فاز اول کارخانه نوآوری درخشان یزد افتتاح شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

فاز اول کارخانه نوآوری درخشان یزد با حمایت ۱۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی افتتاح شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، فاز اول کارخانه نوآوری درخشان یزد طی مراسمی با حضور دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری و نیز استاندار و دیگر مقامات استانی یزد افتتاح شد. پیش‌تر عملیات اجرایی کارخانه نوآوری یزد به دستور رئیس‌جمهور وقت به صورت ویدئو کنفرانسی در محل کارخانه قدیمی نخ‌ریسی درخشان یزد توسط رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری آغاز شده بود.

کارخانه نوآوری استان یزد در عرصه‌ای به مساحت ۱۷ هزار متر مربع در قالب دو سوله سه و چهار هزار متر مربعی در محل کارخانه متروکه نخ‌ریسی درخشان راه‌اندازی می‌شود.

عملیات مرمت، آماده‌سازی و تکمیل فضاهای این کارخانه، به دو فاز اصلی تقسیم شده است که در فاز اول، فضایی در حدود چهار هزار مترمربع جهت اختصاص به استقرار شتاب‌دهنده‌ها و تیم‌ها در فضای کار اشتراکی در نظر گرفته شده است.

این پروژه با حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری یزد و پارک علم و فناوری یزد به ثمر نشسته و عملیات اجرایی آن بر عهده سازمان عامل استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری یزد به عنوان توسعه‌دهنده فضای نوآوری است. 

مبلغ کل تسهیلات اعطایی توسط صندوق نوآوری برای احداث کارخانه نوآوری درخشان یزد ۱۰ میلیارد تومان بوده است که تاکنون مبلغ ۹ میلیارد تومان تسهیلات در قالب تسهیلات توسعه فضاهای نوآوری طی سه مرحله به این طرح اختصاص داده شده است.

کارخانه‌های نوآوری بازیگران جدید اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی هستند که مفهوم نوینی را از هم‌افزایی برای فعالان زیست‌بوم نوآوری با خود همراه می‌آورند. کارخانه‌های نوآوری محل تجمع شرکت‌های نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها هستند و خدمات مورد نیاز و مرتبط با آن‌ها نیز به‌صورت متمرکز در کنار آن‌ها فراهم می‌شود. 

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، ایده راه‌اندازی کارخانه‌های نوآوری در دل عرصه‌های متروک و رهاشده در دل شهرها، راهکاری بود که نخستین بار در پاریس جواب داد. وقتی فرانسوی‌ها توانستند ایستگاه قدیمی راه‌آهن پاریس را متحول کرده و به فضایی پویا برای توسعه زیست‌بوم نوآوری و استارت‌آپ‌ها تبدیل کنند، این ایده خیلی زود طرفدارانی در دیگر شهرهای اروپایی همچون برلین و لیسبون و … پیدا کرد و حالا به الگویی برای توسعه فضاهای نوآوری و استارت‌آپی در اقصی نقاط جهان تبدیل شده است.

صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با هدف حمایت از ایجاد و توسعه کارخانه‌‍‌های نوآوری در سراسر کشور، اقدام به ارائه تسهیلات در قالب تسهیلات توسعه فضاهای نوآوری کرده است. این تسهیلات برای کمک به بازسازی و تجهیز فضاها و استقرار تیم‌ها، استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده و سایر اجزای یک فضای نوآوری در نظر گرفته شده است.

این صندوق تا به امروز از ۱۳ فقره از طرح‌های مرتبط با توسعه فضاهای نوآوری در قالب ایجاد کارخانه‌های نوآوری و مراکز نوآوری به مبلغ کل ۱۱۷ میلیارد تومان در استان‌های یزد، فارس، کرمانشاه، گلستان، البرز و تهران حمایت کرده است.

سال ۱۳۱۲ حسینعلی هراتی از تجار بنام یزد، کارخانه درخشان را در این شهر راه‌اندازی کرد و با سرمایه اولیه کارخانه در آن زمان ۱۰ میلیون ریال، محصولاتی چون پارچه‌های پشمی، فاستونی، گاواردین، پتو و سایر منسوجات تولید می‌کرد. از این میان پتو و فاستونی درخشان به دلیل مرغوبیت بالا بسیاری از شهرهای کشور را درنوردید و مشتریان خود را پیدا کرد. این کارخانه تا سال ۱۳۷۰ نیز مشغول به کار بود تا اینکه در اثر فرسودگی دستگاه‌ها به‌ ناچار تعطیل شد و سازمان ملی زمین و مسکن آن را تملک کرد.

بناهای موجود این کارخانه دو سالن بزرگ و نمای سردر آن است که در گذر زمان دچار آسیب و فرسودگی شده و اکنون به همت پارک علم و فناوری یزد و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال به‌سازی و بازسازی است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا