امید رضایی‌فر: دستورالعمل طرح «یارانه مالکیت فکری» به‌ زودی ابلاغ خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل دفتر پشتیبانی و امور فناوری وزارت علوم گفت: طرح «یارانه مالکیت فکری»، در قالب دستورالعمل ماده ۱۶ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین حوزه علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تقویت بحث مالکیت فکری در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، به‌ زودی ابلاغ می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، «امید رضایی‌فر»، افزود: در ماده ۱۶ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان حوزه وزارت علوم (مصوب مرداد ۱۴۰۱) به این وزارت مأموریت داده شده بود که دستورالعمل اجرایی تقویت مالکیت فکری در دانشگاه‌ها و پوشش هزینه‌های مبادله دارایی های فکری را تدوین کند. اکنون در مرحله نهایی تدوین و ابلاغ این آیین دستورالعمل هستیم و بر اساس آن هزینه مبادله مالکیت فکری میان دانشگاهیان و شرکت‌های فناور کاهش خواهد یافت.

وی در پنجاه و هفتمین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌های سراسر کشور اظهار داشت: در این ماده از آیین‌نامه مذکور آمده «بخشی از هزینه خرید مالکیت فکری دانشگاهیان را وزارت علوم پرداخت می کند».

رضایی فر گفت: یکی از مشکلات کشور ما در حوزه نوآوری، نبود بیمه برای پوشش خطرهای سرمایه‌گذاری در مباحث پژوهش و فناوری است.  بر اساس ماده ۱۷ آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان در حوزه وزارت علوم ما اکنون در حال تدوین بیمه پژوهش فناوری و نوآوری هستیم و با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه برای تدوین دستورالعمل مربوطه در این حوزه در حال همکاری می کنیم.

برای اینکه شاهد رشد فعالیت های فناوری و نوآوری در کشور باشیم، وجود قانون محکم و مستقل حمایت از نوآوری ها و فناوری ها در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها ضروری است.

رضایی فر اظهار داشت: هم اکنون نیز در برخی از قوانین و آیین‌نامه‌های موجود مواردی وجود دارد که به نوعی مرتبط با حوزه مالکیت فکری است ولی قانونی که مشخصاً در حوزه مالکیت فکری و  حوزه دانش  باشد و موجب حمایت جدی از صاحبان فکر ایده در شرکت‌های دانش‌بنیان باشد وجود ندارد.

وی گفت: نبود قانون مالکیت فکری باعث می‌شود بازار فناوری به صورت جدی شکل نگیرد و صاحبان ایده رغبت جدی برای تبدیل ایده‌های خود به محصولات و ارائه آن در بازار نداشته باشند.

رضایی فر افزود: در نبود قانون جامع مالکیت فکری حتی سمت خریداران  و مشتریان دانش فنی و محصول دانش‌بنیان، نیز رغبت جدی برای خرید یک ایده و محصول تجاری نخواهند داشت چراکه سرمایه‌گذاری آنها با خطر مواجه خواهد شد.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری از شکل گیری تفاهمنامه جدیدی با صندوق شکوفایی و تلاش برای راه‌اندازی صندوق پشتیبان خبر داد.

وی افزود: صندوق‌ها باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر حرکت کنند و با صندوق نوآوری و شکوفایی دو کار را پیش می‌بریم؛ یک اقدام اینکه خط اعتباری سرمایه گذاری را می دهیم که موافقت‌ اولیه آن گرفته شده تا مجموعه صندوق‌های پژوهش و نوآوری به سرمایه‌گذاری روی شرکت‌ها روی بیاورند.

رضایی فر با بیان اینکه یکی از کارهای دیگری که برنامه ریزی شده بحث صندوق در صندوق است، توضیح داد: مجوز این طرح اگر برای صندوق‌های پژوهش و فناوری گرفته شود اقدام حمایتی خوبی  برای صندوق شکوفایی خواهد بود.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری ادامه داد: برای افزایش سرمایه صندوق ها هم توافق شده تا از منابع استانی بتوانند استفاده کنند.

وی اظهار کرد: از طریق منابع تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری، ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش‌بنیان و ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای صندوق‌های شکوفایی اعتبار اختصاص داده که برای حوزه اشتغال دانش‌آموختگان می‌توان از آن استفاده کرد و تا آخر مهرماه  پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می توانند برای این اعتبار ثبت درخواست بدهند.

به گزارش ایرنا، ۱۹ مردادماه امسال بود که هیات وزیران در راستای تحقق فرمان سال مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین»، آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه های مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را تصویب کرد.

توسعه، تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، آموزش و ترویج کارآفرینی فرهنگ دانش‌بنیانی در کشور؛ تجاری‌سازی فناوری و اشتغال آفرینی دانش‌بنیان، مأموریت گرایی و هدایت ظرفیت‌های فناورانه در جهت رفع نیازها و حل مسائل کشور، تدوین نظام ملی نوآوری، هدایت، ساماندهی، حمایت و تأمین مالی پژوهش و تحول و نوآوری در نظام آموزش عالی، از جمله مهم ترین اهداف آیین‌نامه یاد شده است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا