گفتگو با میر کاظمی درباره گسترش رشته و جذب مهارت‌آموز با حذف محدودیت سنی داوطلبان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا گفت: برداشتن محدودیت سنی برای داوطلبان منجر به گسترش رشته‌های متنوع جدید و جذب مهارت‌آموزان بیشتری خواهد شد.

به گزارش کارآفرینی پرس، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی راه‌اندازی کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

 با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو شد که در این شماره از پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با سیدمهدی میرکاظمی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا را می‌خوانیم.

ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

میرکاظمی: نظر به رهنمودهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب «دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است.» در راستای ارتقای دانش و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی پیشتاز بوده به‌طوری‌که با تبدیل آموزشکده‌ها به دانشکده مهارتی و کارآفرین این مهم محقق شده و با توجه به شیب تند سرعت علوم، فناوری، ارتباطات، اطلاعات و فضای مجازی، اقتصاد امروز و بازار کار به سمت الکترونیکی شدن امور روزانه سوق پیدا کرده است.

نیاز جامعه در قشرهای مختلف، همسوشدن و به‌روز بودن با علوم جدید در راستای رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی است. برای اعتلای ارزش‌های انقلاب اسلامی، ارتقای سطح فرهنگی جامعه و مقابله با برنامه‌ریزی دشمنان ایران در راستای تضعیف فرهنگی اصیل ایران اسلامی نیاز به به‌روز بودن و الکترونیکی کردن فعالیت‌ها در مناسبات ملی و مذهبی داریم و خلاقیت و نوآوری‌های خیلی خوبی در ایام کرونا در این راستا انجام شده؛ البته در این باره دوره‌های کوتاه مدت در دانشکده ایجاد خواهد شد.

آیا در واحد آستارا پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟

میرکاظمی: همزمان با ابلاغ آیین‌نامه‌ها، آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا نیز مقدمات کار ادغام را فراهم کرده است.

تعداد دانشجویان آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در سال تحصیلی گذشته ۱۹۴ نفر بوده و امسال نیز شاهد رشد چشمگیر ثبت‌ نام ورودی جدید بودیم.هدف اصلی نظام‌نامه آموزش فنی و حرفه‌ای، کاربردی کردن علوم و رشته‌های دانشگاهی و آموزش مهارت‌های متنوع در راستای تعریف شغل برای مهارت‌آموزی و در نهایت اشتغال‌زایی است.

طرح ادغام چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود؟

میرکاظمی: با توجه به اینکه سیستم اداری و مالی دانشکده‌ها به واحد دانشگاهی انتقال یافته است، نقش معاونان سما در امور اداری و مالی هر چقدر بیشتر شود، بهتر خواهد بود.

یکی از محدودیت‌هایی که در جذب مهارت‌آموز برای مدارس عالی مهارتی وجود دارد، جذب با مدرک دیپلم است. این در حالی بوده که با توجه به ظرفیت خوب دانش‌آموزان سمایی و استقبال از اخذ مدارک متنوع در این قشر، برداشتن محدودیت سنی برای داوطلبان منجر به گسترش رشته‌های متنوع جدید و جذب نیروهای مهارت‌آموز بیشتری خواهد شد.

افزایش دانش‌آموزان سمای واحد آستارا به ۷۲۵ نفر

اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای واحد آستارا توضیح دهید.

میرکاظمی: شهرستان ۹۰ هزار نفری آستارا دارای ۵۵ مدرسه غیردولتی است. سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی، حدود ۴ هزار نفر بوده که ۷۲۳ نفر از آنان برای مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا هستند.

سال تحصیلی گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹) به دلیل شرایط جدید بهداشتی، اکثر مدارس غیردولتی با افت دانش‌آموز روبه‌رو شدند در حالی که مدارس شش‌گانه سمای واحد آستارا، همان آمار کل دانش‌آموزی سال تحصیلی قبل‌تر (۱۳۹۹-۱۳۹۸) را حفظ کرد.

تولید محتوا و روش‌های نوین تدریس متناسب با شرایط آموزش برخط با وجود کارکنان جوان و مجرب مدارس سمای واحد آستارا در سال تحصیلی گذشته، منجر به تبلیغات رایگان در شهرستان شد به‌طوری‌که برای سال تحصیلی جدید (۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل دانش‌آموزان تا به حال به ۷۲۵ نفر افزایش یافته و همچنان افزایش خواهد یافت.

درباره آموزشکده فعلی و امکانات آن نیز سایت‌های تخصصی نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه، کارگاه تخصصی برق صنعتی، کارگاه مکانیک خودرو و آتلیه معماری از امکانات آموزشکده برای استفاده در طرح‌های ادغام و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی است.

اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

میرکاظمی: هدف اصلی نظام‌نامه آموزش فنی و حرفه‌ای، کاربردی کردن علوم و رشته‌های دانشگاهی و آموزش مهارت‌های متنوع در راستای تعریف شغل برای مهارت‌آموزی و در نهایت اشتغال‌زایی با مهارت‌آموزی است.

آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادرارت منعقد شده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

میرکاظمی: با توجه به شرایط ایجاد دانشکده‌ها در سراسر کشور و قید و بندها، تعداد کمی نیروی انسانی و مراکز صنعتی در شهرهای غیرصنعتی، تمرکز بیشتر معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا روی دانش‌آموزان و جوانان شهر برای جذب در دانشکده مهارت و کارآفرینی و مدارس عالی مهارت است.

حضور مدارس عالی مهارتی، مکمل دانشکده مهارت بوده و در به‌روز نگه‌داشتن سرفصل‌ رشته‌های دانشکده و دانشگاه بسیار مؤثر خواهند بود.آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟

میرکاظمی: با توجه به رشد علوم مربوط به حوزه‌های فناوری ارتباطات و اقتصاد مبتنی بر فضای الکترونیکی و مجازی، نیاز به آموزش در این رشته‌ها بیشتر احساس می‌شود.

با توجه به اینکه مدارک تحصیلی این جانب تا مقطع دکتری تخصصی در رشته‌های مهندسی برق الکترونیک و قدرت بوده؛ بنابراین با پیشینه قبلی، مطالعات و برنامه‌ریزی برای ایجاد مدارس عالی مهارتی و دوره‌های مهارتی در حال انجام است.

فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید.

میرکاظمی: مدارس شش‌گانه سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در زمینه مهارت و کارآفرینی در مقایسه با مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان پیشتاز بوده به‌طوری‌که سال‌های گذشته بازارچه مهارتی، جشنواره‌ها و عنوان‌های مختلف در راستای امور پژوهشی انجام داده است.

بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

میرکاظمی: یکی از موارد مورد نیاز جوانان، پس از کسب مهارت، منابع مالی برای راه‌اندازی شغل خود و اشتغال‌زایی برای سایران بوده که مدارس عالی مهارتی به‌صورت مشارکتی با بخش خصوصی، ظرفییت بسترسازی در این راستا را دارد.

مدارس عالی مهارتی مکمل دانشکده‌ها هستند

آنا: دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد متبوع شما مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟

میرکاظمی: حضور مدارس عالی مهارتی، مکمل دانشکده مهارت و کارآفرینی است و در به‌روز نگه‌داشتن سرفصل‌ رشته‌های دانشکده و دانشگاه بسیار مؤثر خواهد بود.

درباره تأسیس مدارس عالی مهارتی نیز مطالعات روی سه موضوع مورد نیاز شهرستان انجام شده و برای تأیید نهایی به مسئولان مربوط ارائه خواهد شد.

و کلام آخر…

میرکاظمی: بنا به رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای کاربردی کردن علوم، اقدام‌های بسیار خوبی در فاصله زمانی کم از سوی مسئولان دانشگاه و سما انجام شده است به‌طوری‌که معاونت سمای واحد آستارا، میزبان لادن‌مقدم و محمد دوستار از مسئولان سازمانی و استانی بوده و همین امر موجب رهنمودهای تخصصی و تسریع امور و توسعه دانشکده مهارت و کارآفرینی خواهد شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا