دانشگاه کارآفرین با آموزش کارآفرینانه محقق می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه تهران گفت: در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین به‌عنوان راهبرد اصلی دانشگاه، آموزش کارآفرینانه را در دستور کار داریم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، سیدمحمد مقیمی، صبح امروز در جشنواره آموزشی دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی این مرکز آموزشی برگزار شد، خاطرنشان کرد: برنامه امروز به مناسبت گرامیداشت روز معلم به رسم هر ساله در حال برگزاری است. ادای احترام می‌کنم به ساحت آن معلم شهید که عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بودند.

وی ادامه داد: در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین که به‌عنوان راهبرد اصلی دانشگاه مدنظر قراردادیم یکی از محورهای اصلی برای تحول این امر آموزش کارآفرینانه است که در جلسات مختلف همچون شورای آموزش دانشگاه و غیره این امر در حال بررسی است که در این راستا به نقطه مطلوبی رسیده‌ایم و در حال حاضر ترکیب شورای نوآوری آموزش مشخص شده تا بتوانیم این تحول را محقق کنیم.

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: همانطور که در شعار دانشگاه هم ذکر شده سه مولفه معنویت، عقلانیت و عمل‌گرایی برای ما بسیار حائز اهمیت است البته در مرحله اجرا توفیق کمی داشته‌ایم به همین منظور به دنبال تدوین آیین‌نامه و بسته آموزشی هستیم که این امر را اجرایی کنیم.

مقیمی عنوان کرد: در محیط دانشگاه‌ها مباحثی به اشتباه عنوان می‌شود و تفاوتی بین آموزش کارآفرینی و آموزش کارآفرینانه قائل نمی‌شوند در حالی‌که در آموزش کارآفرینی سیر تحول شکل‌گیری و به سامان رسیدن کارهای کارآفرینانه را بررسی می‌کنیم اما رویکرد ما فراتر از این است که آموزش کارآفرینانه داشته باشیم.

وی افزود: در آموزش کارآفرینانه تلاشمان این است که همه فعالیت‌ها را در جهتی متحول کنیم که خروجی آن فارغ‌التحصیلان کارآفرینانه باشد و زمینه اشتغال آن‌ها فراهم شود.

این مقام مسئول گفت: محورهای مختلفی را مورد توجه قرار داده‌ایم که اصلی‌ترین موضوع این است که به کارآفرینان دانشگاهی بپردازیم، محور اصلی اساتید هستند اگر بحث کارآفرینی مطرح می‌شود باید به سمت ثروت برویم اما رویکرد دانشگاه تهران سرمایه اجتماعی و تربیت فارغ‌التحصیلانی است که چشم‌انداز تمدن اسلامی را نوید دهند و در خدمت این تمدن باشند. برای اساتید باید نقش آموزشی و تربیتی تعریف کنیم و آن‌را از منظر کارآفرینی آکادمیک مورد برسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: پرسیده می‌شود رشته های علوم انسانی چه ارتباطی با کارآفرینی دارند؟ آیا تنها رشته‌های مهندسی در این مسیر مطرح است؟ خیر، نمونه‌ای به‌نام شهید مطهری اثری اجتماعی در کشور داشت و به عنوان یک سرمایه اجتماعی تلقی می‌شود که حضرت امام تعابیر وصف ناپدیری برای ایشان به کار بردند بنابراین اساتید باید در تزار شهید مطهری تربیت شوند.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: آئین‌نامه‌ها کف فعالیت یک استاد است در حالی که شهید مطهری فراتر از آئین‌نامه حرکت می‌کرد لذا اساتیدی نیاز داریم که آئین‌نامه‌ها را متحول کنند. از سوی دیگر از نقش فرهنگی اساتید غفلت کردیم و فقط به جنبه آموزشی پرداختیم باید تعاملات و حمایت‌های لازم صورت گیرد تا به یک وحدت رویه برسیم و مکانیزم‌های قانونی را ایجاد کنیم.

وی افزود: ما در اجرای قوانین مشکل داریم و برای عملیاتی کردن این قوانین، ریسک و جسارت و منابع مالی لازم است، ظرفیت‌های لازم برای تحول آموزش عالی در بالا دستی وجود دارد و نیازمند تلاش ویژه هستیم. رویکرد آموزشی و شیوه تدریس باید متحول شود، کارورزی، مهارت آموزی کلیدواژه‌هایی است که باید بر روی آن تمرکز شود زیرا سازوکارهای آن فراهم نیست.

مقیمی عنوان کرد: روز گذشته با وزیر راه جلسه داشتیم که وزارت مسکن را به عنوان مسئول و ناظر آزمایشگاه دانشگاه تهران در راستای کارورزی قرار دهیم و حتی اساتید در این زمینه آموزش ببینند و از مسائل روز آگاه شوند که این وزارت خانه اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: در دوران کرونا در آموزش الکترونیکی دستاورد خوبی داشتیم و از این ظرفیت بهره گیریم پدیده متاورس یا فراجهان همچون اینترنت زنده را در فرایند آموزش مورد توجه قرار دهیم و معاونت دیجیتال ما بر روی این پدیده‌های کار می‌کنند که چگونه در کنار آموزش از آن استفاده کنیم گروه‌های علمی ما در این راستا نقش‌های ویژه‌ای خواهند داشت که یکی از این رویکردها ارتباط با صنعت است در خدمات این ارتباطات قرار گیرد.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: آموزش‌های مجازی ما باید برای آموزش مکمل باشد و نهادهایی که خارج از دانشگاه هستند از این بستر بهره گیرند تا دوره‌های کارورزی الکترونیکی برگزار شود. تلاش ما این است که در این بسته کامل در راستای تحقق شعار دانشگاه بهره گیریم.

وی افزود: برای عملیاتی کردن سازوکارهای اجرایی هیئت ممیزه دانشگاه باید قدم اساسی را بردارد تا دانشگاه کارآفرین محقق شود و این آئین‌نامه ارتقا این ظرفیت را دارد که بتوانیم مسئولیت‌هایی که بر عهده ما است را به درستی انجام دهیم.

مقیمی ادامه داد: تعصبی به برخی رشته‌ها پیدا کرده‌ایم که عمر آن به پایان رسیده هر 5 سال یکبار رشته‌ها را متحول کنیم و در دانشکده حکمرانی بر اساس نیاز صنعت رشته‌ها را به‌روز می‌کنیم تا ظرفیت را به سمت نیازهای کشور ببریم. البته در همه رشته‌ها این رصد و به روز رسانی ضروری است تا به این نقطه نرسیم که در نهایت فارغ التحصیلان کجا مشغول می‌شوند چراکه باید دانشگاه‌ها این امر را بررسی کنند که آموزش‌های آنان منجر به اشتغال چند درصد دانشجویان شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید نقش کارکنان را در فرایند آموزش تعریف کنیم و این اختیارات باید در سطح آموزش رسوخ پیدا کند، باید احتیارات مالی و تصمیمم گیری را به عضو هیئت‌علمی بدهیم حتی جذب برخی دانشجویان را به اساتید بدهیم در آسیب‌شناسی‌ها آنقدر دانشجویان خارجی را معطل می‌کنیم که منجر به جذب آنان در دانشگاه‌های سطح ۳ و ۴ می‌شود و این امری خطرناک برای دانشگاه‌های مطرح کشور است ما باید به اعضای هیئت‌علمی اعتماد کنیم با واگذاری اختیارات و نظارت‌ها توسط نهاد این امر محقق می‌شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا