درباره ضرورت ورود دانش‌بنیان‌ها به صنعت دباغی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

صنعت چرم از سودآورترین صنایع مطرح دنیا محسوب می‌شود اما کشور ما با وجود اینکه در صنعت دباغی از قدمت تاریخی برخوردار بوده و دارای بهترین چرم گاو و گوسفند به دلیل قرارگیری در منطقه گرم‌وخشک است، از بزرگترین کشورهای خام‌فروش چرم سبُک به شمارمی‌رود درحالی که می‌توان این صنعت را جایگزین درآمد نفتی کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، در کنار شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان در مراکز علمی و دانشگاهی، برخی دیگر از شرکت‌ها تحت عنوان شرکت‌های خلاق با هدف ارائه مدل های نوین کسب و کار در حوزه زیست بوم نوآوری شکل گرفته اند و رشد و توسعه محصولات و خدمات این شرکت‌ها برخلاف شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به فناوری پیچیده و پیشرفته ندارد.

در واقع شرکت‌های خلاق، شرکت‌هایی هستند که هدف اصلی ماهیت آنها بر اساس خلاقیت و نوآوری و تکمیل زنجیره ایده تا محصول است و دایره فعالیت آنها در حوزه صنایع خلاق فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است.

ضعف در صنایع تبدیلی و غفلت از فناوری مهمترین معضل صنعت چرم

صنعت چرم به عنوان یکی از مهمترین و سودآورترین صنایع مطرح در دنیا محسوب می شود و با این حال متاسفانه کشورمان در حال حاضر با وجود اینکه در صنعت دباغی از قدمت و پیشینه تاریخی برخوردار است، یکی از بزرگترین کشورهای خام فروش چرم سبُک در جهان شناخته می شود. صنعتی که به طور حتم می تواند در توجه و سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در صنایع تبدیلی ارزآوری مناسبی برای کشورمان به دنبال داشته باشد. مساله‌ای بسیار مهم که حسین کاظمیان یکی از کارآفرینان و مدیرعامل شرکت خلاق چرم پرتوافکن نیز در گفت و گو با ایرنا بر آن تاکید فراوانی دارد.

این فعال حوزه صنایع خلاق با تاکید بر اینکه، صنعت چرم صنعتی بسیار اشتغالزا و ارزآور در دنیا محسوب می‌شود، جلوگیری از خام‌فروشی چرم یا سالامبور باکیفیت ایرانی را که از گذشته در سایه بی‌توجهی مسوولان به رویه‌ای مرسوم تبدیل شده است، در گرو ورود هرچه بیشتر فناوران و دانش‌بنیان‌ها به این حوزه دانست.

وی با بیان اینکه، کشور ایتالیا در حال حاضر به عنوان یکی از کشورهای مطرح در صنعت چرم شناخته می شود، افزود: ترکیه نیز رتبه دوم را داراست و متاسفانه ایران نیز با اینکه به عنوان یکی از سه کشور تولیدکننده پوست و صادرکننده محصولات نیم ساخته است و چرم تولیدی ایران از نظر کمی و کیفی رتبه سوم را دارد اما حدود ۸۰ درصد صادرات چرم ایران خام و به شکل سالامبور صورت می گیرد.

کاظمیان می گوید: اقتصاد کشورمان همانند صادرات نفت خام، از نبود زیرساخت‌های لازم برای فرآوری و تولید محصولات چرمی لطمه می خورد. این در حالی است که برخی از کشورها از جمله ترکیه از صادرات چرم خام و سالامبور به شکل جدی جلوگیری می کنند چراکه آنها با ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری ضمن اینکه زمینه اشتغالزایی مناسبی را فراهم کرده اند، درآمدهای هنگفتی را به کشور خود سرازیر می کنند.

وی ادامه داد:‌ به دلیل قرار گرفتن ایران در منطقه گرم و خشک، دارای بهترین چرم گاو و گوسفند هستیم اما به علت ضعف در صنایع تبدیلی چرم، این محصول با ارزش به صورت خام در اختیار صنایع تبدیلی کشورهای دیگر از جمله ایتالیا و ترکیه قرار می گیرد و این خود زمینه اشتغالزایی کارگران این کشورها و ارزآوری برای آنها را به دنبال داشته است.

آموزش رایگان و کارآفرینی برای زنان زندانی و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

این فعال حوزه صنایع خلاق که حدود یک دهه است در کار تولید محصولات دست دوز چرم طبیعی در استان گلستان مستقر شده، اخیرا موفق شده است محصولات خود را به کشورهایی همچون سوئد، سوئیس، کانادا، ترکیه و آذربایجان صادر کند و در مردادماه جاری نیز در نمایشگاهی در کشور روسیه شرکت کند و موفق به مذاکره با تجار روس برای صادرات محصولات چرمی خود به این کشور شده است.

وی می گوید: در حال حاضر ۱۶۰ خانم خانه دار در منزل برای تولید محصولات حوزه چرم دست دوز شامل کیف‌های مردانه، زنانه، کمربند، دست‌بند و انواع غلاف و به تازگی برای تولید برخی لباس‌ها با این شرکت خلاق همکاری می کنند.

خانم هایی که بخشی از آنها عضو کمیته امداد و حتی بخشی دیگر در زندان هستند، به گفته این کارآفرین فعال، پس از آموزش و فراگیری دوزندگی بر اساس کارکردشان به آنها حقوق پرداخت می شود. یعنی آنها تنها با داشتن یک سوزنِ کار و وسایلی که در اختیارشان گذاشته می‌شود، می توانند حدودا روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشند.

این کارآفرین حوزه صنایع خلاق با بیان اینکه، تاکنون موفق به راه اندازی سه کارگاه تولید محصولات دست دوز چرم طبیعی شده است، افزود: درحال حاضر درصدد راه اندازی چهارمین کارگاه هستم.

کاظمیان اظهار کرد: اگر دستگاه های مربوطه حمایتی و زمینی را به ما اختصاص دهند، می توانیم یک کارگاه کفش دست دوز با اشتغالزایی حداقل ۵۰۰ نفر و تولید روزانه حداقل ۳۰۰ کفش دست دوز راه اندازی کنیم و حتی صادرات داشته باشیم.

صادرات یک کاپشن چرم چهار برابر یک بشکه نفت خام ارزآوری دارد

این فعال حوزه صنایع خلاق همچنین در ادامه گفت: محصولات تولیدی ما با محصولات مصنوعی چینی هم قیمت است این درحالی است که کیفیت کارهای ما حداقل سه برابر بیشتر است و ما مجبوریم محصولات چرم طبیعی تولیدی خود را به قیمتی بفروشیم که مصرف کنندگان رغبتی به خرید نوع مصنوعی آن نداشته باشند.

کاظمیان با بیان اینکه، محصولات این شرکت فعال در حوزه صنایع خلاق طبق استانداردها و بازار روز جهانی تولید می شوند، افزود: مدل‌هایی که تولید می‌شود متناسب با بازار جهانی است و این باعث موفقیت ما در حوزه صادرات شده است.

وی افزود: دلیل ارزان بودن محصولات کیفی ما نسبت به محصولات مصنوعی وارداتی این است که در حال حاضر تنها هزینه های برش، دوزندگی، یراق و چرم را در فروش محصولات خود محاسبه می کنیم و سود ما تنها در برش و دوخت و دوز کارها است.

کاظمیان در خصوص انتظار خود از دستگاه های دولتی با تاکید بر اینکه، هیچ درخواستی برای دریافت وام و تسهیلات ندارد، اظهار داشت: کار من دست دوز است و یکی از درخواست های ما بیمه افرادی که است که در این کارگاه ها مشغول به کار هستند. به این طریق برای آنها یک دلگرمی برای ادامه کار به وجود می آید.

این کارآفرین گفت: انتظار دیگر ما از مسوولان این است که ما را در حوزه فروش و صادرات محصولات تولیدی به سایر کشورها یاری دهند چراکه محصولات ما در عین برخورداری از کیفیت مناسب از قیمت رقابتی برخوردار است و بازارهای صادراتی هم به طور حتم از آن استقبال خواهند کرد. البته یک مشکل دیگر هم وجود دارد؛ متاسفانه گمرکات کشور گاهی با افزایش هزینه ها موانعی ایجاد می کنند و با این هزینه های گمرکی و البته مالیات که افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی را به دنبال خواهد داشت، نمی توانیم صادرات خوبی داشته باشیم.

وی افزود: این در شرایطی است که ما واردات نمی کنیم بلکه تولید انجام می دهیم و با اشتغالزایی ۱۶۰ نفر باید از پرداخت مالیات معاف شویم.

کاظمیان در ادامه، یکی از برنامه های خود را در صورت حمایت های لازم از سوی دولت، تولید کاپشن های چرمی و صادرات آنها ذکر کرد و گفت: صادرات یک کاپشن چرمی حداقل چهار برابر یک بشکه نفت برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

به گفته این فعال حوزه محصولات چرمی حتی اگر از صادرات نفت کشور جلوگیری شود، با ورود فناوری های روز به این حوزه و رفع موانع صادراتی و مالیاتی می توانیم شاهد ارزآوری مناسبی برای کشور باشیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا