راه‌اندازی پارک علم و فناوری نیرو به عنوان بازوی دانشی وزارت نیرو

رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: پارک علم و فناوری نیرو به صورت یک پلتفرم دانشی برای کمک به توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در صنعت آب و برق فعالیت خود را آغاز کرده تا شرایط این صنعت بهتر شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، مجید عمیدپور امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری افزود: اکنون حدود یک هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در صنعت آب و برق فعال هستند که تلاش می‌شود فعالیت آنها در قالب پلت فرم پارک علم و فناوری ضابطه‌مند شود.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری نیرو قرار است حمایت‌های پژوهشی، مالی و پژوهشی از این شرکت‌ها داشته و برای محصولات آنها بازارسازی کند تا بتوانند شرایط صنعت آب و برق را بهتر کنند.

رئیس پژوهشگاه نیرو این مرکز را نهاد دانشی وزارت نیرو توصیف کرد که تلاش می‌کند با کمک فناوری‌های روز مشکلات آب و برق را کاهش دهد.

عمید پرتلاش برای ارتقای بهره‌وری در صنعت آب و برق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را ازجمله مأموریت‌های پژوهشگاه نیرو برشمرد و گفت: احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر باتوجه‌به ناترازی حوزه آب و برق در دستور کار است که پژوهشگاه کمک‌کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: ناترازی سوخت نیروگاهی و تولید و مصرف برق سبب رویکرد کشور به توسعه تجدیدپذیرها شده است.

رئیس پژوهشگاه نیرو افزود: تلاش می‌شود زیست‌بوم باتوجه‌به نیازهای آموزشی و پژوهش وزارت نیرو ایجاد شود.

عمید پور خاطرنشان کرد: پژوهشگاه نیرو تلاش دارد توسعه صنعت آب و برق را با کمک ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان محقق کند.

شکسته‌شدن ۳۶ بار پیک مصرف برق امسال

وی بشکسته شدن ۳۶ باره پیک‌بار مصرف برق در تابستان امسال را اتفاقی بی‌سابقه در این صنعت برشمرد و گفت: بااین‌وجود مردم هیچ احساسی در باره کمبود برق نداشتند و علاوه‌برآن در بخش صنعت رشد میزان تحویلی انرژی اتفاق افتاد.

رئیس پژوهشگاه نیرو از برنامه‌ریزی برای آینده در این پژوهشگاه خبر داد تا بتوان با این برنامه‌ریزی شرایط بهتری را برای کشور در بخش آب و برق رقم زد.

ستاد اجرایی احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

عمید پور از راه‌اندازی ستادی برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خبر داد و گفت: اقدام‌های اولیه در حال انجام است.

وی ادامه داد: تلاش برای افزایش بهره‌وری در بخش نیروگاهی یکی از مهم‌ترین اقدام‌های پژوهشگاه است که براین‌اساس امسال با تلاش‌های صورت‌گرفته بازدهی نیروگاهی موجود کشور افزایش قابل‌توجهی یافت.

رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: نیروگاه‌های کشور به دلیل کم‌آبی برای برج خنک‌کننده دچار مشکلاتی هستند و براین‌اساس به طور نمونه در نیروگاهی در کرمان با کمک نانو بخش خنک‌کاری آن ارتقا داده شد.

عمید پور افزود: براین‌اساس تلاش می‌شود از این طریق مشکلات سایر نیروگاه‌ها در این زمینه کمتر شود.

وی از ساخت برخی قطعات نیروگاهی با کمک فناوری‌های روز خبر داد که سبب ارتقا توان نیروگاهی خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: اکنون شبکه سراسری برق کشور در بسیاری از نقاط دچار ضعف پایداری است که پژوهشگاه برای افزایش تاب‌آوری آن مطالعات زیادی در دست انجام دارد.

عمید پور افزود: بحث امنیت سایبری شبکه برق کشور موردتوجه جدی پژوهشگاه است و اقدام‌های زیادی انجام داده‌ایم تا میزان مشکلات سایبری کاهش یابد.

وی از تأمین اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیاردی برای وزارت نیرو خبرداد و گفت: همچنین یک هزارمیلیاردی تومان آن توسط شرکت توانیر در صندوق پژوهش و فناوری نیرو کارسازی خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: این اعتبار برای کمک به توسعه طرح‌های دانش‌بنیان مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

عمید پور از ورود این پژوهشگاه به بازار آب و پساب خبرداد و گفت: تلاش می‌شود با اقدام‌های علمی بهتر عمل شود.

وی آب شیرین موجود در کشور را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: این آب باارزش در بخش کشاورزی بدون توجه هدر می‌رود.

رئیس پژوهشگاه نیرو افزود: آب شیرین ارزشمند کشور بدون هیچ استفاده بهینه‌ای در همه بخش‌ها به هدر می‌رود و باید برای آن فکری کرد.

تابستان سال آینده سخت‌تر از امسال

عمید پور در باره شرایط تأمین برق برای تابستان سال آینده خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها از شرایط بدتر خبر می‌دهند و نیاز به آمادگی بیشتری است.

وی ادامه داد: براین‌اساس باید روند تعمیرات نیروگاهی که تابستان امسال به طور کامل وارد مدار بودند باید از هم اکنون جدی‌تر پیگیری شود.

رئیس پژوهشگاه نیرو از تلاش برای ایجاد یک شرکت بزرگ در زمینه صرفه‌جویی مصرف انرژی خبرداد و گفت: مذاکره با گروه صنعتی مپنا برای این امر آغاز شده است.

عمید پور در باره طرح برقی‌سازی تهران ادامه داد: هیچ راهی برای رهایی از آلودگی هوای تهران جز برقی‌سازی وجود ندارد .

وی تلاش وزیر صنعت، معدن و تجارت برای برق سازی خودروها را ارزشمند توصیف کرد و گفت: تأمین برق باید از انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گیرد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا