علی رسولیان: برنامه وزارت صمت ایجاد شهرک‌های جدید دانش‌بنیان است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه این وزارتخانه در سال جدید ایجاد دو شهرک جدید دانش‌بنیان در کشور است که یکی از آنها شهرک سیلیکون بوده که قرار است در خراسان رضوی ایجاد شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، علی رسولیان، عصر شنبه در آیین احیای واحدهای تولیدی راکد خراسان رضوی در محل کارخانه جهان افروز واقع در شهرک صنعتی توس افزود: امسال رهبر معظم انقلاب اشاره‌ای به احیای واحدهای تولیدی راکد توسط دولت داشتند که نشان دهنده توجه ایشان به این موضوع بوده و در این راستا برای تحقق فرمایش معظم له نیاز به همکاری همه فعالان اقتصادی است.

وی اظهار داشت: رییس جمهور از ابتدای دولت سیزدهم تاکید ویژه‌ای بر احیای واحدهای تولیدی راکد داشتند، پیش از این فقط در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به نرخ روز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه راکد وجود داشت که تاکید رییس جمهور نیز احیای این سرمایه‌ها و اشتغال بالایی است که از محل آن می‌توانست ایجاد شود.

وی با بیان اینکه احیای هر واحد تولیدی تعطیل به طور متوسط برای ۲۰ نفر شغل ایجاد می‌کند، گفت: وزارت صمت احیای واحدهای راکد را به عنوان یک طرح مهم و تحولی در مسیر افزایش ظرفیت تولید مکلف کرد، در این راستا واحدهای صنعتی راکد در کشور شناسایی شدند و با بهره گیری از هزار و ۲۰۰ مشاور ۶۰ سوال طراحی و از صاحبان این واحدها پرسیده شد تا عارضه یابی اولیه در این زمینه انجام گیرد، سپس کار احیای واحد در داخل استانها آغاز شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون سه هزار و ۳۲ واحد صنعتی راکد در کشور احیا شده است که از این میزان هزار و ۳۲۰ واحد از مرداد ماه ۱۴۰۰ تا آخر آن سال و پارسال هزار و ۷۱۲ واحد در سال ۱۴۰۱ به چرحه تولید بازگشتند.

روی اضافه کرد: طبق برنامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است، واحدهای تعطیل احیا شوند، در این راستا در ابتدای دولت میزان واحدهای تعطیل ۱۸ درصد از کل واحدهای صنعتی کشور را شامل می شد اما اکنون این میزان به ۱۳.۵ درصد رسیده است.

رسولیان اظهار داشت: پارسال ۲ هزار و ۴۳۰ واحد صنعتی که کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید داشتند نیز موفق به افزایش ظرفیت تولید خود شدند و این اقدام ارزشمندی است؛ امسال رویکرد وزارتخانه شناسایی شرکتها یا واحدهای تولیدی پیشران و توانمند بوده که این مهم در حال انجام است تا این شرکتها در صورت علاقه مند بودن به احیای واحدهای صنعتی تعطیل، مسوولیت احیای آنها را برعهده بگیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال دولت در راستای تحقق شعار سال مبنی بر توسعه شرکتهای دانش بنیان، برنامه حمایتی در این بخش تدوین و چند اقدام مشخص انجام شد، نخست اینکه برای اولین بار، مجوز ایجاد ۴۰ شهرک فناوری جدید را صادر کرد که از این میزان تاکنون جانمایی برای ۲۰ شهرک انجام گرفته است.

وی افزود: برای نخستین بار مجور ایجاد ۱۹ بخش دانش‌بنیان در داخل شهرکهای صنعتی از دولت گرفته شد که به عنوان زون های دانش بنیانی در نظر گرفته می‌شوند و در این راستا پیشنهادهایی هم در خراسان رضوی برای ایجاد زون‌های دانش‌بنیانی مطرح شده که در حال بررسی است.

رسولیان اظهار داشت: پارسال اقدام دیگر سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، دانش‌بنیان کردن واحدهای صنعتی بود که در این راستا ۳۰۰ واحد صنعتی مستعد دانش‌بنیان شدن در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور شناسایی شد که از این تعداد ۱۲۰ واحد دانش بنیان شدند.

وی بیان کرد: شناسایی نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی از دیگر اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال گذشته بود که در این راستا ۳۷۸ نیاز جدید فناورانه شامل مواد اولیه، قطعات تولیدی یا ماشین آلات شناسایی شد که از این میزان ۱۰۷ مورد تولید و تامین گردید به نحوی که کشور از واردات آن بی نیاز شد، در این راستا پارسال ۳۸ رویداد فناورانه نیز برای دادن فرصت به کسانی که خلاقیت‌ها یا دانش فنی بالایی دارند، برگزار شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا