به کارگیری همه ظرفیت های دانش‌بنیان برای رشد اشتغال و توسعه در صنعت برق کشور

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی بنیاد مستضعفان گفت: افزایش تولید از طریق همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی محقق می‌شود که بتوان کارآفرینی کرد. هدفگذاری کرده ایم امسال در صنعت برق کارآفرینی و ارزش‌آفرینی موازی با یکدیگر انجام شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، در زمان تحویل سال نو، مقام معظم رهبری طبق رسم دیرینه در فرمایشات خود شعار سال را هم اعلام می کنند. 

امسال را مقام معظم رهبری، سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری کردند. 

در راستای تببین این موضوع گفت و گویی با یکی از مدیران شرکت های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان به عنوان نهادی که سال هاست در موضوع اشتغال زایی در مناطق محروم و تولید فعالیت می کند، داشتیم. 

محسن امیری، مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی بنیاد مستضعفان در تشریح میزان تحقق اهداف مورد نظر در سال گذشته مبنی بر جهش تولید داشته و مسیر پیش رو در سال جدید در پاسخ به این سوال که سال گذشته را باتوجه‌ به رویکرد و شعار مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

مبنی بر جهش تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟ می گوید: سال گذشته به این توفیق دست پیدا کردیم که توانستیم رویکرد رونق تولید را در حوزه عمل به کار بگیریم که در این راستا سعی شد از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی باتوجه‌ به تاکید مقام معظم رهبری حداکثر استفاده بشود.

فارس: هدف پیش رو در سال جدید با توجه‌ به تجربیات سال قبل چیست؟

امیری: در سال 1401، برنامه مدنظر این است که همه امکانات و ظرفیت‌های مجموعه‌های دانش‌بنیان به دستور ریاست بنیاد مستضعفان در راستای توسعه صنعت برق کشور مورداستفاده قرار بگیرد. تاکنون در همه صنایع به‌ویژه صنعت تولید برق کشور (دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی) اقدام جدی در استفاده بهینه از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت نگرفته است اما هدف پیش رو پیگیری استفاده از ظرفیت‌های داخلی به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان است. 

با توجه‌به رویکردی که در همکاری با شرکت‎‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است آیا می‌توانید مثالی از نتیجه مثبت این تعامل ارائه دهید و آیا این مسیر در سال 1401 نیز ادامه خواهد یافت؟

امیری: در سال 1401 نیز هدف اصلی تعامل بیشتر با شرکت‌های دانش‌بنیان است که این هدف به دلیل نتیجه مطلوب این کار در سال 1400 است که ثمره تعامل با دانش‌بنیان‌ها در راستای رشد و رونق تولید، حدود بیست میلیون یورو از ارزبری جلوگیری کرده است. به‌عنوان نمونه در موضوع ساخت پره‌های توربین واحدهای میتسوبیشی ساخت ژاپن، به دلیل وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، صنعت برق در معرض ضرر و زیان قرار گرفت اما با تغییر رویکرد اتخاذ شده و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، این تهدید تبدیل به فرصت شد و ذره‌ای صنعت برق دچار مشکل نشد؛ اکنون باتوجه‌به نکات بیان‌شده خروجی واحدها بابت نداشتن یا نرسیدن به‌موقع قطعات به صفر رسیده است در این صنعت به طور ملموس شعار سال گذشته مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی‌ بر جهش تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در حوزه عمل به اجرا درآمد.

آیا رابطه ایجاد شده با شرکت‌های دانش‌بنیان و اعتماد به آنها در نتیجه تحریم‌ها و عدم دسترسی به شرکت‌های خارجی نیست؟ آیا با وجود رفع تحریم‌ها و اعلام آمادگی شرکت‌های خارجی، حمایت از دانش‌بنیان‌های داخلی ادامه خواهد یافت؟

امیری: اعتماد و استفاده‌ها از توان داخل به دلیل محرومیت از ظرفیت‌های خارجی نیست بلکه زیبایی این اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی زمانی مشخص می‌شود که با وجود اعلام آمادگی شرکت‌های خارجی (مانند زیمنس، آلستوم و آنسالدو) مبنی‌بر ارتقای واحدها از لحاظ تولید و راندمان، رویکرد اصلی حمایت از شرکت‌ها و جوانان متخصص و متعهد ایرانی بوده است؛ در سال جدید نیز روند سال گذشته با جدیت، عزم و اراده قوی‌تر دنبال خواهد شد تا ان‌شاءالله پیک‌ بار تابستان سال جاری و سال‌های آینده در مجموعه نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان با ظرفیت کامل و به‌واسطه اعتماد به جوانان متخصص و متعهد انقلابی طی شود.

به نظر شما رابطه بین تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی چگونه است؟ آیا ارزش‌های تولید شده امکان پاسخ به نیاز‌های خارجی را دارند؟

امیری: افزایش تولید از طریق همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی محقق می‌شود که بتوان کارآفرینی کرد. این راه نیز در دستور کار قرار گرفته است تا بتوان کارآفرینی و ارزش‌آفرینی را موازی با یکدیگر انجام داد، ارزش ایجادشده در کشور علاوه بر رفع نیازهای داخلی، قابلیت صادر شدن را هم دارد چون کشورهای دیگر نیز از ظرفیت و توان جوانان و شرکت‌های ایرانی باخبر هستند و این ارزش‌ها را به‌صورت دقیق می‌شناسند؛ در سال‌های پیش در این موضوع (ارزش‌آفرینی) تعلل صورت‌گرفته بود اما ان‌شاءالله با نام‌گذاری این سال جدید، حتماً پیشرو خواهیم بود و ارزش‌آفرینی در داخل و خارج را هدف قرار می‌دهیم و به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت.

امید است در سال جدید در صنعت برق بدون کوچک‌ترین دغدغه بتوان از همه امکانات دانش‌بنیان با استفاده از جوانان متخصص و متعهد و انقلابی استفاده کرد و این دانش را که دانشی برگرفته از علم و تخصص است به تمام کشورهای دنیا صادر کنیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا