عبدالله معتمدی: شکایات شرکت‌های دانش‌بنیان در شورای حل اختلاف علامه رسیدگی می‌شود

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری در شعبه تخصصی شورای حل اختلاف کسب‌وکارهای دانش‌بنیان تهران مستقر در پارک علم و فناوری این دانشگاه، گفت: شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری دیگر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند برای رسیدگی به اختلافات خود به این شعبه مراجعه کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، اول مرداد ماه جاری بود که «شعبه تخصصی شورای حل اختلاف کسب و کارهای دانش‌بنیان تهران مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی» با حضور غلامرضا مهدوی رئیس شورای حل اختلاف استان تهران و عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه در محل این دانشگاه گشایش یافت.

ماده ۹ قانون جهش تولید دانش بنیان قوه قضاییه را مکلف کرده است که جواز تخصصی چه در دادگاه‌ها و چه در شوراهای حل اختلاف برای همه واحدهای دانش بنیان ایجاد کنند.

«شعبه تخصصی دادگاه شرکت‌های دانش‌بنیان» و همچنین «شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان» نیز در همین راستا و به منظور ارائه برنامه‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد شده است تا این شرکت‌ها بتوانند مشکلات خود را در این حوزه رفع کنند.

«شعبه تخصصی دادگاه شرکت‌های دانش‌بنیان» (شعبه ۱۴۰) که با حمایت معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده، این امکان را فراهم کرده که شرکت‌های دانش بنیان برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود بتوانند به این شعبه مراجعه کنند.

همچنین با ایجاد «شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان» (شعبه ۵۱۴)، این شرکت‌ها برای امور حقوقی و قضایی خود می‌توانند به این شورا مراجعه و طرح شکایت کنند.

در پی راه اندازی شعبه تخصصی شورای حل اختلاف کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه علامه‌طباطبایی، وظایفی برای آن تعریف شده است؛ عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره این شعبه و حوزه فعالیت‌های آن توضیحاتی ارائه کرده است؛ وی می گوید: این شعبه تخصصی با هدف ارائه برنامه‌های حمایتی و رفع مشکلات تمام شرکت‌های دانش‌بنیان چه آنهایی که در پارک علم و فناوری دانشگاه علامه مستقر هستند و چه آنهایی که در سایر پارک‌ها فعالیت می‌کنند، راه‌اندازی شده است.

وی افزود: در دانشگاه علامه با توجه به استقرار واحدهای متعددی که در مراکز رشد و پارک علم و فناوری وجود دارد، ممکن است اختلافاتی بین افراد یا افرادی که یک شرکت را تاسیس می‌کنند،‌ اختلافاتی ایجاد شود یا با شرکت‌های هم‌نام و هم‌عرض خود دچار اختلافاتی شوند؛ بنابراین قبل از اینکه بخواهند مراحل قانونی را طی کنند این شعبه تخصصی حل اختلاف کمک می‌کند که اختلافات در سطح این شورای دانشگاهی ساماندهی شده و به صلح و سازش برسند و اگر در نهایت امکان صلح و سازش نبود، به مراجع قانونی بالاتر مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درباره استفاده پارک‌های علم و فناوری دیگر دانشگاه‌ها از خدمات شورای حل اختلاف دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: دانشگاه علامه اولین دانشگاهی است که شورای تخصصی حل اختلاف دانش‌بنیان‌ها در آن افتتاح شده است؛ بنابراین اگر تقاضاهایی از دانشگاه‌های دیگر مبنی بر استفاده از این شورای حل اختلاف باشد، می توانیم بر اساس یک دستورالعمل و ضوابط پذیرای واحدهای مراکز رشد و فناور پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های دیگر باشیم.

معتمدی افزود: یکی از اختلافات معمول بین شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه مالکیت معنوی و اختلاف بر سر سهام است؛ نقش سهامداران مختلف است و گاهی ممکن است یک شرکت در بدو تاسیس ارزش مالی زیادی نداشته باشد اما به مرور که رشد کرد شرایط آن تغییر می کند و سهام آن شرکت افزایش پیدا کند؛ به این ترتیب ممکن است افرادی مدعی شوند و بین آنها اختلافاتی بروز کند.

وی اظهار داشت: گاهی اوقات اختلاف بین شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد بروز می‌کند؛ یعنی واحدی که از سوی بانک‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد، ممکن است با مشکلی روبه‌رو شود یا بین شتاب‌دهنده‌های مختلف به دلیل مسائل مالی اختلافاتی بروز کند. همچنین ممکن است خدماتی که یک شرکت می‌دهد، مورد اعتراض و شکایت قرار گیرد که امکان بررسی همه این موارد در این شورای حل اختلاف وجود دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: نزدیک به ۸۰ واحد در پارک علم و فناوری مستقرند که عمدتا با رویکرد علوم انسانی مشغول فعالیت هستند که در زمینه مالی و مرتبط با جهانگردی و آموزشی خدمات می‌دهند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا