اعتراض به روند صدور کارت بازرگانی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نژادیان: ما در ایران در مرحله خلق ایده‌ها، ابداعات و اختراعات روند خوبی داریم. اما، در مرحله تجاری‌سازی نظام اداری ما بسیار ناکارآمد و بدون تفکر سیستمی عمل می‌کند.

به گزارش کارآفرینی پرس، محمدعلى نژاديان كارشناس ارشد كارآفرينى در یادداشتی نوشت: یکی از چالش‌هایی که در همان اقدامات اولیه ممکن است یک کارآفرین با آن مواجه شود نحوه صدور کارت بازرگانی است. زیرا، مراحل اخذ آن برای متقاضیان به‌صورت یک چالش درآمده است.

در حال حاضر براى اخذ كارت بازرگانى بدون آن كه جزوه‌ یا کتابی به متقاضى ارائه شود، بیش از 10 ساعت (به گفته یکی از متقاضیان حدود 15 ساعت) فيلم آموزشى درباره اخلاق حرفه‌ای، سازمان تامين اجتماعى، ماليات، اتاق بازرگانى و كارت بازرگانى در سامانه آموزش فراگیران قرار مى‌دهند. سپس سه چهار روز مهلت می‌دهند و بعد يك آزمون حضورى و به‌صورت سيستمى در همان سامانه گرفته مى‌شود. يعنى سامانه اين قابليت را دارد كه آزمون به‌صورت غيرحضورى و به دفعات مكرر برگزار شود.

قابل ذکر است که براى آزمون دفعه اول ٦٥٠ هزار تومان و براى دفعات بعدى هر بار ٣٠٠ هزار تومان اخذ مى‌شود.

ظاهرا قبل از اين كه روال آموزش به‌صورت آنلاين شود، متقاضيانى كه رشته تحصيلى مرتبط داشتند حدود ٢ الى ٣ ساعت دوره آموزشى را می‌گذراندند.

در بازديد ميدانى از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران واقع در كوچه ٢١ خيابان خالد اسلامبولى(وزرا) اكثر افرادى كه براى آزمون مراجعه كرده بودند به اين روش اعتراض داشتند و حتى چند نفرى گفتند:

انقدر ٢٠ تست ارائه شده وارد جزييات شده بود كه ما هر چه فكر كرديم كجاى فيلم‌هاى آموزشى مطرح شده به‌خاطر نياورديم.

قابل ذکر است که اگر متقاضی نیاز به صدور کارت فوری داشته باشد و درخواست مهلت برای آزمون دهد، در صورت موافقت مبلغ 650 هزار تومان هزینه دارد. در این صورت کارت صادر و تحویل می‌شود و در فرصت مقرر متقاضی باید آزمون دهد.

همچنین بعد از پروسه آزمون (یا مهلت) 2 پیامک برای متقاضی ارسال می‌شود:

1- متقاضی باید مبلغ 410 هزار تومان به نام شرکت الماسداران پارسه خاورمیانه پرداخت کند تا برای بازدید از محل دفتر مرکزی اقدام شود. (بازدید بدون هماهنگی و سرزده است و اگر متقاضی حضور نداشته باشد مجدد باید مبلغ فوق واریز و بازدید مجدد انجام شود).

2- مبلغ 44 هزار تومان نیز حق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به شناسه و شماره شبای اعلامی در پیامک باید واریز شود.

بعد از بازدید و در صورت تایید مبلغ حق عضویت باید واریز شود.

وقتى رهبر انقلاب امسال را با نام «توليد؛ پشتيبانى‌ها، مانع زدايى‌ها» نام‌گذارى كردند، يعنى بايد كارى كرد كه فكر كارآفرين به‌دنبال نوآورى باشد و نه اين كه مرتب در هر سازمانی با موانع زمان‌بر مواجه شود.

در نهایت پیشنهاد می‌شود که يك آموزش اوليه جهت آشنايى متقاضيان ارائه شود و سپس يك كتاب يا جزوه در اختيار افراد قرار بگيرد كه در آینده در حين كار بتوانند به آن رجوع كنند.

در حال حاضر ثبت‌نام برای اخذ کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود که در ادامه متقاضی برای تکمیل مدارک باید به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند مراجعه نماید (جهت اطلاع و راهنمایی از چگونگی ثبت‌نام کارت بازرگانی، تلفن 1866 پاسخگوی متقاضیان است).

مدارکی که در طی فرایند ثبت‌نام لازم است بارگذاری شوند عبارت است از:

  • اجاره‌نامه/ سند مالکیت
  • کد اقتصادی
  • استعلام از سازمان امور مالیاتی کشور
  • تصویر گواهی پلمب دفاتر قانونی
  • اظهارنامه ثبت دفاتر بازرگانی (دریافت از اداره ثبت شرکت‌ها)
  • تصویر کارت پایان خدمت/ معافیت
  • مدرک تحصیلی
  • گواهی سوءپیشینه
  • شماره شبای حساب جاری

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
کارآفرینی پرس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا