاء داد. در این میان مشکل ارتقاء ندادن برق نبودن سرمایه کافی است حتی موضوع این نیست که تکنولوژی نداریم و ما به طور کل در صنعت برق نسبتا کشور پیشرفت‌های هستیم. وقتی یک جا مصرف برق را بالا ببریم و از طرفی پول توسعه برقی وجود نداشته باشد، این موضوع باعث مصرف بیشتر مازوت می‌شود و به ضرر جامعه است.

کیفیت تولید کالاهای نوآورانه به دلیل نداشتن پول و ارتباطات جهانی پایین آمده است

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت اگر قرار باشد تولیدکننده خودروبرقی باشیم که باید اشاره کرد حدود ۱۰،۱۲ سال گذشته درمورد صنعت خودرو سرمایه‌گذاری درستی انجام نشد و روز به روز قیمت تولید کالاهای نوآورانه بالا رفت در حالی که کیفیتش به دلیل نداشتن پول و ارتباطات جهانی پایین آمده است.

کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: اگر خودرو برقی وارد شود و بگویند می‌خواهیم این نوع خودرو تولید کنیم و یک سری کارخانجات مونتاژ درست کنند که تمام باطری را از خارج کشور بیاورند انگار فقط مصرف را بالا برده‌اند که نتیجه آن وقت تلف کردن و از بین رفتن سرمایه‌هاست.

سرمایه‌گذاری ناقص و صرف هزینه‌ها

او ادامه داد: بنابراین این مسیر اجباری است و اگر الزامات برطرف نشود، می‌تواند پاشنه آشیل کشور شود. وقتی سرمایه‌گذاری ناقص انجام شود، ایده قشنگ نابود و وقت هم تلف می‌شود.

کاکایی اظهار کرد: در این مباحث اولویت هم باید مدنظر باشد که در حال حاضر خودرو برقی اصلا اولویت کشور نیست بلکه اولویت اول کشور در زمینه خودرو توسعه حمل و نقل عمومی است و خوب است که این حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوسرانی شهری مبتنی بر خودرو برقی باشد.

مشکل نوآوری نیست؛ عمده مشکل سرمایه‌گذاری برای نوآوری است

کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: جزو کشور‌های پیشرفته در فناوری‌های تولید برق هستیم به طوری که توربین گاز، توربین بخار، نیروگاه ایستگاه‌های تقویت فشار میسازیم، دانش آن را هم داریم و مشکل این قسمت نوآوری نیست و عمده مشکل سرمایه‌گذاری برای نوآوری است.

کاکایی گفت: نوآوری صرفا ارزش نیست و وقتی ارزشمند است که آن را تبدیل به جریان مالی و اقتصادی و منافع ملی کنند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا