علاءالدین ازوجی: اقتصاد دانش‌بنیان در روند توسعه استان تهران مورد توجه قرار می‌گیرد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: این استان در حوزه خدمات برتر و دانش‌بنیان ظرفیت‌های کلانی دارد و از همین رو برنامه توسعه ای آن به سمت صنایع جدید و دانش‌بنیان حرکت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، علاءالدین ازوجی با اشاره به اسناد بالادستی و سند آمایش استان تهران افزود: تهران در حوزه خدمات برتر و دانش‌بنیان استقرار بیش از ۵۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان معادل سه هزار و ۳۱۳ شرکت قابلیت ها و مزیت‌های بسیاری دارد.

وی یادآورشد: با توجه به پتانسیل های موجود و نقش تاثیر گذار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه ششم توسعه کشور، رشد اشتغال این حوزه سالیانه ۵.۹ درصد در نظر گرفته شده است.

ازوجی اظهارداشت: در حوزه دانش‌بنیان ظرفیت های قانونی ذیل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال های ۱۴۰۰-۱۳۹۷ وجود داشت که با اعمال تغییراتی در سال ۱۴۰۱ نیز تنفیذ شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: این حمایت ها در قالب منابع تجهیز شده از محل ردیف های اعتباری بودجه و درآمدهای استانی و منابع داخلی موسسات عامل به شکل یارانه تسهیلات، کمک های فنی و اعتباری، وجوه اداره شده و پرداخت تسهیلات در راستای حمایت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان صورت پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: در مقایسه نسبی بین بخش های اقتصادی، این حوزه عملکرد مناسبی نداشت و در کارگروه تخصصی مربوطه نیز تذکرات لازم داده شده است تا حمایت های صورت گرفته در قانون بودجه برای کسب و کارهای حوزه دانش بنیان سرعت پیدا کند.

ازوجی ادامه داد: تهران به واسطه وجود دانشگاه ها، مراکز تحقیقات و شرکت های فعال زیاد در حوزه علم و فناوری، استعداد بسیار بالایی در ایجاد یک شهر دانش‌بنیان دارد، در همین راستا در دولت سیزدهم مقرر شد در اقدام اولیه یک هزار هکتار زمین در قالب پارک علم و فناوری ایران از سوی مجموعه استان فراهم شد که در گام بعدی استان تهران سعی دارد نسبت به تهیه دومین سند توسعه دانش‌بنیان استان بعد از بوشهر اقدام کند.

برنامه تولید و اشتغال در سال ۱۴۰۰

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه گفت: برنامه تولید و اشتغال حوزه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از محل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰شامل طرح های کلان فناوری و نوآوری، ارتقای تاب آوری ملی به منظور دستیابی به دانش فنی و ارتقای توانمندی فناورانه کشور، ارتقای فناوری های کلیدی در حوزه سلامت و امنیت غذایی و توسعه فناوری های راهبردی می شود.

وی اضافه کرد: ارتقای توان داخلی در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و خدمات آزمایشگاهی، حمایت از توسعه صنایع خلاق، توسعه زیست بوم استارتاپی از طریق ایجاد مراکز نوآوری و کارخانه های نوآوری تخصصی در استان های منتخب با همکاری شرکت‌های بزرگ صنعتی، نخبگان و متخصصان داخل و خارج کشور با فرصت مستقیم اشتغال برای  ۱۱ هزار و ۳۷۰ نفر  و ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شد.

به گفته ازوجی بر این اساس اعتبارات استان تهران  چهار هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان با سهم معادل ۱۱.۴ درصد از کل کشور تعیین و در قالب تسهیلات شامل ایجادی، توسعه ای و تکمیلی اعطا شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا