ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون پژوهشی وزیر علوم از ایجاد ۵۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها خبر دار و گفت: وظیفه آنها ارائه خدمات کاریابی، بیمه و غیره است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، دکتر پیمان صالحی در همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه نهادهای مختلف سیاست‌گذار در حوزه آموزش‌های مهارتی در کشور فعال هستند و این نهادها باید با هم به هماهنگی و تعامل بهتری برسند، گفت: این موضوع در مورد دانشجویان مطرح است که انگیزه‌های فرد از ورود به آموزش عالی چیست؛ شغل، مدرک و موارد دیگر. وظیفه ما در وزارت علوم هم افزایی، جهت دهی و هدایت شغلی افراد به سمت کسب شغلی است که در راستای توانایی، علاقه‌مندی آنها و اولویت‌های کشور باشد تا در آینده بهتر فعالیت کنند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت و ارتباط صحیح میان دو نظام دانشگاهی و نظام مهارتی، افزود: ارتباط بین این دو نظام زمانی محقق می‌شود که تمام بازیگران این حوزه را بشناسیم و با استفاده از اهرم‌های قانونی، آنها را با هم هماهنگ کنیم. همه ما باید بدانیم قانون چه وظیفه‌ای برای ما تعیین کرده است و اگر ندانیم، کشور را عقب می‌اندازیم.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اینکه موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی یک روز در وزارت علوم، روز دیگر در وزارت کار و سازمان‌های دیگر باشد، موجب پیش نرفتن کار می‌شود، بنابراین ما باید از انشقاق جلوگیری کنیم.
 
صالحی با بیان اینکه وزارت علوم و سازمان فنی‌وحرفه‌ای، مسئول آموزش عالی مهارتی هستند، گفت: سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای آموزش، دوره‌های کامل مشخص دارد. اما باید از ظرفیت نهادهای بالادستی مانند شورای عالی اشتغال استفاده کنیم‌.

به گفته وی، باید قانون، ظرفیت‌ها و بروندادها را مشخص و نهادها را همگرا کنیم. برای این هدف کنگره ملی آموزش مهارت محور و هدفمند را ۵ تیر با حضور همه نهادهای مسئول و سیاست گذار با هدف نتیجه گیری کلی برگزار می‌کنیم. در واقع از سال ۱۳۹۹ شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانش‌آموختگان وزارت علوم را تشکیل دادیم که رئیس آن، وزیر علوم است و ظرفیت خوبی برای توسعه مهارت‌های آموزش عالی وجود دارد.

صالحی تاکید کرد: اقدام دیگر، تقسیم اولویت‌های مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای بین بازیگران است. معاونت آموزشی وزارت علوم، مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاونت پژوهشی تقسیم کار کردند تا از موازی کاری جلوگیری شود. ضمن اینکه  در حوزه مهارت افزایی در ۵۰ دانشگاه کشور مراکز هدایت شغلی تخصصی داریم که وظیفه آنها خدمات کاریابی، بیمه و غیره است.

وی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار دوره مهارت افزایی برگزار کردیم که ۳۲۸ هزار دانشجو در این دوره‌ها شرکت کردند. همچنین  یکی از موارد مهم در این زمینه مستندسازی است و مدیران باید هر ساله تجربیات خود را ثبت و منتقل کنند.

این مقام مسؤول در خصوص وضعیت اشتغال دانش آموختگان نیز تاکید کرد: این گزارش‌ها در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی و معاونت امور دانشجویان با روش شناسی خاصی انجام و دوره‌ای منتشر می‌شود. در کشور کارهای زیادی انجام شده، نظام جامع مهارت بر اساس تحقیقات ما و بر اساس نظام اِطلاعات بازار کار و نظام صلاحیت حرفه‌ای قابل اجراست. اما برای تحقق آن باید تقسیم کار ملی کنیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا