حمیدرضا طیبی: نهادها با حمایت از فناوری‌های داخلی زمینه اشتغال و درآمدزایی را فراهم کنند 

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس جهاد دانشگاهی با انتقاد از رویکرد انفعالی برخی دستگاه‌ها نسبت به فناوری‌های داخلی، گفت: روی سخن رهبر معظم انقلاب در شعار امسال بیشتر مسوولان دستگاه‌ها است؛ آنها می‌توانند با استفاده از فناوری‌های داخلی علاوه‌بر حمایت، زمینه ایجاد اشتغال و درآمدزایی را در کشور فراهم کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، حمیدرضا طیبی  درباره نامگذاری سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان “تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین” گفت: سال ها رهبر معظم انقلاب به درستی بحث اقتصاد و به ویژه اقتصاد دانش بنیان را با شعارهای مختلف مطرح و بر آن تاکید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه معیشت مردم مستقیم به اقتصاد و وضعیت اقتصادی کشور ارتباط دارد، گفت: تاکید بر دانش بنیان بودن به خاطر این است که اقتصاد کشور متکی بر توسعه علمی و فناورانه داخل باشد تا همواره بتواند کارآمدی و روزآمدی خود را حفظ کند.

طیبی افزود: با توجه به سرعت تغییرات علم و فناوری، امروزه در سطح دنیا رقابت شدیدی در اقتصاد وجود دارد و اقتصاد هم تابعی از فناوری است که برای موفقیت در رقابت باید با استفاده از علم و فناوری های نوین همگان با تغییرات پیش برود؛ بنابراین رهبری به درستی دانش بنیان بودن اقتصاد و اشتغال زا بودن را مطرح کردند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در حوزه های کشاورزی باید از تکنولوژی های نوین استفاده کرد همانطور که رهبری نیز در فرمایشات خود تاکید کردند که در کشاورزی با توجه به محدودیت زمین و آب باید حداکثر بهره بری را از زمین و آب داشته باشیم؛ موضوعی که در سایه توسعه علم و فناوری های مدرن قابل اجرا است. تولید بذرهای هیبریدی، تولید در داخل گلخانه ها یا استفاده از تکنولوژی های نوین می تواند بهره وری از آب و زمین را به حداکثر برساند.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: رهبری در سخنان خود بر استفاده درست از توان ملی تاکید داشتند اما متاسفانه بسیاری از حوزه ها از قابلیت های بسیار خوبی که دارند، به درستی بهره برداری نمی کنند؛ یکی از دلایل این مشکل این است که شاید مدیران ما، مدیران دانش بنیان نیستند یعنی اعتقادی به اینکه توان ملی می تواند این فناوری های پیشرفته را ایجاد کند، ندارند. در حالی که این فناوری ها سال‌ها است در کشور ایجاد شده و می شود و آن طور که باید و شاید مورد بهره برداری قرار نمی گیرد.

قطار ملی مترو برای ورود به بازار مصرف در انتظار عقد قرارداد

وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی طراحی و ساخت رام قطار ملی مترو و واگن های آن را با محوریت معاونت علمی و  فناوری ریاست جمهوری و کمک شرکت مترو انجام دادیم و توقع این بود بلافاصله عقد قرارداد آن انجام شود و بتوانیم واگن های مترو را خودمان در داخل تولید کنیم که باعث ایجاد اشتغال زیاد هم می شد. 

طیبی در روز ۲۲ اسفند ماه سال گذشته با حضور در شرکت واگن سازی تهران و بازدید از قطار ملی مترو و آزمون سرعت آن ابراز امیدواری کرد که عقد قرارداد ساخت ۱۱۳ قطاری که شهرداری تهران نیازمند آن است، زودتر بسته شود تا این تابو به‌ طور کامل از بین برود و نشان دهیم می‌توان یک کار خوب ایرانی را به‌ طور کامل و با تکنولوژی روز و کیفیت بالا به سرانجام برسانیم. 

رییس جهاد دانشگاهی درباره اشتغال زا بودن تولیدات علمی نیز گفت: باید به دنبال حوزه هایی که بتوانند اشتغال زایی زیادی را در کشور ایجاد کنند، برویم. به عنوان مثال صنعت حمل و نقل ریلی ما صنعتی است که ظرفیت های زیادی برای ایجاد شغل دارد.

وی توضیح داد: امروزه با توجه به توسعه خطوط مترو در کلان شهرهای کشور، می توانیم تجهیزات مورد نیاز آنها را در داخل کشور تولید کنیم که باعث ایجاد اشتغال در سطوح مختلف مهندسی، طراحی و ‌تکنسین و در کنار آن شغل‌های غیرمستقیم می‌شود.

مجلس می‌تواند با تصویب قوانین، موانع اقدام دولت برای تحقق شعار سال را برطرف کند

رییس جهاد دانشگاهی درباره تذکر رهبر معظم انقلاب در مورد اینکه سطحی و شعاری با شعار سال برخورد نشود، گفت: بهتر است به دنبال صحبت های رهبری یکسری پیشران اقتصادی کشور توسط دولت مشخص شود. حوزه اجرا در اختیار دولت است و مجلس هم می تواند با تصویب قوانین و رفع موانع به دولت کمک کند.

طیبی گفت: با توجه به اینکه معمولا دولت ها دو دوره چهار ساله سکان کشور را در اختیار دارند؛ بنابراین پیشنهاد می شود که دولت یک افق ۱۰ سال را در دو برنامه ۵ ساله برنامه ریزی کند تا اهداف مورد نظر محقق شود. رهبر معظم انقلاب فقط راه را نشان می دهند و این دولت و مجلس است که برای تحقق آن برنامه ریزی کرده و وارد مرحله اجرا می شوند.

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: مسوولان باید شرایط اجرایی شدن خواسته رهبر معظم انقلاب را فراهم کنند چرا که روی سخن ایشان با این شعار بیشتر با مدیران است که از این فناوری های پیشرفته حمایت کنند تا ایجاد اشتغال و درآمدزایی شود.

وی درباره نقش جهاد دانشگاهی در تحقق شعال سال گفت: رهبر معظم انقلاب از ابتدای تاسیس جهاد دانشگاهی از حامیان جدی آن بودند؛ بنابراین ما با افکار و ایده های و خواسته های ایشان آشنا هستیم و سعی کردیم از همان ابتدا در جهت تحقق اهداف ایشان حرکت کنیم.

کمک ۳۰ میلیون یورویی به جهاد دانشگاهی با حمایت رهبری 

طیبی افزود: حدود ۲۵ سال است که نوع شعارهای رهبری بیانگر اهداف آنها است و ما سعی کردیم که برنامه ریزی هایمان دقیقا در راستای اهداف ایشان باشد؛ بنابراین می توان گفت که جهاد دانشگاهی یکی از الگوهای موفق توسعه دانش‌بنیان است.

رییس جهاد دانشگاهی این را هم گفت که حجم فعالیت دانش بنیانی جهاد دانشگاهی که منجر به فناوری و تولید محصول آماده ورود به بازار شده، بسیار بالا است. وی اظهار داشت: سال ۹۷ خدمت رهبر معظم انقلاب شرفیاب شدیم و گزارشی از فعالیت های انجام شده و در دست انجام جهاد دانشگاهی را خدمت ایشان ارایه دادیم و درخواست کردیم که اگر بودجه به ما اختصاص داده شود، می توانیم سرعت تولید فناوری را بالا ببریم.  

وی افزود: سال ۹۸ با حمایت رهبر، مجلس و دولت خواسته ما تحقق پیدا کرد و ۳۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار جهاد دانشگاهی گذاشته شد و طی دو سال حجم فناوری های جهاد دانشگاهی معادل تمام سال های قبل فعالیت جهاد دانشگاهی شد. البته باید یادآور شوم که این به خاطر این بود که جهاد از پشتوانه خوبی برخوردار بوده است.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: فناوری های تولیدی جهاد آماده ورود به بازار هستند که فکر کنیم اگر همه آنها منجر به قرارداد شوند، جهاد دانشگاهی نقش بسیار پررنگی در تحقق شعار سال خواهد داشت.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا