استان سمنان با ۵.۷ درصد کمترین نرخ بیکاری کشور را دارد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

– نرخ بیکاری استان سمنان بر پایه جدیدترین داده‌های مرکز ملی آمار ایران در زمستان ۱۴۰۱ به عدد بی‌سابقه پنج و هفت دهم درصد طی ۱۸ سال اخیر رسید و از این نظر در رتبه نخست کشور قرار دارد.

به گزراش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، پس از استان سمنان، استان‌ ایلام با ۶ و هشت دهم درصد در رتبه دوم کمترین نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ قرار دارد و سپس استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد به طور مشترک نرخ بیکاری هفت و سه دهم دارند.

نرخ بیکاری استان سمنان در زمستان ۱۴۰۰ عدد هفت بود که در زمستان ۱۴۰۱ با یک و سه دهم درصد کاهش به پنج و هفت دهم درصد رسید.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زمستان ۱۴۰۱ در استان سمنان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با سه دهم درصد افزایش به ۳۶ و هشت دهم درصد رسید.

نسبت اشتغال زمستان ۱۴۰۱ در استان سمنان نیز با هفت دهم درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ۳۴ و هفت دهم درصد افزایش یافت.

کاهش نرخ بیکاری در کنار افزایش نرخ مشارکت اقتصادی نشان دهنده کاهش شمار بیکاران و اضافه شدن جمعیت شاغلان استان سمنان است.

استاندار سمنان هفته گذشته در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان سمنان در سالن جلسات یادگار امام(ره) استانداری گفته بود: ١۶ هزار و ٣٩٣ فرصت شغلی و بیمه‌شده جدید سال ١۴٠١ در استان ایجاد شد و سمنان رتبه اول کشور در شاخص تحقق تعهد اشتغال نسبت به جمعیت را به خود اختصاص داد.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: مطابق راهبرد محوری رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۱ به‌نام تولید ، دانش بنیان، اشتغال آفرین و همچنین دستور رییس جمهور مبنی بر اهتمام استانداران به مقوله اشتغال و ایجاد فرصت های جدیدی شغلی در استانهای کشور، با اقدامات تخصصی انجام شده و استفاده از ظرفیت های مختلف موجود در استان سمنان، تعهد تعیین شده برای استان به میزان ۴۵ و سه دهم درصد افزایش یافت.

صنایع استان سمنان نیز با سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی برای ۵۸ هزار نفر اشتغالزایی داشتند.

با رویکرد دولت مردمی آیت الله رئیسی و دولتمردان و مسوولان استان سمنان، رشد اقتصادی استان با احیای بالغ بر ۸۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد موجب شد تا نرخ بیکاری استان پس از سالها در سال ۱۴۰۱ به ۶ و یک دهم درصد کاهش یابد و با داده‌های جدید مرکز ملی آمار ایران و رسیدن نرخ بیکاری این استان در زمستان ۱۴۰۱ به پنج و هفت دهم، این مهم بیش از پیش نمود یافته است.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، از مجموع جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی در ۵۴۹ روستا و آبادی استان زندگی می‌کنند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا