ویژگی و مختصات دانشگاه کارآفرین

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

امروزه با توجه به نیازهای کشور کارآفرینی به یک امر مهم در ایجاد اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی تبدیل شده است. در این راستا دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید با ارتباط مستمر و مؤثر با صنایع مختلف در جهت رفع نیازهای بازار کار به پیش روند و دانش‌آموختگانی را تحویل جامعه دهند که با داشتن مهارت‌های لازم در صنعت مشغول به فعالیت شوند.

به گزارش کارآفرینی پرس، فرآیند توسعه و بالندگی دانشگاه‌ها با ورود به حوزه کارآفرینی ادامه پیدا می‌کند. امروزه با توجه به نیازهای کشور کارآفرینی به یک امر مهم در ایجاد اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی تبدیل شده است. در این راستا دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید با ارتباط مستمر و مؤثر با صنایع مختلف در جهت رفع نیازهای بازار کار به پیش روند و دانش‌آموختگانی را تحویل جامعه دهند که با داشتن مهارت‌های لازم در صنعت مشغول به فعالیت شوند.

مهارت‌افزایی دانشجویان با هدف اشتغال‌پذیری آن‌ها دنبال می‌شود تا بتوانند با علم و دانشی که کسب کرده‌اند بعد از فارغ‌التحصیلی کسب و کار جدیدی راه‌اندازی کنند.

اهمیت دوره‌های مهارت‌آموزی برای کارآفرینی دانشگاه‌ها

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در ذات خود باید آموزشی قوی در حوزه‌های تئوری، پژوهشی و فناوری داشته باشند تا در راستای حل مسائل کشور حرکت کرده و در نهایت به کارآفرینی برسندتوجه به اهمیت مهارت‌آموزی دانشجویان در راستای رفع نیازهای روز جامعه و ارتباط موثر با صنایع مختلف نقش مهمی دارد. محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره می‌گوید: «در سال‌های اخیر در وزارت علوم تحقیقات و فناوری سعی شده آموزش‌های عالی با ۱۴۰ واحد درسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به سمتی هدایت شوند که آموزش‌های فوق برنامه، آشنایی با مفاهیم کسب‌وکار، اصول کار تیمی و امور تحقیقاتی و پژوهشی نیز به دانشجویان آموزش داده شود. در این صورت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در زمان ورود به شغل موردنظر خود از مهارت‌های کسب شده به خوبی استفاده خواهند کرد.»

سیف درباره میزان مهارت‌های لازم برای دانشجویان و کارآفرینی آن‌ها برای ورود به جامعه و بازار کار، بیان می‌کند: «با توجه به اهمیت کارآفرینی و ایجاد اشتغال‌زایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این آمادگی را کسب کرده‌اند که با برگزاری دوره‌های مهارتی نیاز صنایع مختلف و محیط‌های کسب و کار را رفع کرده تا فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار شده و متعاقب آن به اقتصاد کشور کمک شود.»

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت ارتباط مؤثر دانشگاه‌ها با بازار کار بیان می‌کند: «صنایع مختلف و دستگاه‌های اجرایی باید با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تعامل بهتری داشته باشند تا فارغ‌التحصیلان با رشته تخصصی خود و کسب مهارت‌های مرتبط وارد صنعت مربوطه شوند.»

ویژگی‌ها و مختصات دانشگاه کارآفرین

کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی است، زیرا با نیت ارزش‌آفرینی و کسب سود مالی و از طریق استفاده بهینه از منابع محدود، یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی و مدیریت می‌شود. غلام‌رضا گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) در این باره می‌گوید: «دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در ذات خود باید آموزشی قوی در حوزه‌های تئوری، پژوهشی و فناوری داشته باشند تا در راستای حل مسائل کشور حرکت کرده و در نهایت به کارآفرینی برسند. دانشگاهی که فقط در حوزه آموزشی یا صرفاً پژوهشی قوی باشد یک تصویر کاریکاتوری خواهد داشت.»

وی ادامه می‌دهد: «بنابراین آموزش در مراکز آموزشی باید در راستای حوزه کارآفرینی باشد، اساتید و اعضای هیئت‌های علمی نیز با توجه به توانمندی این حوزه پیش روند و تحقیقات پژوهشی هم به این هدف مهم کمک کند. در کل دانشگاه سیستمی است که همه مؤلفه‌های آن باید به همدیگر کمک کرده تا در راستای هدف مشخصی جلو بروند.»

مهدی گودرزی، رئیس مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه علامه طباطبائی در این باره اظهار می‌کند: «دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که در کنار پرداختن به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به اقداماتی از جمله خلاقیت و نوآوری، تشخیص و ایجاد فرصت، توسعه فرهنگ کار تیمی، تلاش در جهت کسب استقلال مالی و غیره می‌پردازد. این دانشگاه‌ها با تعامل و همکاری با صنعت، جامعه و دولت به ایجاد کسب وکارهای نو، تجاری‌سازی دانش و توسعه اقتصادی ملی و محلی اهتمام می‌ورزند.»

وی در ادامه بیان می‌کند: «از دیگر ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین ایجاد چشم‌انداز مشترک بین اعضای هیئت‌های علمی، کارکنان، دانشجویان و مدیریت است، اعضا هیئت‌های امنا و هیئت رئیسه باید بتوانند به‌طور مستقل و مجزا از کمک‌های مالی دولت برنامه‌های کارآفرینی دانشگاه را پیاده‌سازی کنند.»

کارآفرین شدن دانشگاه‌ها با شرایط اقتصادی ایران

با توجه به اهمیت کارآفرینی و ایجاد اشتغال‌زایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این آمادگی را کسب کرده‌اند که با برگزاری دوره‌های مهارتی نیاز صنایع مختلف و محیط‌های کسب و کار را رفع کرده تا فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار شده و متعاقب آن به اقتصاد کشور کمک شودیکی از راه‌های ارتقای علم و دانش فعالیت بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در حوزه کارآفرینی است که می‌تواند با اثرگذاری موثرتری در اقتصاد نقش محوری ایفا کند. غلام‌رضا گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) می‌گوید: «در شرایط اقتصادی ایران پیشروی به سمت کارآفرینی بسیار سخت است. در برخی از حوزه‌ها و رشته‌ها فضای کارآفرینی و پژوهشی به حوزه معیشت استاد مربوطه نزدیک است و راحت‌تر می‌تواند به پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی که جنبه کارآفرینی دارند، وارد شود. لذا شرایط اقتصادی کشور یک مانع بزرگ برای حرکت به سمت دانشگاه کارآفرینی و سیستم‌محور است.»

مهدی گودرزی، رئیس مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه علامه طباطبائی بیان می‌کند: «تا حدی زیادی ممکن است چراکه روز به روز منابع دولتی اختصاصی به دانشگاه‌ها کاهش یافته و یا هزینه‌ها آن‌قدر بالا رفته که بیشتر منابع مالی، صرف پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیئت‌های علمی و کارکنان دانشگاه‌ها می‌شود. در نتیجه فرآیند توسعه و بالندگی دانشگاه در صورتی ادامه می‌یابد که وارد حوزه کارآفرینی شوند. به همین سبب، بسیاری از مراکز آموزش عالی پیشرو به این نتیجه رسیده‌اند که باید به این سمت حرکت کنند.»

وی خاطرنشان می‌کند: «با توجه به شرایط جهانی، اقتصاد ایران نیاز به تحولاتی دارد و در این میان، منابع جدید درآمدی باید با حرکت به سمت توسعه فناوری‌های پیشرفته، صادرات محصولات و خدمات جدید به سایر کشورهای جهان در دستور کار قرار گیرد. دانشگاه‌های کارآفرین در این زمینه نقش کاتالیزور داشته و می‌توانند در امر بازسازی فعالیت‌های اقتصادی جامعه و به‌روزرسانی آن‌ها با تحولات جهانی کمک شایانی کنند.»

گفتنی است؛ توجه به اهمیت مهارت‌آموزی دانشجویان و ارتباط موثر با صنایع مختلف نقش مهمی دارد و سبب ایجاد اشتغال‌های تازه و ارتقای اقتصادی کشور می‌شود، اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان در گرو رفع نیازهای صنایع مختلف است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا