تغییرات منابع انسانی در سال ۲۰۲۱

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در اینجا پنج تغییر را عنوان می‌کنیم که در سال گذشته وجود داشت و مدیران آینده نگر باید در مورد ادامه کار خود به آنها فکر کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس، در طول دهه گذشته، منابع انسانی (human resources) پیشرفت بسیار زیادی داشته است. وظایف امروز منابع انسانی که قبلاً تنها به رسیدگی به حقوق کارمندان، استخدام و پرداخت حقوق آنها خلاصه می‌شد، بسیار تغییر کرده است و امروز این تیم بزرگ در هر شرکتی وظیفه پشتیبانی همه جانبه از کارمندان، موفقیت و رسیدن به اهداف را برعهده دارد. روند پیشرفت در منابع انسانی در سال ۲۰۲۰ روند صعودی‌ای نسبت به سال‌های قبل بوده است، چرا که بسیاری از مدیران و کارفرمایان قصد داشتند تا حمایت خود را از کارمندان خود بیشتر کنند.

در طول دهه گذشته، منابع انسانی (human resources) پیشرفت بسیار زیادی داشته است. وظایف امروز منابع انسانی که قبلاً تنها به رسیدگی به حقوق کارمندان، استخدام و پرداخت حقوق آنها خلاصه می‌شد، بسیار تغییر کرده است و امروز این تیم بزرگ در هر شرکتی وظیفه پشتیبانی همه جانبه از کارمندان، موفقیت و رسیدن به اهداف را برعهده دارد. روند پیشرفت در منابع انسانی در سال ۲۰۲۰ روند صعودی‌ای نسبت به سال‌های قبل بوده است، چرا که بسیاری از مدیران و کارفرمایان قصد داشتند تا حمایت خود را از کارمندان خود بیشتر کنند.

بیشتر کارفرمایان، در طول سال گذشته که کرونا مشکلات زیادی را برای همه به وجود آورد، روش‌های جدیدی برای حمایت و افزایش بهره‌وری کارمندان به وجود آوردند. حتی رهبران بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند مدیر Udemy به این اعتقاد دارد که در هر یک از چالش‌های زندگی چیزی برای یادگیری وجود دارد. سالی که که پشت سر گذاشتیم شاید برای همه چالش‌های بسیاری داشت، اما در نهایت موقعیت و فرصت برای یادگیری نیز کم نداشت.

اگرچه تغییرات منابع انسانی در سال ۲۰۲۱ زیاد بوده است و به جایگاه امروز رسیده است، اما در این مقاله قصد داریم تا به موارد مهم و کاربردی آن بپردازیم و در اینجا پنج تغییر را عنوان می‌کنیم که در سال گذشته وجود داشت و مدیران آینده نگر باید در مورد ادامه کار خود به آنها فکر کنند.

۱. اولویت بندی مهارت‌های برتر کارمندان

مطمئن‌ترین راه برای ارتقای موفقیت کارمندان، ایجاد و کار کردن ریشه‌ای روی فرهنگ ذهنیت رشد در میان آنها است. کارمندان شما شانس کمی برای شکوفایی در شرکتی دارند که ذهنیت ثابت و مقاومی برابر رشد و پیشرفت دارد، شرکتی که اجازه رشد و یادگیری به کارمندان خود را نمی‌دهد. سال ۲۰۲۰ بسیاری از شرکت‌ها را مجبور به یادگیری و تغییر این ذهنیت‌های بازدارنده کرد.

وجود ذهنیت رشد در شرکت‌ها، زمان، فضا و توانمندی را به کارمندان می‌دهد تا مهارت‌های جدید بیاموزند و ابزارهای لازم برای پیشرفت مستمر را به دست آورند. این ابزارها و امکانات که شرکت‌ها در اختیار کارمندان خود قرار می‌دهند می‌تواند شامل در دسترس قرار دادن دوره‌ها و یادگیری‌های متناوب برای کارمندان باشد. به خاطر داشته باشید که مهارت‌های مربوطه تنها محدود به مهارت‌های فنی نمی‌شود. اکنون بیش از هر زمان دیگر، داشتن کارمندانی که سافت اسکیل‌هایی مانند هوش هیجانی، مهارت برقراری ارتباط و خلاقیت را داشته باشد و به دنبال رشد آنها باشد، است و وجود چنین کارمندی موفقیت شرکت را می‌تواند تضمین کند.

۲. هدایت و پرورش کارمندان با انتقال تفکر خوب

هدایت با همدلی و انتقال تفکرات خوب نه تنها کار درستی است، بلکه ممکن است هوشمندانه‌ترین استراتژی برای کسب و کار شما و همچنین تیم منابع انسانی شما باشد. مدل قدیمی رفتار با کارمندان و رویکردی که شرکت‌ها با کارمند در سال‌های گذشته داشتند و مدل رفتاری آنها به این صورت بود که “فقط کار را تمام کنید”، دیگر برای موفقیت جوابگو نیست. آگاهی از تمام احساسات و مشکلات کارمندان در محل کار و نحوه رفتار با آنها می‌تواند در رسیدن به موفقیت بین شرکت‌ها تفاوت ایجاد کند.

مطمئنا قرار گرفتن در این موقعیت جدید و انجام این روند در شرکت، به هیچ وجه کار آسانی نیست و نیاز به تمرین‌های بسیار دارد. اما اگر این را در اولویت قرار ندهید، کارمندان عالی و حرفه‌ای خود را از دست خواهید داد.

کارمندانی که بیشتر توسط مدیران و کارفرمایان تحت حمایت و رهبری قرار بگیرند و حس کنند که از طرف سرپرستان خود پشتیبانی می‌شوند و در مواقع ضروری می‌توانند روی کمک آنها حساب کنند، بیشتر احتمال ماندن در شرکت را دارند و می‌توانید با کمک آنها مسیر موفقیت را کوتاه‌تر کنید.

۳. حمایت از سلامت روان و سلامتی کارمندان

همزمان با انتقال دادن حس همدلی به کارمندان، دوست داریم تا بر سلامت روان کارمندان و سلامت جسم آنها تأکید بسیار کنیم. در طول تاریخ و در دنیای کسب و کارها، بهداشت روانی توسط بسیاری از کارفرمایان مورد غفلت واقع شده بود. اما در سال گذشته این موضوع کاملا از بین رفت و سرانجام بسیاری از شرکت‌ها به اهمیت آن پی بردند. حقیقت این است که در برهه‌ای از زمان، تقریباً همه با چالش‌های احساسی روبرو هستند.

رهبران خوب می‌فهمند که بدون آرامش خاطر، کار در بهترین حالت ممکن نیز شدنی نیست. آنها باید شرایطی را برای کارمند خود فراهم کنند که بتوانند کارمندان خود را بعد از هر رویدادی به دنیای واقعی برگردانند و این وظیفه به طور خاص برعهده منابع انسانی است.

در سال ۲۰۲۰، شرکت‌های بسیاری سلامت روان و جسمی کارمندان خود را در اولویت خود قرار دادند. آنها فضا را به گونه‌ای برای کارمندان خود فراهم کردند که به راحتی بتوانند هر مشکلی که دارند را بیان کنند و برای حل آن کمک بخواهند. کارهای مختلفی نظیر برگزاری جلسات سلامت روان و رسیدگی به کارمندان از نظر روحی از جمله این فعالیت‌ها بود. حتی برنامه‌ای برای کارمندان خود تدوین کردند که کارمند در صورت مواجه با مشکل مالی بتواند به تیم منابع انسانی و یا کارفرما مراجعه کند و برای حل آن درخواست مالی بدهد.

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که برای این منظور گرفته شد، دورکاری بود و با توجه به همه گیری کرونا و افزایش خطر ابتلا به این بیماری و به خطر افتادن سلامت جسم کارمندان، بسیاری دورکاری را به عنوان فرهنگ سازمانی خود را انتخاب کردند و به این پی بردند که چرا نباید از دورکاری ترسید.

۴. امکان کار از راه دور

مهم‌ترین سؤالی که کارمندان امروزه از دوستان و همکاران خود می‌پرسند این است که کی به شرکت بر می‌گردیم. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها در اولویت خود سلامت کارمندان خود را قرار داده‌اند و به همین منظور منتظر هستند که ببیند چه زمانی شرایط برای بازگشت آنها فراهم می‌شود.

قبل از همه گیری کرونا، پیش فرض برای اکثر کارمندان این بود که تقریباً هر روز در شرکت حضور داشته باشند. بسیاری از کارفرمایان پس از یک سال دورکاری به این پی برده‌اند که دورکاری می‌تواند برای آنها بسیار مفید نیز باشد و کارمندان در این حالت نیز تمام کارهای خود را انجام می‌دهند. آنها همچنین می‌دانند که کارمندان در کار همیشه به انعطاف پذیری علاقه دارند و برای استخدام به این موضوع بسیار اهمیت می‌دهند.

اما با این حال برخی کارمندان نیز هستند که دوست دارند تا کار را در محیط کار انجام دهند و همچنین دلشان برای همکاران تنگ می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها، تیم منابع انسانی آنها و همچنین کارفرمایان به دنبال این نیستند که دورکاری را به طور کامل کنار بگذارند و در آینده نیز ممکن است از آن بسیار استفاده کنند. همه چیز در مورد داشتن آن ذهنیت رشد است که به ما امکان می‌دهد تا با نیازهای متغیر کارکنان خود سازگار شویم.

۵. گسترش فعالیت‌ها در راستای تنوع، عدالت و شمول (DE&I)

وقتی صحبت از ایجاد فرهنگی در شرکت می‌شود که تمام کارمندها بتوانند در آن مشارکت داشته باشند و برای آن ارزش قائل شوند، شرکت‌هایی هستند که نمی‌توانند خیلی درست عمل کنند و کاری کنند که تمام کارمندان را به اجرای آن ترغیب کنند. این نه تنها بر نحوه استخدام یک شرکت تأثیر می‌گذارد، بلکه بر نحوه ایجاد مکانی برای همدلی و مشارکت عمومی نیز تأثیر می‌گذارد.

رهبران سازمان‌ها باید از کارمندان خود این سؤالات را بپرسند:

  • چگونه خود را برای ایجاد یک محل کار فراگیر مسئول بدانیم؟
  • چقدر کارمندان من در محل کار خود راحت هستند؟

بیشتر افراد حاضر در منابع انسانی باید به DEI به عنوان یک فعالیت تجاری نگاه کنند و نگاه آنها به این فعالیت‌ها نباید تنها یک کار لاکچری و دهان پر کن باشد. سازما‌ن‌ها باید روش‌هایی برای تمرکز خود به گونه‌ای پیدا کنند که افراد را به سمت تغییر رفتار و عمل‌گرایی در طول روز ببرند. به عبارت دیگر، سازمان‌ها باید به دنبال تجهیز افراد به مهارت‌های لازم برای تأثیرگذاری بر فرهنگ و ایجاد تغییر در سازمان باشند. این تغییر رفتار در سازمان ممکن است چالش برانگیز باشد، اما توانمند سازی نیروی کار برای موفقیت طولانی مدت امری حیاتی به شمار می‌آید.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که فرهنگ کاری را بررسی کنید و در صورت نیاز در هر بخشی آن را دستخوش تغییر کنید. علاوه بر این، محل کار باید فضای امن برای هر کارمند باشد. داشتن محل کاری که در آن تنوع، فراگیر بودن و عدالت حرف اول را می‌زند، می‌تواند کارمند را به ادامه راه ترغیب کنید. هر کسی که بخواهد نیروی کار خود را حفظ کند و از پیشرفت خود اطمینان حاصل کند، این موضوع را بدون تأخیر در اولویت قرار می‌دهد.

بگذارید کار معنادارتر شود

در حالی که سال ۲۰۲۰ از بسیاری جهات برای همه دشوار بود، اما با این حال بسیاری از ما را مجبور کرد که سراغ روندهای قدیمی برویم و آنها را به چالش بکشانیم و وضعیت موجود را زیر سوال ببریم. ما بیش از هر زمان دیگری امیدواریم که در سال ۲۰۲۱ و فرهنگ کاری در شرکت‌ها به سمت مولد بودن برود، کار معنادار برای کارمندان شکل بگیرد و کارمندان پویاتر شوند. یک مزیت رقابتی بزرگ برای تمام شرکت‌ها و منابع انسانی آنها وجود دارد و آن هم این است که به نیازهای کارمند و رفع مشکلات آن رسیدگی شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایران تلنتudemy
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا