شبکه‌سازی چیست؟ چگونه یک شبکه‌ساز حرفه‌ای شویم؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در این مطلب به دلایل اهمیت شبکه سازی و فواید آن پی می‌برید، راه‌های تقویت مهارت شبکه ‌سازی و مستمرساختن کار شبکه سازی حین تلاش برای موفقیت و پیشرفت کاری‌تان را یاد می‌گیرید و همچنین با سؤالات و ترفند هایی که به شما در شبکه سازی کمک می‌کنند نیز آشنا می‌شوید.

به گزارش کارآفرینی پرس، از شبکه سازی (Networking) هراس دارید؟ پس زمان آن رسیده که نگرش‌تان را نسبت به آن تغییر دهید. ما متوجه‌ایم که شبکه سازی جزء کارهای اولویت‌بالا در برنامه‌ریزی‌های هر فردی نیست. این کار زمان‌بَر است و می‌تواند خالقِ لحظه‌هایی نامطبوع و بسته به روحیه و شخصیت‌تان به‌شدت خسته‌کننده باشد. وقتی برنامۀ شما از پیش با قرار ملاقات‌های کاری و تعهدات خانوادگی پُر شده، به‌احتمال زیاد مایل نخواهید بود که با غریبه‌های حاضر در یک میهمانی گپ‌وگفت داشته باشید.

بااین‌حال، هیچ شکی در این نیست که یک شبکه سازی قدرتمند تا چه حد می‌تواند در موفقیت حرفه‌ای شما تاثیرگذار باشد. زمانی که شبکه سازی‌تان را با موفقیت به‌پایان برسانید، نه‌تنها در تسریعِ یافتنِ شغل به شما کمک خواهد کرد، بلکه در تمام مراحل کاری‌تان به‌عنوان یک مزیت رقابتی کمک‌حالتان خواهد بود.

تعریف شبکه‌سازی

پیش‌فرض‌های ذهنی‌تان را کنار بگذارید؛ شبکه سازی به‌معنای تبادل اطلاعات با دیگران، و یا درخواست «لطف» از آنها نیست.

شبکه سازی یا نتورکینگ، ایجاد و پرورندان یک رابطه طولانی‌مدت و سودمند دوطرفه با افرادی است که در موقعیت‌هایی مانند یک مهمانی کوچک، یک کافه، و یا یک کنفرانس کاری ملاقات‌شان کرده‌اید. 

توجه داشته باشید که لازم نیست برای تبدیل‌شدن به یک شبکه‌ساز موفق عضو چندین گروه تخصصی شوید و در تمام رویدادهای شبکه سازی پیش‌رویتان شرکت کنید. درحقیقت، زمانی که در اجتماع حضور دارید اگر سرتان را از گوشی بیرون بیاورید، خودتان خواهید دید که فرصت‌های شبکه سازی پیوسته در اطراف شما پرسه می‌زنند.

اهمیت و مزایای شبکه‌سازی برای موفقیت شغلی

بالاتر اشاره کردیم که شبکه سازی انسانی تبادل اطلاعات صرف نیست؛ بلکه خیابانی دوطرفه است برای ساختن یک رابطه درازمدت با سودمندی‌های مشترک. در ادامه این مطلب شبکه سازی هم با ما همراه بمانید تا با ۱۰ دلیل اهمیت نتورکینگ علمی آشنا شوید. ما در ادامه تلاش خواهیم کرد تا به شما بگوییم چرا شبکه سازی باید در مرکز برنامه‌ریزی شغلی‌تان قرار داشته باشد.

اهمیت بالای ضرب‌المثل «یک دست صدا ندارد» بارها و بارها اثبات شده تا ما امروز باور داشته باشیم که دستیابی به موفقیت شغلی به یک تلاش گروهی نیاز دارد. دلیل موفقیت بسیاری از شخصیت‌های برجسته، کانال‌های قدرتمند نتورکینگی است که در طول زمان ساخته و پرورانده‌اند.

در این میان پرسش‌های مهم‌تری نیز وجود دارند: با چه کسانی شبکه سازی کنیم؟ نقطۀ مشترک این افراد با شغل ما چه باید باشد؟ با این حساب، لازم نیست که شما با همه‌کس و هرکس شبکه سازی کنید. پس ابتدا ببینید که چگونه می‌توانید به موفقیت آنها کمک کنید، و بعد چگونگی بهره‌مندی از دانش و اطلاعات آن‌ها را بسنجید.

۱. شبکه‌سازی یک خیابان تبادل ایده‌ها است

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که چه‌میزان از اطلاعاتش را بدون گوش‌دادن به دیگران کسب کرده است. موفقیت در زمینه شغلی به‌میزان زیادی وابسته به گنجینۀ اطلاعات و ایده‌هایی است که شما در طی زمان از منابع مختلف گرد هم آورده‌اید. شبکه‌ها پس از ایجادشدن، مسیری از تبادل ایده‌ها را می‌سازند تا رابطه‌ای درازمدت با اعتماد متقابل شکل بگیرد. دریافت ایده نه‌تنها باعث آرامش شغلی شما می‌شود، بلکه در محیط کار و خارج از آن نیز کمک‌حال‌تان خواهد بود.

۲. نتورکینگ شما را برجسته می‌کند

افرادی که در پیِ جلب توجه رسانه‌ها و مردم هستند – چه برای کسب‌وکار، چه سیاست، و چه شهرت – در شبکه سازی موفق‌تر عمل می‌کنند. توجه مردم به‌سرعت نسبت به افرادی که توانایی خوبی در ارتباط‌گرفتن با آن‌ها دارند جلب می‌شود. اگر شما در زمینه مهارت‌هایتان و همچنین خدماتی که ارائه می‌دهید فردی برجسته باشید، موقعیت‌های همکاری برایتان ایجاد می‌شوند؛ و این موقعیت‌ها نیز به‌نوبه خود برایتان شغل و جایگاه می‌سازند.

بسیاری از افراد حرفه‌ای توانایی درک چگونگی پرورش نیروی شبکه سازی را دارند و می‌توانند خودشان را در مسیر شغلی به‌نحوی در معرض دید همکاران و مشتریان گوناگون قرار دهند که منجر به خلق موقعیت‌های جدید شود.

۳. شبکه‌سازی اصولی جاده‌ای است به‌سوی فرصت‌های تازه‌تر

آن‌هنگام که توجه مردم نسبت به شما جلب شد، دریچه‌ای به فرصت‌های تازه‌تر رو به شما باز می‌شود. اشخاصی که فکر کسب‌وکاری روشنی دارند و در گذر زمان نتورکینگ را به‌خوبی انجام داده‌اند قادرند که با کمترین تلاش خود را توسعه دهند؛ چراکه نتورکینگ خیابان فرصت‌های تازه‌تر را به‌روی آن‌ها گشوده است.

از کدام فرصت‌ها صحبت می‌کنیم؟ فرصت‌هایی مانند ملاقات با مشتریان ایده‌آل و یا حتی دیدار با افرادی که جایگاه شغلی بالاتری نسبت به شما دارند می‌تواند سکوی پرشی در راستای بهبود زندگی و موقعیت شغلی‌تان باشد.

۴. شبکه‌سازی موجب ارزیابی توانایی‌هایتان می‌شود

شبکه سازی یک چیز است، داشتن توانایی استفاده از آن، چیزی دیگر. ممکن است فکر کنید که سطح فعلی شما در زمینه شغلی‌تان بلندترین جایگاهی است که می‌توانید به آن برسید. ولی آیا تابه‌حال نگاه عمیقی به سطوح مختلف شغل انتخابی خود انداخته‌اید تا ببینید دیگران با موقعیت‌های شغلی مشابه چگونه به سطح کنونی خود رسیده‌اند؟

بیایید این‌جا به حقایق توجه ویژه‌ای داشته باشیم: داشتن مدارک و گواهی‌ها قابل تحسین است، اما نقشه رسیدن به سطح موردنظر را تنها در صورتی می‌توانیم در سر بپرورانیم که شبکه‌ای قوی و رابطه‌ای خوب با دیگران داشته باشیم.

۵. نتورکینگ هوش خلاق شما را بهبود می‌بخشد

اهداف و نوآوری‌های عالی در بیشتر موارد از فاکتورهای بیرونی – در اطراف محلی که ما هستیم – پیدا می‌شوند. توانایی‌های فکری و عقلانی در مشاغل گوناگون با ارتباطاتی که ما در طول زمان با افراد دیگر برقرار کرده‌ایم به‌طرز چشمگیری بهبود می‌یابند. حتی ارتباطی ساده با یک نفر می‌تواند کار تحقیقی یک‌ساله‌ای را تغییر داده و نتایج چشمگیری به‌همراه داشته باشد.

افرادی که دیدگاه‌های مشابه دارند و می‌توانند ایده‌های خود را به‌اشتراک بگذارند، قادرند قوای فکری خود را به‌خوبی توسعه داده و در مسیر شغلی‌شان پیشرفتی سریع داشته باشند و تفکر خلاق خود را به مرحله ظهور برسانند.

۶. شبکه‌سازی منابع و اطلاعات جدیدی را در اختیار شما می‌گذارد

بعضی از وب‌سایت‌ها به‌طور مشخص ایجاد شده‌اند تا در زمینه‌های گوناگون به سوالات متفاوتی پاسخ دهند. این مسیرها می‌توانند توسط یک‌نفر به‌عنوان منبعی جدید از اطلاعات استفاده شوند. همین مسئله درباره شبکه سازی نیز صادق است: بستری که منحصراً برای آن طراحی شده که هماهنگ با شغل شما، کتابخانه‌ای از مراجع اضافه برایتان باشد.

این امر باعث می‌شود که بتوانید با اطلاعات به‌روز درباره تازه‌ترین روندهای شغلی مرتبط با خود آگاهی‌های جدید کسب کنید. این منبع شبکه‌ای همچنین به شما اجازه می‌دهد تا هر زمان که به مرجع‌های جدیدتان نیاز داشتید، از آن‌ها استفاده ببرید.

. نتورکینگ شما را از پشتیبانی افراد رده‌بالا بهره‌مند می‌کند

هرکسی به‌هرحال از موانعی در مسیر پیشرفت شغلی خود عبور کرده است. این مسئله می‌تواند نتیجه کمبود امکاناتِ در دسترس، و یا حتی کمبود پشتیبانی مالی بوده باشد. بااین‌وجود، شبکه سازی خوب با افراد رده‌بالا در همان زمینه شغلی‌تان می‌تواند پشتیبان شما در زمان‌های دشوارِ احتمالی باشد.

این افراد رده‌بالا می‌توانند به شما کمک کنند تا به‌صورت بهینه‌ای چالش‌های خود را مدیریت کنید: با انتقال تجربه‌شان به شما، و یا ایجاد یک پل ارتباطی میان شما و کمک مالی مناسب.

۸. رشد در جایگاه شغلی نتیجه شبکه سازی اصولی است

توسعه دادن مقام شغلی پروسه‌ای طولانی‌مدت است که بستگی به چگونگی تمرکز شما بر روی مسیر شبکه سازی‌تان دارد. صاحبان مشاغل عالی اذعان کرده‌اند نقطه‌ای که اکنون در آن قرار دارند نتیجه جایگاهی است که در شبکه سازی بدان دست یافته‌اند.

ارتباطاتی که حفظ می‌کنید عمدتاً به رشد شما مرتبط می‌شوند. این ارتباطات به‌شدت رشد جایگاه و مقام شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و مسیر را برای فرصت‌های شغلی بهتر هموار می‌کنند. ارتباطات شما قدرتمندند!

۹. افزایش اعتمادبه‌نفس از نتایج شبکه‌سازی علمی است

شبکه‌سازی ابزار اصلی برای رشد در یک شغل مبتکرانه است. آموزش‌دیدن و گواهی‌های به‌دست‌آمده از شبکه سازی اعتماد به نفس شما را می‌سازد و خودباوری‌تان را بیش از پیش می‌کند. اعتمادبه‌نفسی که در طول زمان و از طریق ارتباط با اشخاص هم‌فکر در حوزه شغلی‌تان ساخته شده است می‌تواند به شما کمک کند تا در یک موقعیت و جایگاه مثبت قرار بگیرید.

این مسئله همچنین به شما فرصتی می‌دهد تا در جلسه‌های مصاحبه برای یک فرصت شغلی، عالی عمل کنید. پس هرچه بهینه‌تر شبکه سازی کنید، باید منتظر افزایش اعتمادبه‌نفس خودتان باشید.

۱۰. شبکه‌سازی به ایجاد روابط طولانی‌مدت کمک می‌کند

اگر شبکه‌سازی را یک رابطه دوطرفه در نظر بگیریم، داشتن یک کانال شبکه‌سازی مناسب می‌تواند به پیشرفت شغلی شما کمک کند. شبکه سازی ممکن است رویکردی آسان و سریع برای ساختن یک رابطه طولانی‌مدت نباشد. بااین‌حال، تبدیل‌کردن آن به یک فرآیند دوطرفه تبادل می‌تواند دروازه‌ای را به‌سوی یک رابطه مستحکم‌تر باز کند.

افرادی که نتورکینگ را اولویت نخست خود قرار داده‌اند، توانسته‌اند تا شغل‌هایی مرتبط با اهداف تعیین‌شده‌شان داشته باشند.

۵ گام موثر برای بهبود مهارت شبکه‌سازی

در ادامه گام‌های مؤثری به شما معرفی می‌کنیم که آگاهی و تمرین آنها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مهارت شبکه سازی خود را بهبود بخشید.

گام ۱: ذهنیت‌ها

قبل از آنکه به ایجاد شبکه ارتباطی خود بپردازید، از فکر‌کردن به این که آیا این رابطه «ارزش» دارد یا خیر، رها شوید.

بهترین ارتباط‌ها با صداقت و دوستی ایجاد می‌شود، نه این که صرفا برای ایجاد آن، کارت ویزیت رد و بدل کنید. اهمیتی ندارد که شما سعی در برقراری رابطه با چه کسی را دارید، مهم این است که با او بیشتر به‌عنوان یک دوست رفتار کنید تا برقراری یک رابطه صرفا تجاری و این نکته‌ای است که شما را به سطحی بالاتر از رابطه سوق می دهد.

پس نسبت به این که چطور به دوستان بالقوه خود نزدیک شوید، فکر کنید. نقاط مشترک را شناسایی و بر آنها تمرکز کنید و مهم‌تر از همه نشان دهید که به آن‌ها توجه می‌کنید و آن‌ها برایتان مهم هستند.

گام ۲: مقصد (هدف)

این که صرفا کاری را بدون هدف انجام داده و زمان را از دست بدهیم، عاقلانه به نظر نمی‌رسد. مثل این که شما خودرویی با باک پر داشته باشید و درباره مقصد نهایی سفر چیزی در ذهنتان نباشد.

دیگر همه ما به هدف گذاری و گذاشتن تمام انرژی برای رسیدن به هدف باور داریم. رؤیای شما چیست؟ آینده خودتان را چطور می‌بینید؟ برای رسیدن به این اهداف و رؤیا چه کاری انجام می‌دهید؟

هدف های خود را برای پنج ساله آینده روی کاغذ بیاورید. سپس هدف‌هایی را که از حالا برای سال آینده نیاز دارید تا به اهداف ۵ ساله نزدیک شوید، بنویسید. همین‌طور هدف‌های خود را برای ۹۰ روز آینده نیز برای رسیدن به هدف سال آینده مشخص کنید.

گام ۳: نقشه راه

اکنون شما در مسیر ۵ ساله خود برای رسیدن به هدفتان قرار گرفته‌اید. اهداف کوتاه مدت و نقشه راه شما مشخص شده است. با استفاده از استراتژی کیت فراتزی (Keith Ferrazzi) که «برنامه عملیاتی شبکه سازی» (NAP) نامیده می‌شود و در کتاب خود با عنوان «تک‌روی نکنید» (Never it alone) آن را شرح داده، می‌توانید استراتژی شبکه سازی را برای رسیدن به اهدافتان به کار گیرید.

  1. قدم اول این است که اهداف و مقصد خودتان را بنویسید ( که درمرحله دوم کامل می‌شود).
  2. مرحله دوم درنظر گرفتن اهدافی است که نوشته‌اید. در مرحله رسیدن به هر هدف، سه فرد و یا افرادی را که می‌توانند به شروع یا شتاب‌گرفتن هدفتان کمک کنند، مشخص کنید. این افراد می‌توانند کسانی باشند که با آ‌ن‌ها ارتباط دارید یا اینکه آشنایی شما با آن‌ها در درجه پایین‌تری است و یا حتی افرادی باشند که اصلا شناختی ندارید.
  3. مرحله سوم می‌تواند ارتباط شبکه‌ای با افرادی باشد که می‌توانند مشاوران و یا کسانی باشند که از شما حمایت کنند، سرمایه‌دارانی که به افق برنامه شما باور دارند، اعضای تیم شما که می‌توانند شریکان و یا افراد کلیدی باشند که استخدام کرده‌اید، رئیس یا مدیری که شما را برای رسیدن به هدف استراتژیکتان در سازمان کمک می‌کند و یا هر فرد دیگری که می‌توانید با آن‌ها شبکه ارتباطی خود را ایجاد کنید. اگر می‌خواهید شرکتی را تأسیس کنید، سه نفری که می‌توانند به شما کمک کنند عبارتند از شریک بالقوه، سرمایه‌دار و مشتری بالقوه. همچنین برای داشتن کتاب پرفروش، این افراد شامل انتشارات، همکاران و ویراستاران هستند. باید توجه داشته باشید که زمانی را برای تحقیق و بررسی دقیق صرف کنید تا نسبت به افرادی که می‌توانند به تحقق اهداف شما کمک کنند مطمئن شوید.

گام ۴: ایجاد ارتباط با افراد

وقتی که شما با کسی صحبت می‌کنید، بهترین روش برای تقویت ارتباطتان چیست؟ موارد زیر می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند:

  • سؤالات هوشمندانه بپرسید ( تا فرد را به فکر‌کردن وادار کنید). شما با سؤالات با کیفیتی که از افراد می‌پرسید، می‌توانید درباره او اطلاعات بیشتری کسب کنید. تونی رابینز اعتقاد دارد که کیفیت سؤالات شما به سطح زندگی که دارید، بستگی دارد. اگر سؤالات مناسبی بپرسید، جواب‌های درستی نیز دریافت می‌کنید. پیتر تیل (Peter Thiel) با پرسش‌هایی ما را در این موضوع به چالش می‌کشد: چطور می‌توانید به اهداف ۱۰ ساله خود در ۶ ماه دست پیدا کنید؟ وقتی با کسی صحبت می‌کنید، با پرسیدن سؤالات مناسب نه تنها خودتان را از دیگران متمایز می‌کنید؛ بلکه کمک می‌کنید که او نیز به روش جدیدتری فکر کند.
  • توجه کنید (انگار زندگی شما به آن موضوع وابسته است). شاید این موضوع برای برخی از افراد عادی، و شاید برای برخی دیگر دشوار و سخت به نظر برسد. در عصر فناوری، داشتن حواس کامل یکی از مهارت‌های مورد نیاز است که بسیاری از ما شاید از وجود آن بی‌بهره باشیم. پس سعی کنید در ارتباطات خود در خصوص مسائل مختلف گوش دادن فعال را در پیش بگیرید و ضمن طرح سؤالات هوشمندانه ، پاسخ‌ها را به خاطر بسپارید.

گام ۵: ایجاد شبکه های ارتباطی قوی

سریع‌ترین روش برای شبکه‌ سازی قوی آشنایی با افرادی است که بتوانید از آن‌ها برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید. این روش در عین سادگی، شاید برای برخی دیگر دشوار باشد. آخرین زمانی که کسی شما را پس از شنیدن دغدغه‌هایتان به فرد دیگری معرفی کرده است، چه زمانی بوده است؟

اگر تجربه چنین موردی را داشته باشید، شما با فردی که ارتباط‌های قوی دارد، آشنا شده‌اید. با توجه به این که حدود سه میلیارد نفر در دنیا در شبکه‌های آنلاین عضو بوده و در این بستر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند ، تشخیص‌دادن ارتباط درست از نادرست بسیار دشوار شده و نقش ارتباط‌های قدرتمند کمک به تشخیص این موارد است.

۷ سؤالی که هنگام شبکه‌سازی می‌توانید از افراد بپرسید

اجازه ندهید کمبود سؤال، شما را از شبکه‌ سازی بازدارد. با وجود مزایای بسیار زیاد شبکه‌های ارتباطی، بسیاری از افراد از این تجربه وحشت دارند. اغلب دلیل این وحشت، این است که افراد نمی‌دانند که چه باید بگویند؛ از این گذشته، نزدیک‌شدن به غریبه‌ای که هیچ‌چیزی از او نمی‌دانید، می‌تواند ترسناک باشد. برای شروع مکالمه‌ای سریع و بی‌دردسر، می‌توانید از هر یک از این سؤالات استفاده کنید.

۱. چه چیزی باعث شده است که به اینجا بیایید؟

طبق گفته میشل تیلیس لدرمن (Michelle Tillis Lederman)، این سؤال، راه مناسبی برای شروع مکالمه در شبکه‌ سازی به حساب می‌آید.

او گفته است: «این سؤال نشان می‌دهد شما به شخصیت طرف مقابل علاقه‌مند هستید؛ نه اینکه هدفتان فقط کمک‌گرفتن از او باشد. پاسخ او به شما کمک می‌کند تا بفهمید که روی چه موضوعی کار می‌کند و به چه چیزی فکر می‌کند. این آگاهی، باعث می‌شود که مکالمه را گسترش بدهید و بدانید که چگونه می‌توانید ارزش و معنای آن را زیاد کنید. طرف مقابل شما، احتمالا همین مورد را از شما خواهد پرسید و فرصتی را برای شما فراهم خواهد آورد تا اهداف فعلی‌ خود را با او در میان بگذارید.»

۲. چگونه توانستید در این صنعت یا شرکت کار کنید؟

اگر می‌خواهید کمی بیشتر درمورد سابقه حرفه‌ای اشخاص در حین شبکه‌ سازی بدانید، از آنها بپرسید که چگونه کارشان را آغاز کردند. این سؤال می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را به شما ارائه دهد؛ همچنین باعث می‌شود که دوست‌داشتنی‌تر به نظر برسید.

لارس هرم (Lars Herrem)، مدیر اجرایی مؤسسه استخدام نیگل (Nigel Wright Group)، می‌گوید: «دانستن اطلاعات بیشتر درمورد مسیر شغلی افراد، می‌تواند به شما کمک کند تا بینش عمیقی به دست آورید. نشان‌دادن علاقه و اشتیاق، برای ایجاد تصویری ماندگار و خاطره‌انگیز در ذهن افراد مهم است؛ به‌ویژه اگر قرار باشد در آینده، دوباره با همین افراد گفت‌وگو کنید.»

۳. از آنجا که در این صنعت کار می‌کنید، نظرتان درمورد X چیست؟

این سؤال می‌تواند درمورد رویداد خاصی در صنعت، قانون یا خبر جدیدی باشد. این پرسش، روش مناسبی است تا نشان‌ دهید که برای آگاهی و خرد شخص مقابل احترام قائل هستید و نظر وی برای شما مهم است.

الی هاوایک (Eli Howayeck )، مربی شغلی می‌گوید: «اولین برخورد در شبکه‌ سازی مهم است. علاوه بر داشتن ظاهری آراسته، بهترین کار در برخورد اول این است که طرز تفکرتان را درمورد صنعت یا شغل موردنظر ابراز کنید؛ این کار به هدایت مکالمه کمک می‌کند و شریکتان را آگاه می‌سازد از اینکه شما به‌اندازه کافی دانش و اطلاعات دارید؛ به آنچه که در جهان می‌گذرد، توجه می‌کنید و فقط روی خود و پیشرفتتان متمرکز نیستید.»

۴. چگونه شخصی می‌تواند در شرکت شما استخدام شود؟

هدف نهایی شبکه‌ سازی ، اغلب دستیابی به شغلی جدید است، اما اگر از شخصی که به‌تازگی با او آشنا شده‌اید، این را درخواست کنید، غیرمعمول و آزاردهنده به نظر می‌سد. با این حال، به این معنا نیست که به هیچ‌وجه نمی‌توانید این کار را انجام دهید؛ بلکه فقط باید این کار را با ظرافت انجام دهید.

این سؤال، روش نامحسوسی برای سؤال‌کردن درباره فرصت‌ها است، بدون اینکه شرایط آزاردهنده‌ای را به‌ وجود آورد. اگر خوش‌شانس باشید، آنها از شما سؤال می‌کنند که آیا علاقه دارید در شرکتشان کار کنید یا خیر؛ سپس کارتشان را به شما می‌دهند تا با آنها در ارتباط باشید.

حتی اگر آنها نتوانند به‌طور مستقیم کمکتان کنند، بینش ارزشمندی را کسب خواهید کرد که به شما در فرایند جست‌وجوی شغلی کمک می‌کند.

۵. دوست داشتید که در ابتدا بر اساس مسیر شغلی‌تان، چه راهنمایی‌هایی دریافت می‌کردید؟

اگر با شخصی صحبت می‌کنید که سن یا سابقه بیشتری نسبت به شما دارد، این سؤال، بسیار مؤثر است و به آنها این امکان را می‌دهد تا دانشی را که در طول سال‌ها به ‌دست آورده‌اند، با شما در میان بگذارند.

افراد راحت‌تر از آنکه مخاطبانشان را به اشتراک بگذارند، دانششان را سهیم می‌شوند که هر دو آنها بسیار باارزش‌اند. اگر به افراد نشان دهید که به‌دنبال آن هستید که از افتخارات آنان بیاموزید، می‌فهمند که شما برای «رشد» سرمایه‌گذاری کرده‌اید؛ این موضوع، تفاوت شخصیت شما را نیز با دیگران نشان می‌دهد؛ همچنین می‌تواند شخص مقابل را به شما علاقه‌مند و ارتباط را عمیق‌تر کند.

الی هاوایک

۶. چگونه وقت آزاد خود را سپری می‌کنید؟

در قلب این سؤال، اهمیت برقراری ارتباط با دیگران قرار دارد؛ بنابراین نگران نباشید که از موضوع اصلی منحرف شوید. سؤالاتی از این قبیل، به افراد در شبکه‌ سازی کمک می‌کنند تا راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کنند؛ همچنین این سؤالات به شخص مقابل نشان می‌دهند که انتظار ندارید که تعامل متقابلی با شما داشته باشند و به‌سرعت کمکتان کنند.

هوایک این‌گونه توضیح می‌دهد: «این نوع سؤالات، مخاطرات را كاهش می‌دهند و به شخص دیگر این فرصت را می‌دهند كه درباره آن چیزی صحبت كند که به آن علاقه دارد؛ همچنین نشان می‌دهند که شما در واقع به‌عنوان یک شخص به آنها علاقه‌مندید، نه اینکه فقط کاری که انجام می‌دهد یا کمکی که می‌تواند به شما بکند، به نظرتان مهم می‌آید.»

حتی احتمال دارد که شما به‌خاطر علاقه یا فعالیت مشترکی، بعدا دوباره ارتباط برقرار کنید.

۷. بهترین راه برای ارتباط‌‌برقرارکردن با شما چیست؟

این مورد را حتما در شبکه‌ سازی سؤال کنید، زیرا طبق گفته مربی شغل، نیکی برونو (Nikki Bruno)، با این کار می‌توانید از بزرگ‌ترین اشتباهی که تازه‌کارها مرتکب می‌شوند، دوری کنید. او می‌گوید: «اشتباه بزرگ تازه‌کارها این است که اغلب کارت‌های تجاری یا ارتباطی افراد را جمع می‌کنند، اما هیچ‌گاه از آنها استفاده نمی‌کنند.» 

تنها راه اطمینان از اینکه حتما ارتباط خود را پیگیری می‌کنید، دریافت اطلاعات آنها است. این کار همیشه شما را آگاه نگه‌ می‌دارد. توجه داشته باشید که این سؤال، با پرسش «می‌توانم کارتتان را داشته باشم؟» متفاوت است. درخواست برقراری ارتباط با دیگران، نشان می‌دهد که شما پیگیر هستید که با کسی ارتباط برقرار کنید که او را به‌عنوان یک «انسان» می‌شناسید، نه به‌عنوان یک «راه ارتباطی».

 ترفند شبکه‌سازی حرفه‌ای برای به‌دست‌آوردن شغل

امروزه به‌دست‌آوردن شغل دل‌خواهتان، به شبکه‌سازی سازگار و مؤثری نیاز دارید. ممکن است که هنگام جست‌وجو و تلاش برای انتخاب شغل محبوبتان، این جمله را شنیده باشید که «در زمینه به‌دست آوردن شغل، شبکه مخاطبان و ارتباطات شخصی شما با آنان، مفیدتر و تأثیرگذارتر از دانش و اطلاعاتتان عمل می‌کنند». 

در اینجا به ۷ ترفند شبکه‌سازی حرفه‌ای برای به‌دست‌آوردن شغل دل‌خواهتان اشاره می‌کنیم:

۱. سبک مناسب خودتان را برای شبکه‌سازی مشخص کنید

یکی از کلیدی‌ترین نکات تأثیرگذار در شبکه ‌سازی این است که ابتدا سبکی را در زمینه شبکه ‌سازی برای خود مشخص کنید که مناسبتان باشد. آماندا آگوستین (Amanda Augustine)، کارشناس مشاوره فردی، در این باره می‌گوید: «اندازه هیچ شخصی نمی‌تواند برای شخص دیگری نیز مناسب باشد.» یا «افراد مختلف باید از تاکتیک‌های مختلفی برای موفقیت در شبکه سازی استفاده کنند.»

برای مثال، افراد درون‌گرا نمی‌توانند مشابه افراد برون‌گرا با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ به همین دلیل، اشخاص مختلف نباید از سبک مشابهی برای شبکه سازی استفاده کنند؛ همچنین یکی از نکات مهم برای برقراری ارتباط با دیگران، این است که احساس راحتی و اعتمادبه‌نفس داشته باشید؛ بنابراین ابتدا بهتر است در زمینه شبکه سازی برای خود سبکی را انتخاب کنید که هنگام استفاده از آن، احساس راحتی کنید.

۲. قوانین شبکه‌سازی حرفه‌ای را بشناسید

۲ قانون مهمی که در شبکه‌سازی حرفه‌ای باید رعایت کنید، عبارت‌اند از:

  • هرگز آشکارا و در قالب یک جلسه مصاحبه، از کسی سؤال نکنید؛ در عوض، برای پی‌بردن به شرایط شرکت، فرهنگ کاری و همچنین خصوصیات کارمندانش، به‌صورت غیرمستقیم سؤالات موردنظرتان را مطرح کنید؛ به این ترتیب می‌توانید بفهمید که چنین شرکتی برای شما مناسب است یا خیر؛ در این راستا، می‌توانید به کارکنان شرکت مربوطه بگویید که می‌خواهید از تجربیات کاری آنها برای انتخاب شغلتان استفاده کنید.
  • هرگز از دیگران در رابطه با موقعیت‌های شغلی موجود در شرکتشان سؤال نکنید؛ در عوض، هنگام صحبت با دوستان و همکارانتان، به آن‌ها بگویید که منتظر هستید که جایگاه شغلی جدیدی را در حوزه کاری خودتان کسب کنید؛ همچنین به آن‌ها بگویید که درصورتی که از هرگونه فرصت شغلی جدید اطلاع پیدا کردند، خوشحال می‌شوید که آن را با شما نیز در میان بگذارند.

۳. از شبکه‌های اجتماعی به‌روش مؤثری استفاده کنید

امروزه برخی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های مفیدی را برای کارجویان ارائه می‌دهند. در ادامه چند روش مناسب را ارائه می‌دهیم برای شبکه سازی در شبکه‌های اجتماعی محبوبی مانند توییتر و لینکدین.

  • لینکدین: آنتونی گانزل (Anthony Gaenzle)، بلاگر فعال در حوزه شبکه ‌سازی ، می‌گوید: «مهم نیست که درگیر چه مرحله‌ای از جست‌وجوی شغل هستید، به هر حال، لینکدین باید نقطه شروعتان باشد.» در این شبکه اجتماعی می‌توانید شغل موردنظرتان را بر اساس فاکتورهای مختلفی، مانند نام شرکت یا عنوان شغل، جست‌وجو کنید؛ سپس برای برقراری ارتباط با مسئولان شرکت مربوطه اقدام کنید. گانزل در این باره معتقد است: «تا زمانی که از شما درخواست نشود، رزومه‌ای ارسال نکنید.»؛ اما برای اینکه از میزان تناسب شرکت و شغل موردنظر با شخصیت خودتان آگاه شوید، بهتر است نسبت به برقراری ارتباط و صحبت با مسئولان آن شرکت اقدام کنید؛ علاوه بر این، ممکن است که صحبت‌کردن با مسئولان شرکت مذکور، به برگزاری یک جلسه مصاحبه نیز منجر شود!
  • توییتر: گانزل درباره این شبکه اجتماعی می‌گوید: «از طریق توییتر، درباره شرکتی که هدفتان است، تحقیق کنید؛ به این ترتیب با فرصت‌های شغلی باز برای استخدام آشنا و همچنین از پست‌های مربوط به آگهی فرصت‌های شغلی نیز مطلع می‌شوید.» در این راستا، می‌توانید کارهایی را انجام دهید تا با مسئولان استخدام یا مدیران منابع انسانی هر شرکتی ارتباط برقرار کنید؛ اقداماتی مانند: ری‌توییت‌کردن، لایک‌کردن یا کامنت‌گذاشتن در پست‌های ایشان. پس از ۲ یا ۳ تعامل نیز می‌توانید به‌طور مستقیم با آن‌ها ارتباط بگیرید و درمورد درخواست شغل در شرکتشان، با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنید.؛همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رزومه کاری‌تان، می‌توانید آدرس صفحه لینکداین خود را برایشان ارسال کنید.

. در محل کار خود شبکه ‌سازی کنید

همکاران شما می‌توانند تجربیات، اطلاعات و مهارت‌های بسیاری را در رابطه با شغل جدیدتان در یک شرکت، در اختیارتان قرار دهند؛ بنابراین اگر بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، فواید بسیاری نصیبتان خواهد شد؛ با این تفاسیر، به ‌خاطر داشته باشید که اگر به‌مدت ۲ سال یا حتی ۲ ماه در شغلی مشغول به‌ کار شدید، بهتر است شبکه‌ای از همکارانتان را تشکیل دهید.

در چنین شرایطی،‌ آن‌ها می‌توانند به رشد جایگاه شغلی کنونی شما کمک کنند؛ همچنین هنگام تغییر شغل و ورود به کار جدید نیز می‌توانند اطلاعات و تجربیات مفیدی را در اختیارتان قرار دهند. در حالت کلی، یک منتور (مربی) خوب می‌تواند شما را از فرصت‌های شغلی جدیدی مطلع کند که به‌احتمال زیاد در شبکه‌های اجتماعی یا سایر رسانه‌ها منتشر نمی‌شوند.

۵. به دیگران نیز کمک کنید

شبکه سازی و امتیازات مثبت آن نمی‌تواند یک‌طرفه باشد؛ به‌عبارت دیگر، هرچقدر دوستان و همراهانتان برای شما مفید بوده‌اند، شما نیز باید به هر روشی که می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. در حالت کلی می‌توانیم بگوییم که شبکه سازی در هر مقطعی، باید به‌اندازه یکسان برای هر دو طرف ارزش‌آفرین باشد؛ بنابراین به‌دنبال را‌ه‌هایی برای کمک به شبکه دوستان خود باشید؛ در مقابل، دوستانتان نیز تلاش می‌کنند تا کارهای مفیدی را برای شما انجام دهند.

یکی از راه‌های کمک‌کردن به دیگران، انجام کارهای داوطلبانه است؛ برای مثال، می‌توانید در تیم‌های غیرانتفاعی کار کنید؛ به این ترتیب با سایر اعضای انجمن، ارتباطاتی قوی برقرار خواهید کرد.

روش دیگر برای کمک به دیگران، انجام کارهای داوطلبانه‌‌ای بر اساس مهارت‌های شخصی است؛ این کار به شما امکانی می‌دهد تا از مهارت‌های حرفه‌ای خود در فعالیت‌های داوطلبانه استفاده کنید. در هر شرایطی، به ‌یاد داشته باشید که اگر کسی به شما یاری می‌رساند، در مقابل شما نیز حتما لطف او را جبران کنید.

۶. ثابت‌قدم باشید

یکی دیگر از اصول شبکه ‌سازی موفق، این است که در هر کاری ثابت‌قدم باشید و پشتکار داشته باشید؛ به‌عبارت دیگر، هر کاری را به‌صورت مداوم انجام دهید. در این راستا، باید به علاقه‌مند باشید به اینکه از نقطه امن خود خارج شوید و بکوشید تا در ملاقات‌های رسمی و غیررسمی با دیگران ارتباط برقرار کنید. در حقیقت، مطالعات ثابت کرده‌اند که اگر در انجام هر کاری پشتکار داشته باشید، احتمال موفقیتتان بالاتر می‌رود.

۷. ملاقات‌های خود را پیگیری کنید

آگوستین در این باره می‌گوید: «پیگیری آشنایی با دیگران کار ساده‌ای است؛ اما اکثر متخصصان از این مرحله مهم در روند شبکه‌ سازی غافل هستند.» بنابراین پس از آشنایی با هر شخص جدیدی (به‌صورت آنلاین یا ملاقات حضوری)، در اسرع وقت، یک درخواست ارتباط در لینکداین برای او ارسال کنید و در یک پیام شخصی، تمایل خودتان را برای آشنایی بیشتر ابراز کنید؛ سپس هر چند وقت یک ‌بار، در پست‌های او کامنتی بگذارید یا در صورت خواندن اطلاعات شغلی ارزشمند، آن‌ها را با دوستتان به ‌اشتراک بگذارید.

با انجام این کارها یا حتی کار ساده‌ای مانند، خواندن اطلاعات صفحه شخصی طرف مقابل، می‌توانید با او به‌صورت عمیق‌تری ارتباط برقرار کنید.

قدرت شبکه‌سازی

در اهمیت شبکه‌سازی نمی‌توان اغراق کرد. اما چطور می‌توانید توانایی‌های شبکه سازی خود را بالا ببرید تا مطمئن شوید که به‌طرز بهینه و موثر شبکه سازی می‌کنید؟ این نکات آموزش شبکه سازی به شما کمک خواهند کرد.

۱. ابتدا ببینید که چه سبکی از شبکه‌سازی بهترین عملکرد را برای شما دارد

وقتی بحث شبکه سازی می شود، هیچ شاه‌کلیدی وجود ندارد. افراد مختلف با استفاده از تاکتیک‌های شبکه سازی مختلف موفق‌اند. نکته آن است که باید چند استراتژی مختلف شبکه سازی را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام استراتژی برای شما مناسب‌تر است.

برای مثال، اگر یک فرد درون‌گرا هستید، ممکن است ترجیح بدهید که تنها با یک نفر و به‌صرف قهوه شبکه سازی کنید و یا در رویدادهای صمیمانه‌تری که شرکت‌کننده‌های کمتری دارند حضور داشته باشید. وقتی‌که ساختار شبکه سازی ایده‌ئال خود را مشخص کردید، بررسی کنید که کجا می‌توانید افراد مناسبی را پیدا کنید که بتوانند به شما کمک کنند تا به اهداف فعلی‌تان در توسعه شغلی دست بیابید.

۲. خارج از چارچوب، شبکه سازی کنید

لازم نیست که حتما در یک مهمانی رسمی شرکت کنید تا به یک شبکه‌ساز موفق تبدیل شوید. به دنبال فرصت‌هایی باشید تا هدفمندانه در تمام برهه‌های زندگی‌تان شبکه سازی کنید. دینا بایکوویتز، کارمند ارشد شبکه سازی و بنیان‌گذار فایربال نتورک، پیشنهاد می‌کند که مقاصد شبکه سازی‌تان را از میان رویدادها و سازمان‌هایی که برای شما مهم‌اند، انتخاب کنید.

از نقطه‌ای شروع کنید که انگیزه دارید در آن حیطه افراد جدیدی را با علایق شغلی و یا فردی مشابه ملاقات کنید.

بایکوویتز

به این‌ها فکر کنید: نسبت به چه حوزه‌ای شور و علاقه دارید؟ با کدام افراد بیش‌تر احساس راحتی می‌کنید؟ مقصد شبکه سازی شما می‌تواند دانشگاه قبلی‌تان باشد، یا یک سازمان، و یا حتی یک تیم شنا. بایکوویتز همچنین توصیه می‌کند که برای پیداکردن یک شغل جدید و یا ارتقا دادن کار فعلی‌تان داوطلب شوید.

«داوطلب‌شدن یک راه‌کار عالی برای توسعه‌دادن شبکه شما، نشان‌دادن ارزش‌تان، یادگیری درباره مسیرها و فرصت‌های شغلی مختلف و کمک به جامعه و انجام یک کار خوب است.» این بازی بُرد-بُرد است.

. یک استراتژی بلندمدت آماده کنید

نیازی نیست دقیقا بدانید که توقع دارید چه چیزی را از هر فرصت شبکه سازی به‌دست بیاورید. بااین‌حال، مهم است که به هر فعالیت با یک هدف مشخص وارد شوید. برای مثال، ممکن است با هدف برقراری ارتباط با سه فرد جدید در صنعت خود و یا به‌دست‌آوردن یک نگرش جدید برای به‌اشتراک‌گذاشتن با همکاران‌تان، در یک رویداد شرکت کنید.

۴. پیگیر باشید

این مورد یک کار ساده است، ولی بسیاری از حرفه‌ای‌ها به این قدم حیاتی در فرآیند شبکه سازی بی‌توجهی می‌کنند. زمانی که شما صرف صحبت‌کردن با کسی می‌کنید، به توسعه شغلی شما کمکی نخواهد کرد؛ اگر که پیگیر نباشید.

توجه داشته باشید: نیازی نیست بلافاصله بعد از ملاقات با فردی جدید پیامی بلندبالا و احساسی برای او ارسال کنید. فقط هرچه زودتر یک درخواست ارتباط لینکدین به‌همراه یک پیام شخصی‌سازی‌شده برای او بفرستید. پیام‌های فکرشده و هدفمندتان را هنگامی برای آن شخص بفرستید که حرفی ارزشمند برای به‌اشتراک‌گذاری و یا دلیل مشخصی برای برقراری ارتباط داشته باشید.

۵. آخرین حلقه زنجیر نباشید

قبل از آن‌که درخواست کمک کنید، به دنبال موقعیت‌هایی بگردید که بتوانید از طریق آن‌ها به افراد حاضر در شبکه‌تان کمک کنید. هرچه بیشتر در رابطه‌های خود سرمایه‌گذاری کنید، بیشتر درباره افراد جدید شبکه‌تان اطلاعات کسب خواهید کرد؛ پس در نتیجه پیشنهاد کمک به دیگران یا دریافت کمک برای خودتان آسان‌تر خواهد شد!

ارزشی که شما برای بقیه فراهم می‌کنید تنها محدود به محل کار نیست، و می‌تواند هرچیزی – از یک توصیه‌نامه گرفته، تا معرفی دو نفر از شبکه‌تان به‌هم – باشد.

۶. فراموش نکنید که شبکه‌سازی بسیار مهم است

هیچ‌وقت برای سرمایه‌گذاری در شبکه خیلی زود و یا خیلی دیر نیست. این ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است! بهترین راه برای بهبودبخشیدن به مهارت‌های شبکه سازی این است که خودتان را در موقعیت موردنظر قرار داده و آن را امتحان کنید. طبق نظر بایکوویتز، بدترین اشتباهی که ممکن است در شبکه سازی انجام بدهید این است که آن را اصلا امتحان نکنید.

۵ راه برای تداوم بخشیدن به شبکه‌سازی

شیوه‌های رایج در شبکه‌سازی، معمولا صحبت‌های کوتاه، دست‌دادن با دیگران یا تبادل کارت‌های ویزیت کسب‌وکار را در بر می‌گیرد.

بسیاری از افراد بارها و بارها، از این تکنیک‌ها برای برقراری روابط با دیگران استفاده می‌کنند و بدین طریق امیدوارند که ارتباطی را ایجاد کنند که مسیر حرفه‌ای آنان را متحول سازد؛ با وجود این، حتی در صورت برقراری ارتباط درست با افراد موردنظرتان، اگر بخواهید برای دوام آن، یک سری کارهای معمولی را انجام دهید، باز هم طرف مقابل شما را از یاد خواهد برد؛ به ‌عبارتی، برای بالابردن شانس موفقیتتان در شبکه‌ سازی در کسب‌وکار و پایداری ارتباطتان، باید از روش‌های متفاوت‌تری نسبت به دیگران استفاده کنید.

در ادامه ۵ راه برای تداوم بخشیدن به شبکه سازی را تشریح می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا روابط پایدارتری را برقرار کنید.

۱. از خودتان فردی حرفه‌ای بسازید

قبل از شبکه‌سازی در کسب و کار باید ابتدا سعی کنید تا از خودتان فردی حرفه‌ای بسازید؛ به‌طوری که دیگران شما را فرد ارزشمندی برای آشنایی بدانند و به برقراری ارتباط با شما علاقه‌مند باشند؛ به‌بیان دیگر، اگر بدون داشتن پیشینه‌‌ای جالب‌توجه، تلاش کنید تا با دیگران آشنا شوید، ممکن است در میان اسم‌و‌رسم آن‌ها، خودتان را گم کنید؛ حتی ممکن است شرایط بدتری برایتان پیش بیاید و از جانب آنان نادیده گرفته شوید.

در این شرایط به‌احتمال زیاد، به شما برچسبی زده می‌شود با عنوان «فردی سودجو» که قصد دارد از فرصت‌ شبکه‌ سازی به‌نفع خودش سوءاستفاده کند؛ همچنین در این صورت، مردم شما را فردی می‌دانند که هیچ‌چیز باارزشی برای عرضه در میان آنان ندارد.

اگر تلاش کنید که از خودتان فردی حرفه‌ای بسازید، دیگران نیز به آوردن نام خود در کنار نام شما، علاقه‌مند می‌شوند؛ چراکه در این صورت خودشان نیز فرد ارزشمندی تلقی می‌شوند؛ به این ترتیب اطرافیانتان از برقراری ارتباط با شما خوشحال خواهند شد؛ زیرا می‌دانند که در آینده دور یا نزدیک، از جانب شما ارزشی را دریافت خواهند کرد؛ حتی ممکن است شرایط بهتری نیز برایتان پیش بیاید و اطرافیانتان بکوشند تا از روی عمد، با شما ارتباط برقرار کنند و بدین طریق جایگاه اجتماعی خود را نیز بهبود بخشند.

اگر ایده‌ای ندارید درباره اینکه چطور می‌توانید به فرد ماهری تبدیل شوید و شبکه سازی کنید، یک وبلاگ‌نویس را در نظر بگیرید؛ به این صورت در زمینه تخصص خودتان مطالبی را منتشر می‌کنید یا درمورد مطالب داغ روز، در زمینه موردنظرتان اظهارنظر می‌کنید؛ همچنین می‌توانید موضوعات جذاب دیگری را برگزینید و درباره آن‌ها در وبلاگتان مطالبی را منتشر کنید.

هریک از این مقاله‌ها، احتمال وایرال (ویروسی) شدن را در اینترنت دارند که این امر می‌تواند به شما کمک کند تا در حوزه کاری خود، به‌عنوان فردی حرفه‌ای شناخته شوید و حتی طرز تفکر، نگرش و اعتقادات گروهی از دنبال‌کنندگان خود را نیز رهبری کنید.

۲. فعالیت‌های خود را به ‌اشتراک بگذارید

همان طور که با اشتراک‌گذاری تخصصتان به‌صورت آنلاین، می‌توانید قدرت تأثیرگذاری خودتان را روی دیگران افزایش دهید، اشتراک‌گذاری آفلاین فعالیت‌های روزانه نیز در برقراری ارتباطی مؤثر با اطرافیانتان، تأثیر جالب‌توجهی خواهد داشت.

بسیاری از افراد در جلسات و رویدادهای شبکه ‌سازی در کسب‌وکار برای تأثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان، از عنوان شغلی خود استفاده می‌کنند. شما نیز با بیان توضیح مختصری درمورد کارهایی که انجام می‌دهید و تأثیری که این کارها روی زندگی دیگران می‌گذارند، می‌توانید شبکه‌ای پایدار از دوستان و آشنایان خود ایجاد کنید.

در همین راستا، برای موفقیت در جلب‌توجه دیگران و علاقه‌مند‌کردن آنان به فعالیت‌هایتان، می‌توانید روی توضیح موارد زیر تمرکز کنید:

  • مشکلی که می‌خواهید حل کنید، چیست؟
  • این مشکل را به چه روشی حل می‌کنید؟
  • تاکنون چه نتایجی به‌ دست آورده‌اید؟

مثال زیر را در نظر بگیرید:

ما متوجه شده‌ایم که به‌طور تقریبی، نیمی از مشاغل کوچک، وب‌سایت اختصاصی ندارند. یکی از دلایل اصلی چنین موضوعی، این است که کسب‌وکارهای کوچک، معمولا نیروی فنی ماهر را در این زمینه ندارند. برای حل این مشکل، می‌توانیم مقالات و ویدیوهایی را به‌صورت آنلاین منتشر کنیم و در آنها نحوه ساخت وب‌سایت اختصاصی را برای کسب‌وکار خود، به کارفرمایان آموزش دهیم. چنین کاری، بازخوردهای مثبت زیادی را به‌ همراه خواهد داشت.

بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک، معتقدند که در صورت انجام چنین کاری، می‌توانند فرصت‌های شغلی بیشتری را فراهم کنند و کارهای اقتصادی بیشتری را انجام دهند؛ چراکه کسب‌وکار خودشان را به‌صورت آنلاین گسترش می‌دهند.

برای جلب‌توجه اطرافیانتان و برقراری ارتباط با آن‌ها، بهتر است درمورد کارهایی که انجام می‌دهید و تأثیری که روی زندگی دیگران دارید، صحبت کنید و از بیان یک سری عناوین شغلی آرمانی بپرهیزید؛ علاوه بر این، به این طریق ممکن است فرصت جدیدی را برای خود و کارتان ایجاد و به گسترش کسب‌وکارتان کمک کنید.

برای استفاده از چنین فرصت‌هایی، می‌توانید کارت ویزیت خود را به طرف مقابل بدهید و از او بخواهید تا از طریق ایمیل با شما ارتباط برقرار کند. در حقیقت، استفاده از کارت‌ ویزیت‌ با درج آدرس ایمیل شخصی‌سازی‌شده روی آن، می‌تواند به شما کمک کند تا به‌عنوان فردی حرفه‌ای در میان مخاطبانتان شناخته شوید و بهتر شبکه سازی کنید.

۳. برای خودتان منتور (مربی) انتخاب کنید

با وبلاگ‌نویسی و ایجاد برند شخصی خودتان، به مشروعیتی اجتماعی در میان مخاطبان خاص خود خواهید رسید. این موضوع موجب می‌شود تا در رویدادهای حرفه‌ای، موردتوجه قرار بگیرید؛ همچنین داشتن برند شخصی به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید شبکه سازی کنید و در صورت نیاز، منتوری پیدا کنید که با اهداف موردنظرتان متناسب است.

به‌طور معمول، ۹۳٪ از صاحبان مشاغل کوچک و متوسط، معتقدند که مشاوره‌گرفتن از منتوری باتجربه، می‌تواند احتمال موفقیت را بالا ببرد. در حقیقت، منتورها در زمینه کاری خود، تجربیات زیادی را کسب می‌کنند و مهم‌تر از همه، این افراد در برقراری ارتباط با دیگران توانایی خوبی دارند؛ پس می‌توانند به شما کمک کنند تا روابط پایداری را با مخاطبان خود برقرار کنید، زیرا خودشان موفق شده‌اند که با افراد کلیدی در زمینه‌های تخصصی موردنظرشان ارتباط موثر برقرار کنند.

در حالت کلی، مشاوره‌گرفتن از یک منتور برای نشان‌دادن مسیر درست به شما، تجربیات جدیدی را فراهم خواهد کرد و پیشرفت بزرگی در زندگی شخصی و کاری شما رقم خواهد زد. پس از آنکه برای خودتان منتوری را انتخاب کردید، می‌توانید به روش‌های زیر با مخاطب موردنظرتان ارتباط برقرار کنید:

  • برقراری ارتباط دوسویه با فرد موردنظر برای بیان مقدمه‌ای جهت آشنایی بیشتر؛
  • نوشتن ایمیل کوتاهی برای معرفی خودتان؛ سعی کنید که آدرس وبلاگتان را در این ایمیل ذکر کنید تا مشروعیت اجتماعی خود را نشان دهید؛ همچنین با انجام این کار، می‌توانید خودتان را به‌عنوان فردی هم‌سطح با طرف مقابل معرفی کنید. به‌ یاد داشته باشید که ایمیلتان را با یادداشتی کوچک به پایان برسانید؛ در این یادداشت بنویسید که از آشنایی با فرد مقابل خوشحال هستید و می‌خواهید که با او بیشتر ارتباط برقرار کنید.

نکته مهم در مشاوره‌گرفتن از منتورها، این است که آن‌ها مشغله کاری زیادی دارند؛ بنابراین اگر بلافاصله جوابتان را ندادند، نباید ناراحت شوید.

۴. به فرایند شبکه‌سازی ارزشی را اضافه کنید

بسیاری از افراد، تأمین منافع مالی یا حتی کسب سودجویانه ارزش از دیگران را برای شبکه ‌سازی در کسب‌وکار هدف خود قرار می‌دهند. چنین افرادی معمولا علایق شخصی خود را در اولویت قرار می‌دهند؛ فقط روی رسیدن به اهداف خودشان تمرکز می‌کنند و منافع دیگران را در نظر نمی‌گیرند.

ممکن است شما نیز در فرایند شبکه ‌سازی در کسب‌وکار به یکی از این ۲ هدف فکر کنید؛ اما باید بدانید که ایجاد شبکه‌ای از مخاطبان، با تکیه بر چنین اهدافی، نمی‌تواند به برقراری روابط حرفه‌ای و پایداری منتهی شود؛ در عوض، می‌توانید به‌دنبال راهی برای ایجاد ارزش در شبکه مخاطبان خود باشید.

در این راستا، باید سعی کنید تا با ‌روش خودتان، برای کمک‌کردن به طرف مقابل، راهی را پیدا کنید. برای صحبت‌کردن با دیگران، برقراری ارتباط و یاری‌رساندن به آنان، می‌توانید چند راه زیر را امتحان کنید:

  • او را به کسی ارجاع دهید که توانایی حل مشکلش را دارد یا می‌تواند شرایط شغلی‌اش را بهبود بخشد؛
  • اگر فردی را می‌شناسید که در زمینه‌ مشترکی با طرف مقابلتان فعالیت می‌کند و می‌تواند به او یاری برساند، آنها را به یکدیگر معرفی کنید. با این روش به آن‌ها هم در شبکه سازی کمک خواهید کرد؛
  • اگر فکر می‌کنید که تخصصتان می‌تواند کمک‌کننده باشد، تجربیات، مهارت‌ها و دانسته‌های خود را با طرف مقابل به‌اشتراک بگذارید؛
  • به‌دنبال راهی باشید تا با استفاده از وبلاگ یا شبکه مخاطبان خود، بتوانید روابط دوسویه و سودمندی را بین طرفین برقرار کنید.

به‌طور کلی، برقراری روابطی پایدار، در شرایطی که به‌دنبال ارزش‌آفرینی در زندگی طرف مقابل هستید، آسان است؛ بنابراین به‌ یاد داشته باشید که هرچه ارزش بیشتری به یک نفر بدهید، احتمال اینکه ارزشی به همان اندازه، به‌سمت خودتان بازگردد، بیشتر می‌شود.

۵. با دستیاران خود، به‌طور دوستانه‌ای ارتباط برقرار کنید

همان طور که با افراد بیشتری ارتباط برقرار می‌کنید، متوجه می‌شوید که افرادی که تأثیرگذاری بیشتری روی دیگران دارند و به‌اصطلاح از شبکه مخاطبان قدرتمندی برخوردار هستند، اغلب برای خودشان دستیاری را انتخاب می‌کنند. دستیاران این افراد، معمولا وظایفی مانند چک‌کردن ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و برنامه‌های کاری آنان را بر عهده می‌گیرند.

ممکن است برخی از افراد، وجود دستیار را به‌عنوان مانعی برای شبکه سازی در کسب‌وکار و برقراری ارتباط با فرد موردنظرشان تلقی کنند؛ در حالی که این موضوع می‌تواند حتی فرصتی باشد برای اینکه بیشتر به آن شخص نزدیک شوند؛ به‌بیان دیگر، اگر شما بتوانید با دستیار فرد موردنظرتان دوست شوید، به‌احتمال زیاد، راحت‌تر می‌توانید با خود او ملاقات کنید و ارتباط بگیرید.

همان طور که اشاره کردیم، افراد دیگر، معمولا با دست‌دادن با اطرافیان و ارائه‌کردن کارت ویزیت خود به آنان، می‌کوشند تا شبکه‌ سازی کنند؛ اما اگر شما می‌خواهید روش متفاوتی را نسبت به دیگران در پیش بگیرید، باید روی انرژی و منابع خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

استراتژی‌هایی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا در فرایند شبکه‌ سازی در کسب‌وکار بیشتر مداومت کنید؛ استراتژی‌هایی مانند اینکه از خودتان فردی حرفه‌ای بسازید؛ کارهایی را که انجام می‌دهید، به اشتراک بگذارید؛ یک منتور برای خودتان پیدا کنید؛ در شبکه مخاطبانتان، ارزش‌آفرینی کنید و با دستیارانتان به‌شکل دوستانه‌ای ارتباط بگیرید؛ هریک از این مراحل می‌توانند در برقراری ارتباطاتی پایدار، کمک‌کننده باشند و به‌احتمال زیاد مسیر شغلی و حرفه‌ای شما را متحول کنند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
topresume.comtopresume.comforbes.comtopresume.comtopresume.comکاربوم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا