درباره واگذاری ۴۲۰ پلاک از شهرک‌های صنعتی اصفهان به شرکت‌های دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: امروز صنایع دانش‌بنیان، صادراتی و کم‌ آب‌بر جزو اولویت‌های ما است تا توسعه صنعتی را با صنایع دارای ارزش افزوده و توجیه اقتصادی بالا داشته باشیم و در این راستا حدود ۴۲٠ پلاک برای شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها رزرو شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، سال ۱۴۰۱ که با عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال نامگذاری شده بود به اتمام رسید و در سال ۱۴۰۲ نیز مثل سالیان گذشته همچنان اقتصاد اولویت اصلی کشور قرار گرفته است، دولت سیزدهم در سال گذشته با اقدامات مختلف تلاش کرد در راستای شعار سال گام بردارد.

در همین زمینه رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۱۴۰۲ فرمودند:«در طول سال ۱۴۰۱ با اطلاعاتی که من دارم از تولید در کشور حمایت شد. چند هزار کارخانه‌ی تعطیل و نیمه‌تعطیل راه‌اندازی شد. شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش پیدا کرد، البته آن مقداری که من سال گذشته مطالبه کردم که افزایش پیدا کند، آن مقدار نشد اما یک افزایش قابل توجّهی این شرکت‌ها پیدا کرد. ارزش تولیدات این شرکت‌ها هم بالا رفت.»

در خصوص حمایت از واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات و حمایت‌های خوبی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان انجام شده است که در همین زمینه با رسول سواری مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت‌وگو کرده‌ایم.

متن زیر حاصل گفت‌و‌گوی خبرنگاران فارس با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان است.

بیش از ۱۶٠ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار هستند

وضعیت شهرک‌های صنعتی نسبت به قبل از انقلاب چه تغییری پیدا کرده است؟

سواری: پیش از انقلاب اسلامی شهرکی در کشور وجود نداشت اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز تنها در استان اصفهان بیش از ۸۰ شهرک دولتی و ۲۰ شهرک خصوصی در حال احداث و ساماندهی داریم.

در گذشته اگر شخصی قصد ایجاد واحد صنعتی را داشت برای تجهیزات و امکانات آن سختی فراوانی می‌کشید اما امروز شرکت شهرک‌های صنعتی که مولود انقلاب اسلامی است، خدمات را در تمام نقاط استان و نه تنها در مرکز ارائه می‌دهد و در این راستا در هر شهرستان حدأقل یک شهرک صنعتی وجود دارد.

امروز بیش از ۱۶٠ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار هستند و با توجه به ظرفیت‌های موجود و بدون توسعه برای۵٠٠ هزار نفر اشتغال وجود دارد و این موارد دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی است که رقم خورده است.

ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت توسط شرکت شهرک‌های صنعتی

به‌طور خاص وظیفه شرکت شهرک‌های صنعتی در قبال شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ و کوچک چیست؟

سواری: شرکت شهرک‌های صنعتی نقش شهرداری در شهر را دارد و در این راستا به مراکز صنعتی حاضر در شهرک خدمات می‌دهیم؛ شرکت شهرک‌ها کار را از مطالعه و ایجاد شهرک‌ها آغاز می‌کند و در ادامه بیش از ۳۸ خدمت زیرساختی به صنعتگران ارائه می‌دهد.

زمانی که کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد، در ادامه با کارخانه همراهیم و حدود ۶۶ خدمت از جمله آموزشی، مدیریتی، تسهیلات، بیمه و حضور در نمایشگاه ارائه می‌دهیم.

شرکت شهرک‌های صنعتی از حدود ۲٠ سال قبل مسائل ایمنی و زیست محیطی را دنبال کرد زیرا اگر قرار است تولیدی رقم بخورد، باید از محیط زیست هم محافظت کنیم و در این راستا اتفاقات خوبی از جمله ساخت تصفیه خانه رقم خورده است که در همین زمینه پساب آب شهرهای کوچک را از طریق وزارت نیرو جذب و استحصال و آن را وارد چرخه صنعت می‌کنیم و در این اقدام، رتبه اول کشور را داریم.

صنایع دانش‌بنیان، صادراتی و کم‌ آب‌بر جزو اولویت‌های ما است

چه اولویت‌هایی مدنظر شرکت شهرک‌های استان است؟

سواری: مساحت شهرک‌های صنعتی استان بیش از ۱۲ هزار هکتار است و امروز صنایع دانش‌بنیان، صادراتی و کم‌ آب‌بر جزو اولویت‌های ما است تا توسعه صنعتی را با صنایع دارای ارزش افزوده و توجیه اقتصادی بالا داشته باشیم؛ در این راستا امسال حدود ۴۲٠ پلاک برای شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها رزرو شده زیرا معتقدیم با حضور دانش بنیان‌ها، پیوند عملیاتی دانشگاه و صنعت رقم می‌خورد.

به‌طور خاص تا به الآن برای مجموعه‌های دانش بنیان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

سواری: در ابتدای شروع کار دستور تشکیل ۴٠ کارگاه صادر و قرار بر این شد این کارگاه‌ها در خرداد ماه به دانش بنیان‌های تازه تاسیس تحویل شود و در این مسیر به‌دنبال کسب درآمد نیستیم. اگر در صنعت توسعه کارآفرینی و اشتغال را در نمونه کوچک اجرا نکنیم، موفق نخواهیم بود و در این راستا همیشه نیاز به کارخانه نیست بلکه باید به مرور رشد کرد.

یکی از محدودیت‌ها زمین است

در صحبت‌هایتان به این موضوع اشاره کردید که ارائه زیرساخت‌ به صنایع از مسؤولیت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی است و طبیعتاً یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها زمین است؛ برای تأمین زمین صنایع و شرکت‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

سواری: یکی از ملاحظات و محدویت‌های استان در کنار مساله آب، محدودیت واگذاری زمین است و در این راستا از روز شروع کار دو راه پیش رو داشتیم، اول توسعه و مورد بعدی تعیین تکلیف اراضی که واگذار شده اما به هر دلیلی تکلیف آن مشخص نشده است و در این راستا در حال فعال کردن این موارد به‌عنوان یک ظرفیت برای تولید هستیم.

تمرکز امکانات منجر به تمرکز مدیریتی می‌شود که در چند نقطه از استان این کار را آغاز کردیم هر چند که موضوعی زمان‌بر است اما مطالعات خود را انجام می‌دهیم و توأمان باید هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم.

شهرک تخصصی نساجی و صنایع فلزی راه‌اندازی خواهد شد

یکی از اقدامات مؤثر در حوزه شهرک‌های صنعتی تخصصی کردن شهرک‌ها است؛ در این باره چه اقداماتی انجام شده است؟

سواری: بله؛ یکی از اولویت‌های مدنظر تخصصی کردن است، برای مثال از کوهپایه تا مرز خراسان رضوی معادنی وجود دارد که می‌توان ادعا کرد در هیچ‌جای دنیا وجود دارد اما مجوزهایی داده می‌شود که کشورهای خارجی از این معادن استخراج می‌کنند و به‌صورت خام از کشور می‌برند در حالی که چندین برابر امکان ایجاد ارزش افزوده وجود دارد.

در شرق استان مشکل بیکاری وجود دارد و علیرغم وجود منابع فراوان اما توجهی به آن‌ها نمی‌شود؛ در این راستا فرآوری عناصر معدنی را به‌طور تخصصی در نایین آغاز کردیم و در حال ایجاد اولین شهرک تخصصی هستیم.

همچنین در حال پیگیری شهرک پوشاک در منطقه برخوار هستیم که در کشور نمونه این بحث وجود ندارد، همچنین شهرک صنایع فلزی در نجف‌آباد پیش‌بینی شده و مطالعات احداث آن نیز آغاز شده است و پیشنهادمان برای شهرک‌ها مساحت‌های بالای هزار هکتار است.

برای حمایت از جوانان بومی شهرستان‌ها برنامه خاصی دارید؟

سواری: در هر شهرستان حداقل یک شهرک صنعتی ایجاد شده اما باید سرمایه‌گذاری در آن رقم بخورد و یکی از عوامل موثر در سرمایه‌گذاری بومی بودن است که در این عرصه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا افراد بومی و مستعد شهرستان‌ها در این شهرک‌ها رشد کنند. در شهرستان‌هایی که زمین از کسانی که اهلیت نداشتند خلع ید شده، این زمین‌ها به کارگاه‌های کوچک واگذار می‌شود تا کسانی که توان و اهلیت دارند بتوانند با حمایت شرکت شهرک‌ها صنعت خود را توسعه بدهند.

باید در شهرستان‌ها برای نیروهای جوان شرایط و زیرساخت‌های کم هزینه را فراهم کرد تا رشد کنند و در این مسیر است که تمام مردم می‌توانند کارآفرین شوند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا