طرح پيشنهادى وزارت صمت براى تقويت نقش آفرينى شركت هاى دانش بنيان و خلاق

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دولت با طرح پیشنهادی وزارت صمت برای نوسازی و بازسازی صنایع کشور موافقت کرد تا زمینه نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تقویت شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، هیئت وزیران با هدف کاهش مصرف و شدت انرژی و آلایندگی، افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابت‌پذیری آن‌ها، با طرح پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان «طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور» موافقت کرده است.

این طرح صرفاً محدود به تغییر فناوری یا ماشین آلات نیست و همزمان اقداماتی از جمله اصلاح ساختار مالی و مدیریتی، نیروی انسانی، سرمایه و … را نیز شامل می‌شود.

کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و افزایش رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی، نوسازی خط تولید و ارتقای فناوری واحدها به منظور تداوم حضور در بازار، افزایش راندمان، کاهش ضایعات، تکمیل خطوط و استفاده حداکثری از ظرفیت های تولید و افزایش بهره‌وری، از دیگر اهداف طرح یادشده است.

واحدهای تولیدی دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنوف تولیدی دارای مجوز، براساس قانون نظام صنفی و واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی، با اولویت بخش‌های خصوصی و تعاونی در کلیه موارد، دامنه شمول این طرح را تشکیل می‌دهد.

شکل‌گیری کارگروهی با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

بر اساس این مصوبه، برای تعیین زمانبندی تحقق اهداف قانون برنامه ششم توسعه کشور در بخش نوسازی و بازسازی صنایع، تعیین اولویت‌های رشته‌ای بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور، تعیین سهم بنگاه‌های مختلف (کوچک، متوسط و بزرگ) در طرح و تدوین فرآیندها، دستورالعمل‌های اجرایی، بررسی و رفع موانع اجرایی و نظارت بر حسن اجرای طرح، توسط کارگروهی تخصصی دنبال خواهد شد.

این کارگروه با حضور نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت(رئیس کارگروه)، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سطح معاون دستگاه تشکیل می‌شود. همچنین مصوبات کارگروه با تأیید و امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.

پس از اطلاع رسانی لازم و دریافت درخواست متقاضیان در سامانه مربوط وزارت صنعت، معدن و تجارت، واحدهای تابعه استانی، براساس قوانین و مقررات مربوط و مصوبات کارگروه یاد شده، نسبت به بررسی درخواست‌ها اقدام و واحدهای واجد شرایط دریافت تسهیلات بازسازی و نوسازی را به بانک‌های عامل معرفی خواهد کرد.

از دیگر محورهای نشست امروز هیئت دولت، نظارت بر حسن اجرای این مصوبه بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و این وزارتخانه موظف شد گزارش عملکرد طرح در دوره اجرای برنامه ششم توسعه کشور را به صورت سالانه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه دهد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا