ارائه آیین‌نامه تجاری‌سازی طرح‌های دانشگاهی به دولت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آیین‌نامه اجرایی تجاری‌سازی ایده‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی را تدوین و برای بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از خبرگزاری شبستان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه انجام تکلیف قانونی خود برای پیگیری اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون و تعامل با دستگاه‌های مرتبط در جهت نهایی‌سازی این آیین‌نامه‌ها، پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی بند (ب) ماده (۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب در هیأت وزیران ارائه کرده است.

به موجب بند (ب) ماده (۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان، همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند منابع و اختیارات خود را با اولویت استفاده از ظرفیت همه ذی‌نفعان، شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری برای تکمیل و توسعه زنجیره‌های ارزش مذکور و تسهیل سرمایه‌گذاری و ارتقای توانمندی‌های و تولیدی اقلام راهبردی در داخل کشور و توسعه صادرات آنها بر اساس آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، به‌ کار گیرند.

بر این اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی بند قانونی مذکور را که به وزارت صمت ارسال شده، جهت سیر مراحل بررسی و تصویب در دولت ارائه کرده است.

این معاونت همچنین پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی ماده (۵) قانون جهش تولید دانش‌بنیان را که پیش از این به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال کرده بود، با عنایت به مهلت باقی‌مانده جهت تدوین و تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مذکور و برای جلوگیری از تأخیر در فرایند اجرایی‌سازی قانون آیین‌نامه یاد شده را برای بررسی و تأیید به دولت ارائه کرد.

تدوین این آیین‌نامه با عنایت به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان توسط رئیس جمهور و اهمیت بالای اجرایی‌سازی هرچه‌سریع‌تر قانون مذکور و الزام قانون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به پیگیری اجرای آن و سازماندهی تکالیف این معاونت برای تحقق اهداف سال جاری در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان انجام شده است. 

به موجب ماده (۵) قانون جهش تولید دانش‌بنیان همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مجازند تمام یا بخشی از دارایی‌های فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها را حسب مورد پس از اخذ رضایت کتبی مؤلف، پدیدآورنده، مخترع و دارنده حق جهت بهره‌برداری علمی و پژوهشی در اختیار شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری یا افراد فعال در انجام طرح‌ها، اعم از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران به‌ صورت بلاعوض در جهت تجاری‌سازی آنها با رعایت موارد امنیتی و اصول محرمانه بودن واگذار یا در جهت تجاری‌سازی یافته‌های علمی با کارآفرینان قرارداد مشارکت منعقد کنند. آیین‌نامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ قانون توسط وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و درمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

پیشنهادات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کمیسیون علمی، فناوری و هوشمندسازی دولت مرحله رسیدگی و بررسی کارشناسی را می‌گذرانند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
خبرگزاری شبستان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا