بانوی خرم آبادی که با تلفیق هنر و خلاقیت کارآفرین شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

این بانوی کارآفرین با تلفیق هنر و خلاقیت و تلاش بی‌وقفه، در تولید محصولات تزئینی پیشرفت خوبی داشته است و امروز محصولات کارگاه خودساخته‌اش را به شهرها و استان‌های مختلف صادر می‌کند.

به گزارش کارآفرینی پرس، مریم حیدری بانوی کارآفرینی که با سن کم توانسته نه تنها برای خود شغلی دست و پا کند بلکه چند نفر را هم مشغول کند. این بانوی کارآفرین خرم‌آبادی با تلاش و پشتکار و بدون اینکه آموزشی ببیند حدود سه سال است که در زمینه تولید لوازم دکوری و تزئینات منزل فعالیت می‌کند.

حیدری که ۲۲ سال سن دارد با کمک همسر و مادرش کارگاهی راه‌اندازی و در آن مشغول فعالیت است، با بانوی کارآفرین رفته  گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

نکته جالب در دیداری که با حیدری داشتیم شور و شوق و علاقه‌ای است که وی به کار خود نشان می‌دهد، نکته دیگر اینکه کارگاه وی خانوادگی است.

هنگامی که وارد کارگاه شدم بوی رنگ مشامم را آزار می‌داد، اما گویا برای خانم حیدری و مادرش بوی رنگ عادی بود.

چطور شد که به این شغل روی آوردید؟

سه سال پیش بود که به فکر انجام کار در منزل افتادم زیرا به شغل دولتی علاقه چندانی نداشتم، دانش آموز زرنگی بودم، اما تمایل داشتم کار مدیریتی انجام بدهم، هدفم اشتغال و کارآفرینی بود روزهایی بود که اصلا سفارش نداشتیم اما کم نیاوردم و با تلاش توانستم موفق شوم.

برای تولید لوازم دکوری در کلاسی هم شرکت کردید؟

خیر، کلاس خاصی شرکت نکردم همینطور در منزل چندین کار را انجام دادم هر چه جلوتر رفتم کارم بهتر شد. بیشتر به صورت تجربی جلو رفتم و مطالعه هم داشتم

کارگاه را چگونه راه اندازی کردید؟

حدود یکسال است که کارگاه را راه‌اندازی کردم، برای شروع سرمایه چندانی نداشتم و در این مسیر همسرم و مادرم نقش زیادی داشتند، در حال تنها کارگاه تولیدی لوازم دکوری در خرم‌آباد هستیم، صفر تا صد کار را در خود کارگاه انجام می‌دهم.

استقبال از کارتان چطور است؟

بله اوضاع بد نیست، اما فعلا جا دارد که شناخته شویم ، به همه شهرها محصولات تولیدی خود را ارسال می‌کنیم، عمده‌فروشی‌های تهران هم جزو مشتری‌های پر و پا قرص ما هستند.

به دلیل اینکه قیمت ما پایین‌تر است از طرفی کیفیت محصولات قابل قبول است مشتری جذب می‌شود.
البته در خرم‌آباد هنوز جا نیفتاده اما من تمام فروشگاه‌ها را سر زده‌ام.

چگونه مشتری جذب می‌کنید؟

 مراجعه حضوری به فروشگا‌ه‌ها را مرتب انجام می‌دهم، اما بیشتر از طریق صفحه اینستاگرام سفارش می‌گیریم.

چند نفر در کارگاه شما مشغول فعالیت هستند؟ برنامه‌ای برای توسعه کارتان دارید؟

در حال حاضر پنج نفر در کارگاه مشغول هستند و به صورت دو شیفت صبح و عصر کار می‌کنند، اما در صورتی که سرمایه باشد می‌توانیم کارگاه را توسعه و اشتغال زایی بیشتری را داشته باشیم.

سرمایه اولیه شما برای راه اندازی کارگاه چقدر بود؟

حدود صد و پنجاه میلیون تومان که مادرم و همسرم واقعا کمک زیادی در این زمینه به من کردند.

چه موادی در کارگاه استفاده می کنید؟

بیشتر پودر سنگ ترک استفاده می کنیم که از ترکیه وارد می‌شود، در واقع عمده‌ترین مواد اولیه‌ای است که استفاده می‌کنیم، چوب هم از دیگر مواد اولیه‌ای است که در کارگاه کاربرد دارد و در ساخت برخی محصولات به شکل های مختلف استفاده می شود.

از دستگاه خاصی برای تولید استفاده می‌کنید؟

خیر، تمام کارها را با دست انجام می‌دهیم، قالب کار را هم خودمان تولید می‌کنیم و همین تولید محصولات را زمان برکرده است، به دلیل بالا بودن قیمت وسایل و دستگاه‌ها نتوانستم خریداری داشته باشیم، به عنوان نمونه از پلی‌استر کمتر استفاده می‌کنیم چون دستگاه نداریم.

از سود حاصل از فعالیتتان رضایت دارید؟ 

ببینید هر کسی نمی‌تواند به راحتی وارد این کار شود زیرا قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جانبی بالا است، هزینه قالب اولیه هم بسیاربالا است، اما من در حال حاضر و پس از چند سال تلاش توانستم درآمد خوبی کسب کنم و خدا را شکر راضی هستم.

من چون مواد اولیه را به صورت تناژ خریداری می‌کنم قیمت تمام شد مناسب است.

این شغل به شکلی است که می‌توانی ۱۰ روز در ماه کار نداشته باشی، می‌شود روزی دوتا سه میلیون تومان هم درآمد داشت بستگی به بازار فروش و کیفیت محصول هم دارد.
 

چند نوع محصول در کارگاه تولید می‌کنید؟

در حال حاضر حدود سیصد تا چهارصد محصول اما می‌توانیم زمینه کاری را گسترش و هزار مدل بسازیم، 
کارگاه کوچک است ما به جای بزرگی هم برای تولید هم انبار نیاز داریم.

عمده محصول شما که بازار خوبی دارد؟

جاکلیدی فروش تک کارگاه است.خوشبختانه استقبال از این محصول خوب است.

چرا تولیدات را افزایش نمی‌دهید؟

به خاطر نبود سرمایه است وگرنه ظرفیت و توان لازم را برای گسترش کار داریم، یعنی اگر سرمایه در اختیار ما باشد برنامه‌‌ریزی من برای عید اشتغال ۱۰ نفر دیگر است. از طرفی اگر سرمایه باشد می‌توانیم نمایندگی فروش محصولات را در شهر دایر کنیم. 

برای دریافت تسهیلات اقدامی نکردید؟

چرا چند بار پیگیری کرده‌ایم اما تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است ، تنها انتظار ما هم این است که مسوولان برای سرمایه کمک کنند تا افراد بیشتری را جذب کنیم. امیدواریم در آینده بتوانیم برنامه های مورد نظر را با حمایت سوولان اجرا کنیم.

یک موضوع که برای من جالب هست اینه که بوی رنگ توی کارگاه خیلی زیاده و من کمی اذیت شدم. این بو اذیتتان نمی‌کند؟

ما به نحوی عادت کرده‌ایم، زیرا تمام کارها باید رنگ شود هر کسی مانند شما برای اولین بار وارد می‌شود بوی رنگ اذیتش می‌کند.

برای تهیه محصولات خود بر اساس سلیقه مشتری کار می‌کنید؟

خلاقیت نیاز این کار است. من معمولا دنبال ایده‌های جدید هستم، گاهی هم براساس طرح و سفارش مشتری تولید می‌کنیم. در مجموع تلاش می کنیم محصولات زیبا و مشتری پسند تولید کنیم.

تا حالا به صادرات محصولاتتان فکر کردید؟

بله، می‌توان روی صادرات مانور داد، چون هم کیفیت بالا است هم قیمت مناسب است از طرفی تنوع محصولات هم بالا است.

در پایان امیدوارم با حمایت مسوولان و برنامه ریزی درست بتوانیم در آینده کارگاه را توسعه ببخشیم و در آینده نزدیک چند نفر دیگر را مشغول بکار کنیم. همچنین از حضور شما در کارگاه و تهیه گزارش ممنونم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا