افتتاح نخستین مرکز نوآوری راه، ساختمان و شهرسازی کشور در شیراز

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در آستانه روز مهندس و طی آئینی با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس، رئیس سازمان بسیج مهندسی کشور،  استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس سازمان بسیج مهندسی فارس، نخستین خانه خلاق و مرکز نوآوری و دانش‌بنیان راه، ساختمان و شهرسازی کشور در شیراز افتتاح شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور پنجشنبه چهارم اسفند در این مراسم، گفت: کسی که علم دارد، قدرت و توان و اقتدار هم دارد و با توجه به شعار محوری امسال، این شعار در افتتاح این مرکز لحاظ شده است.

محسن قنادزاده گفت: با توجه به ظرفیت دانش کشور، باید به این جوانان تکیه کرده و آینده را به این‌ جوانان بسپاریم و در همه کشور از این ظرفیت استفاده کنیم.

قنادزاده با اشاره به میزبانی شیراز در برگزاری رزمایش ملی تخصصی جهادگران عمران و معماری، اتفاقات حاصله از این رزمایش را چشمگیر عنوان کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: با توجه به مصوبه مجلس، تاکیدات دولت و نیاز جامعه، شاهد ایجاد یک مرکز دانش‌بنیان با هدف اجرای پروژه‌های باکیفیت‌تر و ارزانتر و ارتقاء سطح کیفی اقدامات عمرانی، در شیراز هستیم.

محمدرضا رضایی‌کوچی با ابراز خشنودی از پیشتازی فارس و شیراز در این زمینه، گفت: هم اکنون جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون از ایرانیان در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و حتی ساختمان‌های جدیدالاحداث هم خیلی زود به بافت فرسوده بدل می‌شود. این بدان معناست که در بحث استفاده از مصالح ساختمانی و احداث ساختمان و سازه‌های با کیفییت و استاندارد غافل بوده‌ایم.

او گفت: این مرکز با هدف آنست که ابتدا در ساخت مصالح ساختمانی با کیفیت، مناسب و ارزان گام‌هایی برداریم که منجر به اجرای پروژه‌های دارای استاندارد و مطمئنی شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس با بیان اینکه ایران کشوری حادثه خیز است و بیش از دیگر نقاط نیاز به کیفی سازی در بحث عمران و شهرسازی دارد، گفت: برای رسیدن به استانداردهای مناسب، اصلاح ساختار و قوانین نظام مهندسی در دستور کار مجلس قرار دارد تا بتوانیم ضمن تقویت نظارت این سازمان، در خصوص ضمانت اجرایی گزارش‌های نظام مهندسی گام مناسبی برداریم.

رضایی یکی دیگر از اقدامات را تلاش برای ارتقاء سطح کیفی مصالح استاندارد و در عین حال ارزان، دانست و گفت: امروز در کشور شاهد تولید انواع مصالح ساختمانی هستیم که عمدتا دارای سطح کیفی مناسبی است، ایجاد مراکز نوآوری و دانش بنیان می‌تواند ما را در ارتقاء سطح کیفی و در عین حال کاهش هزینه تولید مصالح ساختمانی یاری دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در بحث عمران و ساخت و ساز جایگاه خوبی دارد، اما ساختمان‌ها و سازه‌های احداث شده با کیفیت، زیاد نیست، گفت: ما در کیفی‌سازی دقت خوبی نداشتیم، حال در این بخش یا مهندس ناظر خوب نظارت نکرده، یا گزارش‌های مهندسان ناظر و نظام مهندسی دارای ضمانت اجرایی کافی نیست، چه بسا شهرداری‌ها توجه لازم و کافی را به این گزارش‌ها ندارند.

رضایی با اشاره به اینکه مجلس به این بحث ورودی جدی دارد، لزوم جلوگیری از بروز حوادثی نظیر متروپل یا کاهش مخاطرات ناشی از وقوع حوادث طبیعی نظیر زلزله را در گرو ارتقاء کیفی مصالح ساختمانی، نظارت بهتر، ایجاد ضمانت اجرایی مناسب برای گزارشهای مهندسان ناظر و پاسخگو کردن دستگاه‌های مرتبط، دانست.

استاندار فارس نیز در سخنانی کوتاه، گفت: یکی از مشکلات اینست که ما کمتر از بزرگترین نعمت خدادادی یعنی تفکر، خلاقیت، نوآوری و … استفاده کرده‌ایم، به عنوان مثال در بحث رفع مشکل ترافیک، علیرغم احداث و توسعه راه‌ها و پل و تقاطع و … باز هم شاهد ترافیک هستیم.

دکتر محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه یکی از دلایل ترافیک، فرهنگ ترافیکی شهروندان و رعایت نکردن قوانین و قواعد راهنمایی و رانندگی مانند توقف‌های نا به جا، تردد پرشمار خودروهای تک سرنشین و … بوده است، گفت: در چنین مباحثی به جای آنکه از ابتدای خط شروع کنیم، از انتها کار را شروع و راه و معبر و پل و … ایجاد کرده‌ایم.

او ادامه داد: در همه کلانشهرها شاهد توسعه فعالیت‌های عمرانی و ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر خیابان و معبر و پل و تقاطع بوده ایم، اما باز هم ترافیک وجود دارد چون فکری به حال پارک و توقف دوبله و سوبله یا تردد خودروهای تک سرنشین و ارتقاء فرهنگ ترافیکی و آگاهی های شهروندان در این زمینه نکرده ایم.

ایمانیه با بیان اینکه در مباحثی نظیر آب همواره به فکر افزایش تامین آب بوده‌ایم حال انکه می‌شد از ابتدا درصدی از اعتبارات را به فرهنگسازی برای کاهش و مدیریت مصرف اختصاص دهیم، گفت: این موضوع در بحث انرژی هم به شکلی کاملا محسوس وجود دارد، یعنی به دنبال ساخت سد، نیروگاه، پل، آزادراه و … بوده‌ایم حال آنکه با فرهنگسازی و ارتقاء فرهنگ مصرف می‌توان بسیاری از مشکلات را کاهش داد و رفع کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: فاصله بین دانش و اجرا، همواره یکی از مشکلات اساسی در کشور بوده است، لذا طی نشست‌های متعددی با بسیج مهندسی استان، موضوع استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان مد نظر قرار گرفت.

محمودرضا طالبان با ابراز خرسندی از پیشتازی فارس و شیراز در ایجاد خانه خلاق و مرکز نوآوری راه، ساختمان و شهرسازی، گفت: در زمینه‌های راه و مسکن به شدت نیازمند توجه به مباحث علمی و دانش بنیان و نوآورانه با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت فعالیت‌ها هستیم.

طالبان با اشاره به اینکه راه و شهرسازی در کنار بسیج مهندسی، به دنبال حمایت مادی و معنوی از اقدامات خلاقانه، نوآورانه و دانش بنیان بوده است، گفت: ایجاد این مرکز به معنای پایان کار نیست، این اقدام شروع ریل‌گذاری و بسترسازی در مسیر استفاده مناسب و بیشتر از ظرفیت‌های علمی برای ارتقاء کیفی و کاهش هزینه‌ها در بخش اجرایی است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس خاطرنشان کرد که ایجاد چنین مرکزی منجر به تامین نیازهای کشور به مصالح ساختمانی با کیفیت و ارزان قیمت با استفاده از دانش‌های نوآورانه و فناورانه نسل جوان خواهد شد و در عرصه‌ای گسترده از دستاوردهای چنین مراکزی استفاده می‌شود.

امیدواریم بعد از این با سفارش پژوهش برای حل معضلات شهر، با راهکارهای خلاقانه روبرو شویم.

مدیر مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نیز طی سخنانی گفت: در وزارت راه و شهرسازی قصد داریم ‌مسائل را به صورت فناورانه حل کنیم و برای این منظور، نیازمند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

حیدری با بیان اینکه باید با احصاء نیازهای فناورانه و ارسال به خانه‌های خلاق، از دستاوردهای آنان استفاده کنیم، ادامه داد: امیدواریم خط اتصالی میان‌ خانه‌های خلاق و وزارت راه و شهرسازی برقرار شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در بحث مسکن هم به فناوری‌های نوین در سرعت، کیفیت و هزینه پایین نیاز داریم.

او با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی، به زلزله ترکیه اشاره کرد و گفت: از آنجا که کار مهندسین با جان مردم در ارتباط است، با رعایت اخلاق مهندسی می‌توانند جامعه‌ای ایمن فراهم سازند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا