درباره توانایی بالای دانش‌بنیان‌ها در صنعت بلاکچین کشور

تحلیل‌گر ارشد حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: ایران یکی از کشور‌های پیشرو صنعت رمزارز در منطقه است و توان نظام دانشگاهی و علمی در این زمینه بالاست و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال این بخش در بدنه کشور وجود دارد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، زمینه‌سازی برای استفاده از رمزارز‌ها در عرصه تجارت خارجی، مسئله‌ای بود که به طور رسمی نیمه دوم سال گذشته از سوی سازمان توسعه تجارت مطرح شد؛ اما از آن زمان تا به امروز، صنعت بلاکچین کشور روزگار روشنی را تجربه نکرد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند در شرایط فعلی که کشور با بحران کمبود ارز برای تأمین مهم‌ترین کالا‌های وارداتی خود مواجه بوده و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران با چالش‌های جدی همراه است، به‌کارگیری سازوکار‌های جایگزین برای نقل‌وانتقالات بانکی و یا اعتباری، جایگاه ویژه‌ای دارد.

با وجود این اهمیت، طی یک سال اخیر فعالیت صنعت رمزارز نه‌تنها توسعه نیافت؛ بلکه با موانع جدید و بلندتری مواجه شد. شناسایی این موانع و راهکار‌های برون‌رفت از چالش‌های فعلی، مهم‌ترین اقدامیست که می‌توان در راستای زنده نگه داشتن صنعت و اقتصاد رمزارز در کشور انجام داد.

فناوری صنعت بلاکچین در ایران

صنعت بلاکچین امروز در دنیا به عنوان یک صنعت هایتک وسیع شناخته شده که با بیش از ۱۲ هزار پروژه و ۲۰۰۰ میلیارد دلار گردش مالی روبه‌روست. متاسفانه سهم کشور ما در این زمینه بسیار محدود است. یکی از دلایل آن ناآشنایی مدیران و حتی توسعه‌دهندگان با قابلیت‌های این فناوری است. به طور کلی چالش‌های فناوری بلاکچین در ایران از دو منظر قابل بررسی است، چالش‌های مقرراتی و رگولاتوری، چالش‌های مفهومی و شناختی.   

بلاکچین در واقع زیرساخت تکنولوژیک رمزارزهاست و این می‌تواند فقط یکی از کاربردهای شبکه‌های بلاکچین باشد. کارکردهای مختلف فناوری بلاکچین در ایران می‌تواند باعث توسعه کارآفرینی باشد. مزایایی که بلاکچین ایجاد می‌کند اساساً محدود به حوزه رمزارزها نیست و در حوزه‌های مختلفی می‌توان از ظرفیت‌های آن استفاده کرد و کارآفرینان می‌توانند از این ظرفیت‌ها جهت عرضه محصولات رقابتی و توسعه کسب و کار خود استفاده کنند.   

توانایی علمی بالای ایران در بلاکچین

عیسی کشاورز، کارشناس ارشد حوزه ارز دیجیتال در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا به بیان اهمیت این صنعت برای جهان پرداخت و گفت: فناوری و صنعت بلاکچین به عنوان یکی از ابعاد جدید حوزه فناوری در تمامی کشور‌های جهان شناخته شده است. به این منظور دولت‌ها قصد دارند تا با تلاش جدی از مزایای این صنعت و نظام پرداختی جدید حاصل از آن بهره‌مند شوند. ایران نیز به نوبه خود رویکرد به نسبت مثبتی داشته و خود را از منافع صنعت رمزارز محروم نکرده است. در ایران نظام دانشگاهی و توان علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه فعال بوده و از این نظر  ظرفیتی مهم در بدنه کشور وجود دارد.

تحلیل‌گر ارشد حوزه اقتصاد دیجیتال ادامه داد: ایران به عنوان یکی از کشور‌های خوب و پیشرو در صنعت رمزارز  میان کشور‌های منطقه شناخته می‌شود. به مدد حضور جوانان نخبه و فعال در حوزه هایتک و مراکز آموزشی و پژوهشی فعال در زمینه تکنولوژی‌های روز، می‌توان بنیه ایران برای توسعه فعالیت‌های حوزه رمزارز را مطلوب توصیف کرد. با این حال، برای ورود نظام پرداخت رمزارز به ساختار سنتی بانکی ایران و روان شدن شیوه‌های جدید نقل‌وانتقالات اعتباری و مالی، همچنان گرفتاری و موانعی وجود دارد.

بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران در صنعت رمزارز

کارشناس ارشد حوزه ارز دیجیتال در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت وجود رگولاتور برای بهبود صنعت رمزارز تأکید کرد و گفت: تا به امروز، دولت به دنبال حذف و ریشه‌کن شدن فعالیت‌های صنعت رمزارز نیست؛ اما شرایط برای توسعه و تقویت این صنعت هنوز فراهم نشده است. دولت نسبت به منافع اقتصادی فعالیت صنعت بلاکچین آگاه است؛ همچنین از ریسک‌ها و مخاطرات این اقدامات نیز خبر دارد. علاوه بر ریسک‌های ذات فعالیت حوزه رمزارزها، نبود متولی تخصصی که وظایف مربوط به رگولاتوری اقدامات را برعهده داشته باشد، یکی از مهم‌ترین ایرادات فعلی در ایران است. زمانی که بازیگران اصلی صنعت استخراج رمزارز مشخص نبوده و قوانین تسهیل‌گر و هدایت‌گری برای سامان‌دهی به فعالیت‌ها وجود نداشته باشد، فعالان و صنعتگران در سردرگمی باقی خواهند ماند.

کشاورز تصریح کرد: برای توسعه یک فعالیت اقتصادی، ورود سرمایه‌گذار ضروری است. به دلیل نبود مقررات شفاف و بستر باثبات برای فعالیت در عرصه بلاکچین، سرمایه‌گذاران رغبتی برای ورود به این حوزه را ندارند؛ چراکه سرمایه‌های خود را در معرض خطر بسیار بالا می‌بینند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین راهکار خروج از این شرایط، گفتمان‌سازی و آموزش با مردم، جامعه دانشگاهی و نهاد‌های مرتبط با استفاده از ظرفیت رسانه‌هاست.

معضل بی‌هویت دانستن رمزارز

یکی از مهم‌ترین گلایه‌های فعالان صنعت رمز ارز، نبود بستر‌های قانونی مناسب برای نقل‌وانتقالات داخلی و خارجی است. به این معنا که در نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی یا سازمان امور مالیاتی، قانونی برای انجام فعالیت‌های تجاری رمز ارز‌ها تدوین نشده و صنعت رمز ارز همچنان بی‌هویت است. همین مسئله، راه را برای بسته شدن در‌های توسعه این صنعت باز می‌کند.

به گفته فعالان عرصه بلاکچین،  به‌رغم گفته‌های دولت و رویکرد مثبت مدیران، بانک مرکزی هنوز رمزارز را به عنوان منشأ ارز واردات قبول ندارد. به بیانی دیگر سازوکار سنتی بانکی همچنان بر تعاملات ایران حاکم بوده و مشخص نیست چه زمانی به سمت پویایی حرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا