ارتقای بهره‌وری با تولید دانش‌بنیان در استان اردبیل

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: ارتقای بهره‌وری در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان امکان‌پذیر است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، داود شایقی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اردبیل با گرامیداشت اول خرداد روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف اظهار کرد: یکی از مسائل و موضوعات بسیار مهم در کشور ارتقا بهره‌وری و رعایت اصل بهینه‌سازی مصرف در همه بخش‌هاست تا کشور ما بتواند در مسیر توسعه پیشرفت گام‌های جدی بردارد.

وی نامگذاری سال جدید را به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» یادآور شد و تصریح کرد: در زندگی فردی، اجتماعی و ابعاد سرمایه‌گذاری، کارهای عمرانی و اجرایی باید اصل بهره‌وری مورد توجه قرار گرفته و در این حوزه همه تلاش جدی برای ارتقا سطح بهره‌وری را داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل مفهوم بهره‌وری را افزایش توان تولید با هزینه کم اعلام کرد و گفت: دانش‌آموزی که ۱۰ ساعت برای کنکور درس می‌خواند اگر نتیجه‌ای از کار و فعالیت خود نگیرد، در حقیقت خطاب بهره‌وری پایین را برای او اعلام می‌کنند.

شایقی افزود: در عرصه تولید نیز کارخانه‌ای که با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت کرده و ۲۰ درصد ظرفیت خالی دارد زمینه و بسترساز توسعه و پیشرفت روزافزون قرار می‌گیرد به شرط آنکه بهره‌وری در آن افزایش یابد.

وی ضرورت توجه به قیمت تمام شده را در عرصه محصولات، اجناس و خدمات یادآور شد و خاطرنشان کرد: سال به سال قیمت اجناس و خدمات در سطح جهانی و کشورمان افزایش پیدا می‌کند که با توجه به این امر باید شاخص مصرف بهینه انرژی و پایین آوردن هزینه‌های تولید را مورد توجه قرار دهیم.

شایقی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» ضروری است تا مؤلفه‌های اصلی در بحث اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد تا ما بتوانیم شرایط مطلوبی را در ارتقا میزان بهره‌وری شاهد باشیم.

وی بیان کرد: میزان بهره‌وری در کشور ما متأسفانه به عنوان یک موضوع اصلی مورد توجه قرار نگرفته در حالی که باید سال به سال در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها را به نحوی انجام دهیم تا قیمت تمام شده تولید پایین آمده و در کنار آن ارتقا کیفی را در این حوزه شاهد باشیم.

شایقی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: حتی در کارها و پروژه‌های عمرانی نیز باید میزان هزینه‌ها را کاهش دهیم که به عنوان نمونه در بحث آسفالت راه‌ها اگر هزینه یک کیلومتر آسفالت راه‌ها ۱۰۰ میلیون تومان است، به راحتی می‌توان با رعایت اصول بهره‌وری این میزان را تا ۹۰ میلیون تومان کاهش داد.

جذب ۳,۰۰۰ میلیارد تومان منابع به نفع استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به جذب اعتبارات در سال گذشته برای استان اردبیل اشاره کرد و گفت: یک‌هزار میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به صورت نقدی به استان اختصاص یافت تا صرف کارها و پروژه‌های زیربنایی و حیاتی نظیر راه آهن اردبیل و توسعه بزرگراه‌های استان شود.

وی از تلاش‌ها و پیگیری‌های استاندار اردبیل و نمایندگان در جذب این منابع و اعتبارات قدردانی کرد و افزود: در کنار یک‌هزار میلیارد تومان منابع سفر، ۲ هزار میلیارد تومان منابع دیگر نیز به استان اختصاص یافت تا ما بتوانیم کارهای عمرانی و زیربنایی را مورد توجه قرار دهیم.

شایقی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه بر اساس سرانه جمعیتی توزیع اعتبارات را انجام می‌دهد که جمعیت استان اردبیل ۱.۵۶ صدم درصد است اما در توزیع اعتبارات سهم استان بیش از ۲.۵ تا سه درصد لحاظ می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در زمان بودجه‌ریزی با تلاش و پیگیری استاندار اردبیل، نمایندگان و مدیران پرتلاش سعی بر این است تا از طریق سازمان برنامه و بودجه منابع بیشتری از ردیف‌های ملی به استان اختصاص یابد که در این زمینه نیز در بودجه ۱۴۰۱ حرکت بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای را شاهد بودیم.

شایقی به تأکیدات مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال به ویژه حمایت از تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و ادامه داد: ما در جلسات شورای برنامه‌ریزی سعی می‌کنیم تا بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای به ویژه در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری توسعه پایدار و همه‌جانبه استان را به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه و دقت نظر قرار دهیم.

وی اولویت توسعه استان را اجرای پروژه‌های پیشران در مسیر توسعه پایدار اعلام کرد و گفت: از جمله این پروژه‌ها تکمیل راه آهن اردبیل – میانه، تکمیل چهار خطه‌ها و بزرگراه‌ها، همچنین بهره‌برداری از سدها و پایاب سد خداآفرین، عمارت، گیوی و بفراجرد در جنوب و شمال استان است که در هدف‌گذاری امسال جز اولویت‌های اساسی است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل اضافه کرد: با مدیریت استاندار اردبیل و مسئولیتی که مدیران دستگاه‌های اجرایی بر عهده گرفتند شتاب بیشتری را در اجرای این طرح‌ها شاهد هستیم که نمونه آن تکمیل بزرگراه اردبیل – مشگین در سال‌جاری و تخصیص منابع ماده ۵۶ برای محور اردبیل – سرچم است که تا ۴۰۰ میلیارد تومان این منابع تخصیص می‌یابد.

شایقی بیان کرد: سایر پروژه‌های اولویت‌دار استان نیز جز برنامه‌ریزی‌های اصلی است که ما در بودجه سال ۱۴۰۱ برای راه پارس‌آباد – مشگین به طوری ۱۳۷ کیلومتر مجوز قانونی در بهره‌مندی از ردیف ملی را گرفته‌ایم و همین مجوز برای محور گرمی – بیله‌سوار به طور ۸۹ کیلومتر اخذ شده است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با تلاش و پیگیری استاندار اردبیل، مدیران و نمایندگان سعی ما بر این است تا در سال‌جاری نیز از ردیف ملی بیشترین منابع را جذب استان کرده و از محل سفر رئیس جمهور نیز شاهد تحقق مصوبات داده شده باشیم.

شایقی توجه به زیرساخت‌ها به ویژه حمایت از بخش خصوصی و توسعه شهرک‌های صنعتی را جز برنامه‌های اصلی توسعه استان برشمرد و تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است تا اصل تولید، کارآفرینی و اشتغال‌آفرینی را در کنار اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یک اولویت اصلی مورد توجه و دقت نظر قرار دهیم.

وی از همراهی بسیج سازندگی و نیروهای جهادی در اجرای این طرح‌ها و پروژه‌های خدمات‌رسانی قدردانی کرد و گفت: در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز بر مشارکت نیروهای بسیجی در اجرای طرح‌های آبرسانی، آسفالت راه‌های روستایی و مناطق محروم و کمک به طرح‌های زیربنایی در این مناطق کم برخوردار تاکید شده و همچنان سعی بر همراهی نیروهاست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: امیدواریم همگام با توسعه زیرساخت‌ها در کشور، در استان اردبیل نیز بسترهای تولید و پیشرفت همه‌جانبه و متوازن فراهم آمده و ما بتوانیم عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.

شایقی از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در پشتیبانی از مسئولان و مدیران استانی در اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها قدردانی کرد و ادامه داد: این حمایت‌های معنوی قوت قلبی برای همه مدیران استان است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا