درباره کارآفرینی بانوی شمشیر باز مسلمان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نیاز زنان مسلمان به پوشش مناسب باعث شده که برخی از طراحان، لباس‌هایی را برای استفاده در ورزش و فعالیت‌های اجتماعی تولید کنند که علاوه بر حفظ پوشش، آزادی عمل را به استفاده‌کنندگان از آن می‌دهد. ابتهاج محمد، قهرمان محجبه المپیک از جمله کارآفرینانی است که محدودیت را فرصتی برای ابداع دانست.

به گزارش کارآفرینی پرس، پوشش و داشتن حجاب برای زنان مسلمان، ضرورت و فریضه‌ای دینی است و باید لباسی داشته باشند که به‌طور کامل بدن آن‌ها را بپوشاند.

بانوان مسلمان با عمل کردن به این دستورات می‌توانند در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند. به همین دلیل در کشورها و جوامع مسلمان با توجه به سنت‌های ملی، لباس‌هایی برای زنان محجبه طراحی می‌شود.

اما در این میان زنان مسلمانی که در جوامع غیراسلامی زندگی می‌کنند، برای یافتن لباس مناسب با مشکل مواجه هستند. این دسته از زنان یا مجبور به کناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی شده یا اینکه استفاده از پوشش‌های غیر اسلامی را انتخاب می‌کنند.

با این همه، نیاز زنان مسلمان به پوشش مناسب باعث شده که برخی از طراحان مسلمان و غیر مسلمان پوشش‌هایی را برای استفاده در ورزش و فعالیت‌های اجتماعی برای این افراد ابداع کنند که علاوه بر حفظ پوشش، آزادی عمل را به استفاده‌کنندگان از آن می‌دهد. یکی از این افراد «ابتهاج محمد» است که فعالیت‌های وی در دو دنیای متفاوت ورزش و طراحی لباس، او را بین مسلمانان آمریکا مشهور کرده است.

شمشیرباز تاریخ‌ساز

ابتهاج محمد(Ibtihaj Muhammad)، ۴ دسامبر ۱۹۸۵ در مپل وود نیوجرسی، حومه‌ای در ۴۰ مایلی (۴۰ کیلومتری) منهتن متولد و بزرگ شد. والدین وی در ایالات متحده متولد شده و مسلمان شده‌اند. پدر او، یوجین محمد، افسر بازنشسته پلیس نیوآرک در نیوجرسی و مادرش، دنیز، معلم آموزش و پرورش کودکان استثنایی مدرسه ابتدایی بود. او سومین فرزند از پنج خواهر و برادر است.

ابتهاج محمد در ۱۳ سالگی به تیم شمشیربازی دبیرستان خود پیوست و به تدریج جایگاهی در تیم ملی شمشیربازی آمریکا به دست آورد و از سال ۲۰۱۰ به عضویت تیم ملی شمشیربازی زنان آمریکا در رشته سابر ـ یکی از سه گونه شمشیر مورد استفاده در ورزش شمشیربازی به سبک نوین ـ درآمد. وی به عنوان اولین زن مسلمان آمریکایی که هنگام شرکت در المپیک حجاب داشت مطرح شد و توانست در المپیک ۲۰۱۶ ریو به مدال برنز دست یابد.

برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا رخ داد که در آن موضوع مسلمانان و جذب آنها در جامعه آمریکا تبدیل به یکی از مسائل مورد بحث شده بود. در این زمان ابتهاج به عنوان یک بانوی محجبه به یکی از بهترین الگوها برای جذب مسلمانان و موفق بودن تنوع نژادی در آمریکا تبدیل شد. با این حال، ابتهاج در طول بازی‌های المپیک با توصیف ایالات متحده به عنوان مکانی خطرناک برای مسلمانان انتقاداتی را برانگیخت و گفت که به عنوان یک مسلمان ساکن آمریکا احساس امنیت نمی‌کند.

Louella، تولد یک برند با حرف‌هایی تازه

اما ابتهاج تنها در حوزه ورزش نقش‌آفرینی نکرد. این ورزشکار آمریکایی، با همکاری خواهران و برادرانش شرکت پوشاک خود را با نام Louella راه‌اندازی کردند که هدف آن وارد کردن لباس‌های پوشیده شیک و به‌روز به بازار ایالات متحده بود.

خود ابتهاج در مورد این کار می‌گوید: این برند تلاش می‌کند تا نگاه تازه، پر جنب‌و‌جوش و مقرون به صرفه‌ای را در زمینه مد زنانه ارائه دهد. برای مصرف‌کنندگان ما، حیا فقط یک روند نیست، بلکه سبک زندگی است. ما لباس‌هایی با قابلیت پوشیدن آسان تولید می‌کنیم که نه تنها زنی که آن را می‌پوشد احساس راحتی کند، بلکه محدودیتی در فعالیت و حرکت نیز نداشته باشد.

محصولات Louella از تنوع بسیار خوبی در مقایسه با موارد مشابه برخوردار است. این محصولات شامل لباس‌های خانگی، تونیک، لباس‌های مخصوص طرفداران وگان (یک روش تغذیه و زندگی است که هدف آن حذف هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در مواد مصرفی است)، لباس‌های مجلسی، زیورآلات و لباس‌های ورزشی هستند. نکته جالب توجه این که محصولات این برند، نه تنها برای مسلمانان بلکه برای غیرمسلمانانی که دوستدار لباس‌های پوشیده هستند، نیز مناسب است.

این کارآفرین در مصاحبه‌ای که با یک وب‌سایت آمریکایی داشت، در مورد حرفه خود گفت: من Louella  را چند سال پیش با برادرم و خواهرانم راه‌اندازی کردم و این راهی بود که ما در بازار ایالات متحده خلأ پوشش مناسب زنان مسلمان را پر کنیم. هر زنی در سایت ما چیزی پیدا می‌کند که با سلیقه او مطابقت دارد به گونه‌ای که احساس می‌کنم در گذشته چنین کاری انجام نشده است.

ابتهاج در مورد استقبال از محصولات خود گفت: دیدن پاسخ‌های مردم، داشتن لباس‌هایی که نه تنها شیک هستند، بلکه مقرون به صرفه نیز هستند مرا خوشحال می‌کند. ما همه چیز را در لس‌آنجلس می‌سازیم و با تولیدکنندگان زن کار می‌کنیم.

وی می‌افزاید: به یاد دارم که وقتی بچه بودم، به سختی می‌توانستم خود را از طریق پوشیدن و پایبند بودن به اعتقادات مذهبی، مطرح کنم. بسیار عالی است که نه تنها شرکتی داشته باشید که به اصول اخلاقی و شریعت پایبند است، بلکه محصولاتی عرضه می‌کند که با شرایط آب و هوایی تطابق دارد و پوشیدن آن راحت و بی‌دردسر است. بنابراین انجام بسیاری از مشاغل شبیه ورزشکار بودن است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایکنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا