مدیرعامل صندوق اعتباری هنر: به دنبال ایجاد هسته‌های کارآفرینی و درآمدهای پایدار برای هنرمندان هستیم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با برخی مجموعه‌ها مکاتباتی داشته‌ایم تا هسته‌های کارآفرینی هنر ایجاد کنیم. با یکی از بانک‌ها هم مکاتبه داشته‌ایم و تقریبا به جمع‌بندی‌های نهایی رسیده‌ایم و انشالله پس از قطعی شدن، خبر و جرییات آن اعلام خواهد شد.

 به گزارش کارآفرینی پرس، صندوق اعتباری هنر نهادی‌ست که تلاش دارد هنرمندان همه شهرها و استان‌ها را زیر پوشش بگیرد تا با ارائه خدمات به آن‌ها بخشی از مشکلات معیشتی و صنفی‌شان را حل کند گرچه گاها نقدها و اعتراضاتی از سوی هنرمندان نسبت به عملکرد صندوق اعتباری هنر در رسانه‌ها نیز منتشر می‌شود. یکی از گروه‌هایی که طی ماه‌های اخیر به این صندوق نقدهایی وارد دانسته‌اند، برخی اعضای انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هستند. این عده از عدم امکان ثبت نام اعضای خود در سایت این نهاد برای دریافت بیمه تکمیلی خبر داده‌اند. به گفته علی مغازه‌ای (سخنگوی انجمن صنفی هنرمندان موسیقی) در حال حاضر پرونده بیش از ۱۲۰۰ نفر از اعضا بلاتکلیف است و مسئولان مربوطه با وجود درخواست‌های مکرر اعضا، به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و سوالات آن‌ها را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

محمد معتمدی (خواننده موسیقی ایرانی) نیز طی روزهای گذشته نسبت به باطل کردن بیمه‌اش از سوی خانه موسیقی با انتشار متنی اعتراض کرد و نوشت: اگر دولت چیزی به نام «حق بیمه» برای هنرمندان موسیقی قائل است چرا این حق باید به نهادی واگذار شود که بسیاری از اهالی موسیقی مثل خود بنده علاقه‌ای به عضویت در آن ندارند؟

سیدمجید پوراحمدی (مدیرعامل جدید صندوق اعتباری هنر) در گفتگو با ایلنا، درباره ابهامات موجود توضیحاتی ارائه کرد. رییس جدید صندوق اعتباری هنر، درباره نحوه ثبت نام هنرمندان برای دریافت بیمه تکمیلی گفت: طبیعتا آن‌هایی که در صندوق عضو هستند، می‌توانند برای دریافت بیمه تکمیلی اقدام کنند.

او افزود: صندوق اعتباری هنر با همه تشکل های فرهنگی و هنری در ارتباط است و در این زمینه انحصاری در کار نیست. ما ضوابطی داریم که بر همان اساس اقدام می‌کنیم و افرادی که در این‌باره‌ مشکل دارند، می‌توانند با صندوق تماس بگیرند و به بیان مشکلاتشان بپردازند تا ما آن‌ها را حل کنیم.

پوراحمدی در پاسخ به این سوال که آیا تشکلی مانند خانه موسیقی می‌تواند اقدام به بیمه یا قطع بیمه افراد کند، گفت: خانه موسیقی تاکنون چنین کاری نکرده و هیچ اجبار و انحصاری برای عضویت هنرمندان در انجمن‌ها و اصناف و دیگر تشکل‌ها در کار نیست. هیچ مکاتبه‌ای هم مبنی بر قطع بیمه فرد یا افرادی با صندوق اعتباری هنر وجود نداشته است.

او گفت: درباره بحث‌های مطرح شده با موضوع تامین اجتماعی باید بگویم روال انجام کارها (به صورت طبیعی در حال انجام است) هیچگونه ارتباطی با روند فعالیت صندوق اعتباری هنر ندارد. هرچند من دستور داده‌ام مشکلات رخ داده در این بخش هم به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و دنبال شود و به نتیجه برسد. اگر بتوانیم کمک ویژه‌ای کنیم، دریغ نخواهیم کرد تا دغدغه‌ها برطرف شود.

پوراحمدی درخصوص فرایند معرفی اعضا به تأمین اجتماعی گفت: اعضا می توانند پس از عضویت در صندوق براساس قوانین و مقررات اقدام به مطالبه برقراری تأمین اجتماعی نمایند.

او در تکمیل صحبت‌هایش گفت: متقاضیان پس از معرفی به سازمان تأمین اجتماعی می توانند یکی از طرح ها با نرخ های 12 ،14 یا 18درصد را انتخاب کنند و از خدمات آن بهره مند شو ند. صندوق اعتباری هنر 10 در صد حق بیمه افراد را پرداخت و بیمه شده براساس طرح انتخابی 2 یا 4 یا 8 را پرداخت می نماید.

پوراحمدی در رابطه با نحوه معرفی هنرمندان از سوی تشکل‌ها و نهادهای مورد تایید نیز گفت: زمانی که هنرمند متقاضی عضویت درصندوق است جهت تایید و انجام ادامه کارها باید نامه‌ای از مراجع ذی صلاح اخذ کند. این نامه انحصار به جای خاصی ندارد. به صورت کلی هر هنرمند براساس رسته‌ای که دارد، باید از معاونت‌ها و یا صنوف تخصصی مرتبط نامه اخذ کند و در استان‌ها هم این کار توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود. پس از عضویت هنرمند در صندوق نامه درخواست برقراری بیمه تأمین اجتماعی از ادارات کل و یا معاونت ها به صندوق ارسال و پس از تجمیع اسامی در پایان هر فصل ، توسط صندوق به صورت لیست واحد به تأمین اجتماعی ارسال می شود.

مدیرعامل جدید صندوق اعتباری هنر در ادامه، درباره وضعیت اخذ نامه تایید از تشکل‌هایی غیر از ارشاد و معاونت هنری توضیح داد: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته هنرمندان می‌توانند از صنوف تخصصی دریافت کنند. اما به صورت کلی این تایید توسط معاونت‌های مرتبط وزارت ارشاد و ادارات کل استان‌ها انجام می‌گیرد.

وی درباره دلایل قطع بیمه برخی هنرمندان تحت پوشش تامین اجتماعی و عضو صندوق، گفت: برخی افراد بنا به دلایل و شرایط خاص سهم بیمه خود را به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کنند و این اتفاق تا دوماه، سه ماه، چهار ماه تکرار می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مثلا هنرمند بر اساس تعامل باید از هجده درصد، هشت درصد را پرداخت کند و پرداخت ده درصد دیگر به عهده صندوق است. ما مبالغ را ماهانه پرداخت می‌کنیم، حال اگر هنرمند در مهلت قانونی سهم خود را پرداخت نکند تامین اجتماعی برابر مقررات به صورت خودکار بیمه او را قطع می‌کند. این قضیه به ارشاد، معاونت هنری، صندوق اعتباری هنر، خانه موسیقی و جاهای دیگر ارتباط ندارد.

پوراحمدی در پاسخ به این سوال که مشکل افرادی که بیمه‌شان قطع شده چگونه حل می‌شود، گفت: حل شدن این مشکل نیز فرایندی دارد. تامین اجتماعی دراین بخش سختگیری‌هایی دارد، اما با وجود تعاملات موجود همکاری‌هایی در این بخش وجود دارد تا حل مشکلات تسریع شود. باید مجددا مکاتباتی صورت گیرد. فرد باید مجددا از سوی ادارات کل، معاونت‌ها صنوف تخصصی نامه دریافت کند. اگر هم فرد موفق به این کار نشد صندوق اعتباری هنر آمادگی این را دارد با هماهنگی و برابر ضوابط کار اعضا در اینباره را انجام دهد.

او افزود: درمورد آقای محمد معتمدی هم به همکاران سپرده‌ام مشکلشان را پیگیری کنند. حتی اگر ایشان تمایل داشته باشد برای حل مشکلشان بلافاصله از طریق صندوق نامه می‌زنیم. در کل هیچ تبعیض و انحصاری وجود ندارد و ما طبق حقوقی که دولت در نظر دارد، موظف هستیم خدماتی را به اعضا ارائه دهیم و این دغدغه درمورد همه یکسان است. در مورد آقای معتمدی و تمامی هنرمندان حوزه موسیقی هم به همین صورت است و هر هنرمندی که در این جامعه فعالیت می‌کند و دست به خلاق آثاری برای مردم می‌زند و با دسترنج خودش زندگی می‌کند، برای ما قابل احترام است. در شرایط خاص یکی دو سال گذشته اهالی فرهنگ و هنر بیشترین فشارها و آسیب‌ها را متحمل شده‌اند و ارائه خدمات به آن‌ها را وظیفه خودمان می‌دانیم و منتی در کار نیست. بر اساس دستورات وزیر محترم ارشاد این آمادگی را داریم تا فراتر از وظایف و اختیاراتمان عمل کنیم.

پوراحمدی در ادامه، درباره دیدگاه‌ها و اهداف صندوق اعتباری هنر در نحوه ارائه خدمات به هنرمندان کشور توضیح داد: هنرمندان زینت کشور هستند و خدمات ویژه‌ای به فرهنگ و هنر کشور ارائه کرده‌اند و برای اعتلا و ارتقای آن زحمت کشیده‌اند. هنرمندان بخشی از فرهنگ کشور هستند و تولیدات موجود حاصل تلاش آن‌هاست. دیدگاه ما و دیگر همکاران در صندوق اعتباری هنر، این است که هنرمندان ذخایر و سرمایه‌های کشورمان هستند و ما به عنوان نماینده دولت موظفیم هرآنچه را از دستمان برمی‌آید، برای آن‌ها انجام دهیم.

او ادامه داد: حمایت‌های مختلفی را مدنظر داریم که به واسطه آن کرامت و شأن هنرمندان حفظ شود. اصلا هدف از ایجاد نهادی مانند صندوق اعتباری هنر این است که ما به گونه‌ای عمل کنیم که شئون اقشار مختلف هنرمندان کشور در همه رسته‌ها حفظ شود و آن‌ها در مسیرهای بروکراسی و اداری درگیر اتفاقات و گرفتاری نشوند. قشر فرهیخته هنرمندان مورد علاقه و وثوق مردم هستند و دغدغه ما این است به جایگاه و منزلت آن‌ها خدشه‌ای وارد نشود.

رییس صندوق اعتباری هنر با اشاره به اینکه اساس کار دولت آقای رییسی حمایت از هنرمندان و حفظ‌شان و منزلت آن‌هاست، گفت: تاکیدات وزیر ارشاد آقای محمدمهدی اسماعیلی و مجموعه تحت مدیریتشان به من و مجموعه صندوق اعتباری هنر این است که موضوع به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و تا آنجا که امکان دارد و میسر است، زمینه‌ها و مواردی که جلوی حل سریع مسائل را می‌گیرد، برطرف شود. همچنین این تاکید هم وجود دارد که اگر موانعی چه در آیین‌نامه‌های زائد و چه در دستورالعمل‌های قابل اصلاح وجود دارد، برطرف شود و ما هم برای رسیدن به این اهداف تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت. اگر موضوعاتی برای هنرمندان هر عرصه و هر صنف دغدغه شده قطعا از سوی ما مورد توجه قرار خواهد گرفت.

پوراحمدی بیان کرد: در راستای اتفاقات و اهدافی که درباره‌شان توضیح دادم، ما در صندوق مرکز پاسخگویی داریم که بتوانیم از طریق نکته‌ها و موضوعاتی که بعضا در رسانه‌های کشور مطرح می‌شود، سریع‌تر از قبل به حل مسائل بپردازیم و به این ترتیب گپ‌هایی که در بعضی از روال اداری و سیستمی وجود دارد، برطرف شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه از تلاش برای حل مشکلات و رفع کاستی‌ها استقبال می‌کند، گفت: به هرحال یک سیستم می‌تواند نواقصی داشته باشد که آن نواقص به مرور با برخی اظهار نظرها و برخی کارهای کارشناسی برطرف می‌شود.

پوراحمدی در پاسخ به این سوال که صندوق اعتباری در دولت جدید چه برنامه‌هایی برای ارائه بهتر خدمات به هنرمندان را در دستور کار قرار داده، گفت: روال و حمایتهایی که در دوران کرونا طی یکی دو سال گذشته وجود داشته، ادامه دارد. اما ما تلاشمان بر این است که ضمن انجام کارها و حمایت‌های جاری، به گونه‌ای عمل کنیم که وارد مرحله توانمندنی بسیاری از هنرمندانی شویم که طی این سال‌ها آسیب دیده‌اند، شویم. با برخی مجموعه‌ها هم مکاتباتی داشته‌ایم تا طی این اتفاق هسته‌های کارآفرینی هنر ایجاد کنیم. با یکی از بانک‌ها هم مکاتباتی داشته‌ایم و تقریبا به جمع‌بندی‌های نهایی رسیده‌ایم و انشالله پس از قطعی شدن این اتفاق خبر و جرییات آن اعلام خواهد شد. قرار است بانک مذکور و دیگر مجموعه‌ها و نهادها بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی‌شان کمک کنند تا هسته‌های کارآفرینی هنر ایجاد شود و هنرمندان سراسر کشور به آن‌ها وارد شوند و از زمینه و بستر حمایتی ایجاد شده، و تسهیلات در نظر گرفته شده بانکی بهره‌مند شوند. تلاش این است تسهیلات درنظر گرفته شده با شرایط ویژه در نحوه پرداخت، به هنرمندان ارائه شود و اگر این طرح انشالله تا چند روز آینده نهایی شود، جزییات آن اعلام خواهد شد. در بخش اقتصاد هنر نیز برنامه‌هایی را در نظر داریم تا بتوانیم این روند را به مسیری برسانیم تا چرخش کسب و کار اقتصادی اتفاق بیفتد. تلاشمان این است با فعالیت‌هایی که در حوزه اقتصاد هنر و سایر حوزه‌های اقتصادی داریم، منابع و درآمدهای پایدار ایجاد کنیم و آن درآمدها مجددا در مسیر حمایتی هزینه شود. مهمترین نکته‌ای هم که در بخش حمایتی می‌تواند برای هنرمندان ایجاد شود و دغدغه بسیاری از آن‌هاست بحث حمایت‌های پایه‌ای ازجمله بیمه است که در آینده به شکل گسترده‌تری مورد توجه قرار خواهد گرفت. زمانی که هنرمند از این حیث تامین باشد بسیاری از دغدغه‌هایش برطرف می‌شود.

رییس صندوق اعتباری هنر درباره بیمه تکمیلی هنرمندان در سال ۱۴۰۰ نیز توضیحاتی داد. او گفت: یکی از کارهای مهمی که در رابطه با بیمه تکمیلی امسال انجام شد و می‌تواند اثرات مثبت داشته باشد، این بود که سهم پرداخت هنرمندان یا بیمه‌گذاران همان مبلغ سال گذشته است و افزایش نیافته است. ما عدد پارسال را ثابت نگه داشتیم.

پوراحمدی در پایان گفت: عضو کردن هنرمندان نواحی مختلف کشور جزو اولویت‌های ماست، منتهی در یکی دو سال گذشته به دلیل وجود بیماری کرونا بخشی از سفرهای حمایتی صندوق اعتباری محدود شده بود و حال مشغول برنامه‌ریزی‌هایی هستیم تا این بخش را هم سر و سامان دهیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
صندوق اعتباری هنر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا