ابلاغ مصوبه تسهیل صادرات و واردات از سوی وزیر صمت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

وزیر صمت با بیان اینکه امروز دولت مصوبه تسهیل صادرات و واردات را ابلاغ کرد، گفت: تا سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۲۰ رایزن اقتصادی اعزام خواهیم کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس، رضا فاطمی امین امروز در نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان اظهار کرد: صادرات همواره مهم بوده و در این دوره به دلیل کاهش صادرات نفت بسیار مهم‌تر بوده است. البته کاهش درآمدهای ارز خسران است اما فرصت خوبی برای تحرک بخش اقتصادی و توسعه صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود.

وزیر صمت گفت: تنظیم تراز تجاری کشور دیگر بیش از اینکه بر عهده نفت و بانک مرکزی باشد بر عهده صادرکنندگان است.

وی ادامه داد: ۴ سال است که تورم بالای ۲۵ درصد داریم؛ یعنی قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و بسیاری از تولیدات به اندازه کافی تقاضای داخلی ندارند. از این رو ما باید با لوکوموتیو صادرات اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم. باید تقاضای خارجی وارد شود و بخش مازاد تولید را به حرکت دربیاورد.

وزیر صمت گفت: نقش دولت در ۴ مورد شامل اولویت گذاری، تنظیم گری، تسهیل گری و نظارت است. در دولت باید این ۴ وظیفه را به خوبی انجام دهیم و کار دیگری هم نکنیم. به عنوان مثال هدف گذاری کردیم که ۶ ماه دوم سال بعد ۵ میلیارد دلار بیشتر از مشابه سال قبلش داشته باشیم.

وی افزود: برای ما تراز مبلغی و دلاری فقط اهمیت ندارد، اینکه فلان قدر صادرات کنیم کافی نیست، اینکه چه چیزی صادر می‌کنیم مهم است. اینکه ۱۳ میلیارد دلار مواد تقریباً خام پتروشیمی و ۱۰ میلیارد دلار فلزات تقریباً خام صادر می‌کنیم یعنی مثل کشورهایی رفتار می‌کنیم که نیروی انسانی کم و فقط پول داریم.

وزیر صمت گفت: باید به تراز اشتغال در تجارت خارجی توجه کنیم. چقدر اشتغال نهفته صادر و چقدر وارد می‌کنیم؟ چقدر فناوری صادر و وارد می‌کنیم؟

وی افزود: از نگاه وزارت صمت وقتی می‌گوئیم اولویت گذاری، منظورمان فقط عدد صادرات نیست. یک شاخص پیچیدگی اقتصاد داریم که می‌گوید کشورهای صادرکننده چه نوع کالایی صادر می‌کنند. رتبه ما در این شاخص بالای ۱۰۰ است بعد از ۴ سال باید به حدود ۴۰ برسیم؛ یعنی باید کالایی صادر کنیم که کشورهای کمتری صادر می‌کنند مانند کالاهای دانش بنیان.

فاطمی امین با بیان اینکه صادرات را باید اولویت گذاری کنیم، گفت: با توجه به تنوع مبادی و مبانی اولویت گذاری مهم است. اینکه فقط به ۱۰ کشور صادرات داریم بسیار خطرناک است. طی یک ماه گذشته جلساتی با اتاق بازرگانی گذاشتیم که صادرات را متنوع و متکثر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت وظیفه تنظیم گری دارد، افزود: امروز معاون اقتصادی رئیس جمهوری مصوبه‌ای را برای صادرات و واردات ابلاغ کرد. در این مصوبه در یک دوران گذار بخشی از قید و بندهای صادرات برداشته شده است.

وزیر صمت گفت: درست است شوک تحریم وارد شد اما باید حداکثر یک سال طول می‌کشید نه ۳ سال. اگر صادرات غیرنفتی ما گسترش قابل توجهی یابد من اولین کسی هستم که با قید و بندهای صادرات مخالفت خواهم کرد. باید قواعدی بگذاریم گه منافع همه کشور را ببینیم. در سال ۹۷ موانعی برای صادرات گذاشتیم که با طولانی شدن آن مخالف هستم از این رو تا پایان سال باید برداریم.

وی اظهار کرد: ما می‌گوئیم هر کسی ۲ میلیارد دلار صادرات کرد بهتر از کسی است که یک میلیارد دلار صادر کرده است. در حالی که در رتبه بندی باید به نوع کالای صادر شده توجه کنیم.

وزیر صمت با بیان اینکه در مصوبه امروز سقف و سابقه را برداشتیم، اظهار کرد: در سال آینده تلاش می‌کنیم که صادرکننده نمونه را بر مبنای اینکه به کدام کشورهای اولویت دار و چه نوع کالایی صادر و وارد کرده که منجر به بهبود تراز اشتغال، آب، انرژی و … باشد رتبه بندی کنیم. قطعاً صادرات تجهیزات پزشکی مهم‌تر از صادرات سیمان است.

وی افزود: همچنین بعد از قاعده گذاری باید به فعالان برای تسهیل مسیر کمک کنیم. هم اکنون ۶ رایزن اقتصادی داریم و در سال ۱۴۰۱، ۶۰ رایزن و در سال ۱۴۰۲، ۱۲۰ رایزن خواهیم داشت.

وزیر صمت گفت: مسائل بخش خصوصی مسائل دولت است. امیدواریم در نیمه دوم سال تمام مسائل و چالش‌ها را حل کنیم. در مرحله آخر نیز نظارت را انجام می‌دهیم که در بدنه دولت هماهنگی خوبی وجود دارد.

وی افزود: دولت به دیپلماسی اقتصادی توجه دارد. در این راستا با وزارت امور خارجه برنامه‌ای را تنظیم خواهیم کرد.

وزیر صمت گفت: برنامه‌هایی که برای صادرات باید تنظیم شود برنامه‌های بخش خصوصی و ذی نفعان هر بخش است نه برنامه دولت. از یک ماه گذشته جلساتی بین سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی برای رد و بدل مسائل برگزار شد.

وی تاکید کرد: حداکثر ظرف یک ماه آینده برنامه‌های صادرکنندگان را داشته باشیم. یعنی اگر گفتیم امسال بیشتر از سال قبل ۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم و … باید برنامه صادرکنندگان شامل اهداف، ظرفیت‌ها و الزام‌ها اعلام شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا