افتتاح نخستین کارخانه کسب و کار در مشهد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نخستین کارخانه کسب و کار در مشهد با حضور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و برخی از مسئولین استانی افتتاح شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، محمد امین بابایی شامگاه ۸ خرداد ماه، در آیین افتتاح نخستین کارخانه کسب و کار (کافه کوچینگ ) در مشهد اظهار کرد: حوزه کوچینگ کسب و کار، حرکت نو و جدیدی است. کوچینگ مدیران موجب می‌شود تا مدیران ما تغییر نگرش ذهنی داشته باشند و بتوانند کسب و کار را توسعه بدهند.  

وی افزود: حوزه کوچینگ قدمتش در کشور ما به ۱۰ سال نمی‌رسد و خرسندیم که این دانش به عنوان دانش نوین و با سبک آموزش نوین تر در حال فعالیت است و امید است این سبک گسترش یابد. رمز موفقیت کارآفرینان پیگیری و پذیرش مسئولیت است. 

در حوزه اشتغال با کمبود نیروی کار در استان مواجه هستیم 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به کمبود نیروی کار در استان بیان کرد:  در حوزه اشتغال با کمبود نیروی کار در استان مواجه هستیم و امروز چالش بنگاه‌های اقتصادی نیروی کار برای کارهای سخت و سبک است. خلاء فرهنگ کار در استان چالش اصلی ما است و در کنار آن نبود مهارت آموزی نیز وجود دارد. تمام این موارد دست به دست هم داده است که بنگاه‌های اقتصادی در شهرک‌های صنعتی با کمبود نیروی کار مواجه باشند. امروز بخشی از نیروی کار که با آن مواجه هستیم جوانان نسل زد (zمتولدین ۷۵ به بعد) است که به عقیده بنده اگر بدانیم از ظرفیت این افراد چگونه استفاده کنیم،  بهره وری این نسل نسبت به نسل قدیم بیشتر است. دانش مدیران و صاحبان کسب و کار سنتی بوده و با دانش نسل زد(z) همخوانی ندارد که این موضوع وظیفه فعالان حوزه کوچینگ را سنگین‌تر می‌کند. 

بابایی ادامه داد: اعتقاد دارم در حوزه  کسب و کار در استعدادسنجی هنوز باید کار شود زیرا امروز به رویکرد توسعه فردی بیشتر نیازمندیم تا تنها مهارت آموزی، تا فرد خود را بشناسد. متاسفانه در گذشته انتخاب شغل بر مبنای علاقه فردی و استعداد نبوده و امید است این مراکز در بحث استعدادیابی به خوبی اقدام کنند. در کشور کم نیستند پزشکانی که شعل خود را رها کرده و به ساخت و ساز روی آورده‌اند که این نشان‌ می‌دهد مسیر آموزش اشتباه بوده است. باید به سلایق، استعداد و هوش فرزندانمان اعتماد کنیم و احترام بگذاریم زیرا اگر به استعدادیابی در کسب و کار باور داشته باشیم‌، هزینه‌های آموزش کمتر می‌شود.

در ادامه عادل ارسنجانی، مدیر عامل کارخانه کسب و کار مشهد اظهار کرد:  هدف از افتتاح این کارخانه پر کردن خلاءهای موجود در کارآفرینی و سیستم کسب و کار خراسان رضوی است. این کارخانه با سرمایه گذاری  ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی در محیطی به مساحت ۵۰۰ متر مربع  ایجاد شده  است. در این کارخانه سه خدمت از جمله دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود که در این خصوص به دنبال انعقاد تفاهم نامه‌ای با اتاق اصناف هستیم.

وی افزود: ماهیت این کارخانه ایجاد جریان تحولی در راستای عملگرایی در کسب و کارها بوده و  درب آن به روی تمام افراد باز است، البته ظرفیت این کارخانه در حال تکمیل است.

مدیر عامل کارخانه کسب و کار مشهد بیان کرد: توسعه فردی نیازمند مهارت شغلی و مهارت بازار است. اگر فردی مهارت شغلی داشته باشد و مهارت بازار نداشته باشد موفق نیست. تمام کسب و کارهای کوچک در ابتدا به فکر فروش هستند و سپس به فکر توسعه بازاریابی هستند این درحالی است که ابتدا برندینگ و سپس مارکتینگ باید انجام شود و اینگونه منابع، انرژی و زمان حفظ می‌شوند.

ارسنجانی گفت: در کسب و کارها عمده بازار شناخت صحیح مشتریان هدف است. بازار مشهد نسبت به سایر شهرها به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) تفاوت دارد و بنابراین کسب و کارها برای حفظ مشتری باید ارزش ارائه دهند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا