درباره نقش آموزش و پرورش در اقتصاد دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک روانشناس با اشاره به اهمیت نقش آموزش‌وپروروش در اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: آموزش مؤثرترین عامل بر روی توسعه کارآفرینی در هر جامعه است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، احمد قره‌خانی، اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان به طور مستقیم بر تولید، توزیع، مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته است و محرک اصلی رشد، ایجاد ثروت و اشتغال در تمامی رشته و فعالیت‌هاست.

قره‌خانی تصریح کرد: نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده از عوامل مهم توسعه اقتصاد دانش‌محو، محسوب می‌شود که منجر به افزایش بهره وری کل عوامل و سپس رشد اقتصادی خواهد شد. در اقتصاد دانش محور، آموزش نیروی انسانی متفاوت از آموزش سنتی بوده و ویژگی‌های مادام العمر دارد.

وی ادامه داد: آموزش و سرمایه گذاری در سرمایه انسانی، سرمایه گذاری بلند مدتی است که بدون آن، اقتصاد دانش بنیان پایدار نخواهد ماند. در یک اقتصاد، دانش پایه توسعه یافته خدمات آموزشی با کیفیتی که در سطح وسیعی در اختیار افراد قرار گیرد اولویت اصلی اقتصاد و جامعه است و بدون آن عناصر دیگری از پایه‌های دانش ملی از جمله تحقیق و توسعه را نمی‌توان به سطحی رساند که مورد نیاز اقتصاد دانش بنیان باشد و باید توجه داشت که تولید دانش جدید و تطبیق آن با زمینه اقتصادی و خاص، عمدتاً با آموزش همراه است و آموزش بدون ایجاد فضای باز برای نوآوری و دانش، به توسعه اقتصادی منجر نخواهد شد.

این روانشناس با بیان اینکه نوآوری در اقتصاد دانش محور، به عنوان مهم ترین موتور توسعه اقتصادی به شمار می‌رود، عنوان کرد: اقتصاد مبتنی بر کار آفرینی با رویکردی اجتماعی- اقتصادی و از طریق فرایندی پویا از تفکر و ایده و نیز بر اساس توجه حداکثری به فرصت‌ها و نه بر اساس منابع محدود، به هدف اصلی یعنی رشد و توسعه اقتصادی دست یابد.

قره‌خانی ادامه داد: کار آفرینی آموزش پذیر، تقویت پذیر و پرورش پذیر است و اکتسابی است. در گذشته افسانه‌ای شایع بود که کارآفرینان دارای ویژگی ذاتی هستند و این ویژگی همراه با آنان متولد می‌شود اما امروزه کارآفرینی به عنوان یک رشته علمی مورد شناسایی قرار گرفته و فرو پاشی این افسانه قدیمی را به دنبال دارد و متاسفانه نظام آموزش و پرورش کشور به طور جدی و اساسی به موضوع کار آفرینی و توسعه و آموزش آن در مدارس نپرداخته است و صرفاً سوار بر موج پرتلاطم کارآفرینی شده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع کارآفرینی، گفت: کشورهای پیشرفته در فرایند توسعه اجتماعی – اقتصادی نسبت به آن توجه جدی داشته و پرورش کار آفرینان را در اولویت برنامه های توسعه خود قرار داده اند. آموزش کارآفرینی به مجموعه فعالیت‌هایی اشاره دارد که در آن برنامه درسی برای یاد دادن نحوه راه اندازی یک کسب و کار  را به دانش آموزان آموزش می‌دهد .

این روانشناس ادامه داد: کار آفرینی  دارای جنبه‌های مختلف است و موضوعی نیست که تنها در قالب یک کتاب بتوان به تمام جنبه‌های آن پرداخت و هم اکنون در سطح دنیا برای آموزش کار آفرینی جنبه‌های نظری و عملی در نظر گرفته می‌شود و در قالب‌های جداگانه و گاه به صورت ترکیبی و همزمان با روش‌های مختلف آموزشی به اجرا در می‌آید. در نظام آموزش‌وپرورش باید شرایطی حاکم گردد که از دانش آموزانی که دارای روحیه و توان کارآفرینی هستند حمایت‌های مادی و معنوی شود .

قره‌خانی مطرح کرد: اگر بتوانیم فرهنگ جامعه را به سوی کارآفرینی پیش ببریم می‌توانیم در آینده شاهد نسلی باشیم که به جای انتظار تولید شغل از دولت هر کدام به یک فرد مولد تبدیل می شوند و این به معنی تغییر فرهنگ کار در جامعه هست و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه آموزش کارآفرینی از مدارس آغاز شود .

وی در پایان تأکید کرد: در یک نگاه کلی وجود یک رابطه دو طرفه و تعاملی بین مقوله کارآفرینی و آموزش، روشن و بدیهی است و تحقیقات نشان داده است که آموزش مؤثرترین عامل بر روی توسعه کارآفرینی در هر جامعه است .معلمان نقش چند بعدی و با اهمیت را در فرایند کارآفرینی ایفا می نمایند و این نقش‌ها عبارت از؛ ایجاد نوآوری در فرایند آموزش و توانمند سازی یادگیرندگان برای راه اندازی کسب و کار نوآورانه، است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا