اجرای مدل البرز برای توسعه مشاغل خانگی در کشور

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نایب رئیس قرارگاه رفاه مردم در حوزه اشتغال و معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: الگوی ایجاد مراکز توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی در کشور به عنوان یکی از دستاوردهای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اجرا می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس، عیسی منصوری درباره اولین مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور در کلانشهر کرج گفت: اینگونه مراکز که با هدف بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی راه اندازی می‌شود محل حضور و تعامل فعالان در زنجیره ارزش حوزه مشاغل خانگی است.

ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی یکی از تعهدات شهرداری‌هاست

 نایب رئیس قرارگاه رفاه مردم در حوزه اشتغال با اشاره به اینکه مساله بازار یکی از مسائل مهم حوزه مشاغل خانگی است افزود: بر اساس قوانین پایه که در کشور وجود دارد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی یکی از تعهدات شهرداری‌هاست که کمتر به آن ها توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه کار البته کار ما به این جا ختم نمی‌شود یادآور شد: تسهیل ایجاد بازارها در حوزه مشاغل خانگی در استان‌ها و شهرهای مختلف از موضوعاتی است که باید شهرداری‌ها و دستگاه‌های مختلف باید به آن توجه کنند و ایجاد اولین مرکز توسعه مشاغل خانگی در استان البرز گامی مثبت و مهم در این راستا ارزیابی می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور تصریح کرد:  این مرکز برای ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی است و قرار نیست فقط مرکز فروش باشد بلکه به شناسایی فعالان این حوزه و توسعه قابلیت‌های آنان می‌پردازد و نیازهای آموزشی و تخصصی فعالان حوزه مشاغل خانگی نیز ارزیابی و برطرف می‌شود و افراد می توانند  برای مشاوره و کمک به اتصال به بازار در این مراکز مستقر شوند.

راه‌اندازی مرکز برای ساماندهی مشاغل خانگی در البرز مدلی برای کشور

نایب رئیس قرارگاه رفاه مردم در حوزه اشتغال و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال ایسنا با اشاره به راه اندازی مرکز برای ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در استان البرز مدلی برای راه اندازی مراکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در کل کشور است خاطر نشان کرد:  این اقدام بخشی از یک فرآیند ملی است که ابتدا در همه مراکز استان‌ها و سپس در مراکز شهرستان‌ها انجام می شود و باید تاکید کنم نقش جهاد دانشگاهی در این امر قابل بسیار مهم و قابل تقدیر است و تلاش می کنیم این حرکت ملی با حضور موثر جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای و دانش بنیان که مورد وثوق همه دستگاه‌ها و نهادها است عملیاتی شود.

منصوری سهم اشتغال خانگی از کل اشتغال کشور را حدود ۲.۶ درصد عنوان کرد و گفت:  این سهم در تولید ناخالص داخلی حدود دو درصد است. این عدد در شرایطی که بیشتر تمرکز توجه بر کارخانجات و مشاغل کلان است عدد بزرگی است.

نایب رئیس قرارگاه رفاه مردم در حوزه اشتغال و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که توسعه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم چه جایگاهی دارد اظهار کرد: توسعه مشاغل خانگی با توجه به تاثیر مستقیم و سریعی که می تواند بر اقتصاد خانواده ها بویژه جوامع محلی و کمتر برخوردار با هزینه بسیار کم داشته باشد بسیار مهم است و با قوت در دولت سیزدهم دنبال می شود. با توجه به شرایط کرونا، تحریم‌ها و تاکید مقام عالی وزارت بر توانمند سازی اقتصادی مردم، ارزیابی ها و برنامه ریزی ها این است که توجه به مشاغل خانگی و خرد نسبت به گذشته از رشد و شتاب بیشتر برخوردار خواهد شد. بنابراین دولت سیزدهم این موضوع را در اولویت خود قرار داده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،  کار و رفاه اجتماعی از تشکیل ستاد ملی مشاغل خانگی در نزدیکترین فرصت ممکن خبر داد و تاکید کرد:  برنامه‌های اجرا شده  در این زمینه با قوت ادامه می‌یابد و بنا داریم در تمام استان‌ها نیز الگوی ایجاد مراکز توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی را اجرا کنیم.

وی درباره برنامه های قرارگاه اشتغال نیز گفت: قرارگاه در گام اول برای هماهنگی و انسجام اهداف و برنامه های متولیان و دستگاه های ذیربط در حوزه اشتغال تلاش می کند؛ نهاد های مختلف دولتی و غیر دولتی به خوبی در حوزه اشتغال فعالیت می کنند و باید تلاش کنیم در قرارگاه اشتغال همکاری و هم افزایی لازم اتفاق بیافتد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،  کار و رفاه اجتماعی از افزایش تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری خبر داد و گفت:  امسال تسهیلات مشاغل خانگی را از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۰۰۰ میلیارد رسانده‌ایم که امیدواریم بانک‌ها نیز همکاری لازم را داشته باشند تا فعالان مشاغل خانگی از این تسهیلات استفاده کنند.  البته مشاغل خانگی نیازمند کمک‌های دیگری هم هستند و فقط تسهیلات نیست.  باید بین نهادهای مختلف فعال در این حوزه هم افزایی ایجاد شود و اتفاقات بهتری در این عرصه رقم بخورد.

منصوری درباره برنامه های قرارگاه برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی نیز گفت: در این حوزه مشوق هایی بیمه و کارفرمایی خوبی در نظر گرفته شده و تلاش ما این است که این حرکت ها تقویت شود و موضوع بیمه شدن افراد که تاکید و ملاک ما برای اشتغال است عملیاتی و اجرا شود.

آمادگی جهاد دانشگاهی برای ایجاد مراکز ساماندهی مشاغل خانگی در کشور

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کشور در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی برای ایجاد مراکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی با همکاری دستگاه ها از جمله شهرداری ها آمادگی دارد، یادآور شد: جهاد دانشگاهی  به عنوان یک نهاد توسعه ای و دانش بنیان تجارب و توانمندی های خوبی در کشور دارد و آماده است با حمایت و هماهنگی قرارگاه اشتغال، برای راه اندازی مراکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در کشور نقش و ماموریت خود را در قالب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ایفا نماید.

دکتر محمد صادق بیجندی با تشکر از همه دستگاه های همکار در حوزه ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی خاطرنشان کرد: این نهاد از برنامه های قرارگاه اشتغال که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دایر شده است استقبال می کند و آمادگی دارد از ظرفیت و توان خود برای موفقیت و تحقق اهداف این قرارگاه استفاده کند.

وی راه اندازی مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در استان البرز را نماد و نتیجه همکاری همه دستگاه ها و مراکز و حاصل یک کار جمعی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: این الگو و مدل در صورت حمایت وزارت کار و مساعدت و مشارکت همه دستگاه ها بویژه شهرداری ها، ادارات و سازمان های مختلف در همه استان ها راه اندازی شود.

اتصال ۲۵۰۰ فعال حوزه مشاغل خانگی به بازار در استان البرز

احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی البرز نیز با اشاره به اینکه با اجرای این طرح تلاش شده تا زمینه و مقدمات اتصال ۲۵۰۰ نفر فعال حوزه مشاغل خانگی به بازار در قالب زنجیره ارزش (تامین، تولید، بازار یابی و فروش) در راستای پیاده سازی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی صورت بگیرد، افزود:  از ابتدا با نگاه کلان به این موضوع در صدد ایجاد مدلی برای شبکه سازی پایدار در زمینه مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی نوین طرح ملی توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودیم و با سازمان‌های مرتبط با مشاغل خانگی ارتباط گرفته و همکاری خوبی با شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج انجام و ساختمان مرکز ساماندهی مشاغل خانگی به عنوان مرکز ثقل مشاغل خانگی در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به تشکیل حدود ۹ کمیته در حوزه‌های مختلف تصریح کرد:  این کمیته‌ها با حضور فعالان  مشاغل خانگی و پیشران‌ها و فعالان صاحب سبک در حوزه صنعت، کشاورزی،  صنایع دستی و… شکل گرفته که فعالیت فعالان مشاغل خانگی را به صورت جدی‌تری پیگیری و رصد کنند.

این مسئول ادامه داد:  در کنار پیشران‌ها دو فضای خوب برای فعالیت نمایشگاهی داریم. بخشی مربوط به حوزه کشاورزی و  ۲۴ غرفه نمایشگاهی که به صورت چرخشی بین فعالان مشاغل مختلف می‌گردد.  ۱۲ غرفه ثابت برای فعالیت  فعالان و دفتر کارگزاری و مشاوره تخصصی در نظر گرفته شده است. کارگزاران به عنوان رابطی بین مشاغل خانگی و صنعت و بازار فعالیت می‌کنند.

وی از مهمترین اقدامات مورد نظر را نهاد سازی برشمرد و گفت: به این ترتیب بخش خصوصی در حوزه مشاغل خانگی می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و بتوانند مدیریت خوبی در حوزه فعالیت‌هایشان داشته باشند.

همچنین حسین فلاح نژاد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز نیز گفت:  اولویت اختصاص غرفه در این مرحله با پیشران‌هایی بوده که از قبل در حوزه مشاغل خانگی در زمینه‌های مختلفی چون فرش، مواد غذایی، کشاورزی، صنایع دستی غرفه ها فعال بوده‌اند، اما در اینده سایر فعالان نیز می توانند به این زیست بوم ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد:  مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  جهاد دانشگاهی و شهرداری کرج و بعنوان یکی از دستاوردهای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی فعال شده و در این مکان پیشران‌هایی مستقر هستند که در این حوزه فعالیت‌های خاص دارند و دارای تجربه هستند.

 وی مشکلی که فعالان مشاغل خانگی از گذشته با آن مواجه بوده‌اند را نداشتن تخصص لازم  یا بازار فروش دانست و گفت: سعی شده این خلاءها بر اساس اهداف و برنامه های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جبران شود و به افرادی که تجربه و تخصص لازم ندارند، آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.  آموزش‌های مورد نیاز در زمینه بازاریابی نیز به فعالانی که در زمینه فروش مشکل دارند، ارائه می‌شود.

 این مسئول ادامه داد: از طرفی بازار و محل عرضه فیزیکی هم در اختیارشان قرار داده می‌شود و بسترهای فروش آنلاین یا سایر فضاهای مجازی نیز در اختیار فعالان قرار داده می‌شود.

فلاح نژاد در مورد زمان فعالیت مرکز نیز گفت: فعلا از نظر زمانی محدودیتی برای استقرار غرفه‌ها و نمایشگاه وجود ندارد و قرار است به صورت دائمی با همراهی و همکاری شورای محترم شهر و شهرداری و مبتنی بر اهداف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی این مهم ادامه داشته باشد.

گفتنی است در این مراسم عیسی منصوری و مدیران ملی و استانی از غرفه‌های مختلف از جمله صنایع دستی، محصولات خانگی،  فرش دستباف و… بازدید کرده و فعالان و پیشرانان حوزه مشاغل خانگی به ارائه توضیح درباره فعالیت و همچنین  مشکلات خود در حوزه تامین مواد اولیه، تولید و بازاریابی و فروش پرداختند.

نخستین مرکز ساماندهی مشاغل خانگی در راستای اجرا و پیاده سازی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که با همکاری جهاد دانشگاهی البرز، شهرداری کرج و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز راه‌اندازی شده، قرار است علاوه بر استقرار پیشران‌های حوزه‌های مختلف مشاغل خانگی و تسهیل اتصال آنان به بازار، به متقاضیان و پیشرانان راه اندازی کسب و کار خانگی آموزش و  مشاوره های لازم را نیز ارائه دهد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا