علی خیرالدین: یارانه‌ی تجاری‌سازی به محصولات دانش‌بنیان پرداخت خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در تشریح طرح یارانه تجاری‌سازی گفت: به محصولاتی که دارای ویژگی‌هایی چون ساخت داخل، اولویت حل مسائل منطقه‌ای یا کشوری بودند، یارانه‌ای برای تجاری‌سازی اعطا می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، «علی خیرالدین» امروز (پنجشنبه) در بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران و نوآوران با به رتبه ۱۲۰ جهانی ایران در نوآوری در سال۲۰۱۴ اشاره کرد و افزود: این رتبه در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۶۰ جهانی رسید و در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۵۳ جهانی بهبود یافت.

وی ادامه داد: باید تلاش کرد این رتبه به رتبه ۱۵ جهانی برسد و ضمن حفظ این رتبه، رتبه جهانی ایران در تبدیل ایده و علم را ارتقا دهیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار (۱۹ تا ۲۲ آذر) اشاره کرد و یادآور شد: در این نمایشگاه ۹۳ مرکز شامل ۲۹ پارک علم و فناوری، ۲۴ دانشگاه، ۲۳ موسسه تحقیقاتی، ۱۳ پژوهشگاه و ۴ مرکز رشد حضور یافتند.

خیرالدین، رونمایی از ۳۰ محصول فناورانه را از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه نام برد و اظهار داشت: شاهد حضور ۲۸ اتحادیه و انجمن‌های علمی در این رویداد بودیم.

به گفته وی بیشترین محصولات عرضه شده در این نمایشگاه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، دامی و گیاهی بوده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه سخنانش به رویکرد کشور در حوزه تبدیل ایده به محصول اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری ایده‌های ارائه شده در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در حد نمونه آزمایشگاهی است یا محصولات فناورانه تولید شده در شرکت‌های دانش‌بنیان به فروش نمی‌رسد.

خیرالدین تصریح کرد: در این راستا طرح یارانه تجاری‌سازی را اجرا کردیم و بر اساس آن به محصولاتی که دارای ویژگی‌هایی چون ساخت داخل، اولویت حل مسائل منطقه‌ای یا کشوری بودند، یارانه‌ای برای تجاری‌سازی اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: در طی چهار روز برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش، ۳۲۲ تفاهم‌نامه با حجم ۵۹۷ میلیارد تومان به امضا رسید و پیش‌بینی می‌شود که ۳۰ درصد این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل شوند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در این نمایشگاه پارک‌های علم و فناوری بیشترین مشارکت را در امضای قراردادها داشتند. پنج پژوهشگاه و ۶ مرکز رشد موفق به انعقاد قرار داد شدند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌ جشنواره معرفی فناوران، تعداد ۲۲۱ فناور به ما معرفی و ۱۰۲ پرونده برای ما ارسال و در نهایت۴۲ پرونده بررسی شد.

خیرالدین اضافه کرد: داوران بر اساس شاخص‌های یازده گانه فناوران برتر را تعیین کردند و امروز از ۱۸ پژوهشگر و فناور تقدیر خواهد شد.

وی افزود: در این مراسم یک دانشجوی برتر در حوزه فناوری داریم، ۳۹ درصد برترین‌های فناوری از پارک‌ها و ۲۲ درصد برترین‌های فناور از دانشگاه‌ها بوده است.

معاون فناوری و نوآوری با بیان اینکه ۳۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند، ادامه داد: با وجود این، بودجه معاونت فناوری وزارت علوم نصف بودجه دانشگاه تهران است. در پارک‌ها اقدامات خوبی برای اشتغال‌زایی شده که و باید حمایت از پارک‌ها توجه بیشتری صورت گیرد.

خیرالدین تأکید کرد: در پارک‌های فناوری ۴۰ هزار شغل ایجاد شده که این میزان ۲۸ درصد اشتغال دانش‌بنیان‌ها را شامل می‌شود.

وی میزان فروش محصولات فناورانه تولید شده در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها را ۱۱۰ میلیون دلار و حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اهداف ایجاد نظام ایده‌ها و نیازها (نان) پرداخت و گفت: در سامانه نان ۶۲۳۰ نیاز و ۵۳۶ ایده به ثبت رسیده است.

خیرالدین با انتقاد نسبت به عدم تخصیص اعتبارات قانونی اظهار داشت بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای کمک به دانشگاه و پژوهشگاه‌ها باید اختصاص می‌یافت که تاکنون ریالی اختصاص نیافته است.

وی ادامه داد: همچنین استان‌ها موظف هستند ۱۰ درصد از اعتبارات تملیکی را در حوزه فناوری هزینه کنند که برخی استان‌ها در این زمینه اقدام کردند.

معاون وزیر علوم به ظرفیت‌های قانون جهش تولید اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون هر اعتباری که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری شود، مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد.

خیرالدین اضافه کرد: علاوه بر آن بر اساس ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، اگر بخش‌های صنعتی با شرکت‌های فناور قراردادهای تحقیق و توسعه امضا کنند مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.

وی تأکید کرد: معاونت فناوری وزارت علوم با کسری اعتبارات ۱۸ هزار میلیارد ریالی مواجه است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا