جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ هفت رتبه ارتقا یافت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از ارتقای ۷ رتبه‌ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱، در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۹ شهریور ۱۴۰۰) با موضوع «ردیابی نوآوری در میان بحران کووید ۱۹» منتشر شد.

مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی و دکترای سیاستگذاری علم و فناوری با اشاره به اینکه گزارشGII ۲۰۲۱، ضمن ارزیابی عملکرد نوآوری ۱۳۲ کشور جهان، جدیدترین روندهای نوآوری را بررسی کرده است، گفت: ایران که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۶۷ جهان قرار گرفته بود، در سال ۲۰۲۱ با ۷ پله صعود و با کسب جایگاه ۶۰ جهان، به عنوان یکی از کشورهایی محسوب می شود که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است.

وی افزود: درگزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱، رده‌بندی کشورها به تفکیک منطقه و سطح درآمدی نیز ارائه شده و ایران در میان کشورهای دارای درآمد متوسط به بالا در جایگاه ۱۳ و در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، پس از هند، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین در گزارش GII ۲۰۲۱، از ۸۱ زیرشاخص در قالب ۷ رکن (۵ رکن مربوط به شاخص‌های ورودی و ۲ رکن مربوط به شاخص‌های خروجی) برای محاسبه امتیاز و رتبه کشورها استفاده شده است.

این متخصص سیاستگذاری علم و فناوری با بیان اینکه ایران، از نظر شاخص‌های ورودی در جایگاه ۸۶ و از نظر شاخص‌های خروجی در جایگاه ۴۴ قرار گرفته و بدترین رتبه در میان ارکان ورودی مربوط به «نهادها» (۱۲۴) و بهترین رتبه مربوط به «سرمایه انسانی و پژوهش» (۴۹) می شود.

مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی از ارتقا ۷ رتبه ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ خبر داد و گفت:در میان ارکان خروجی نیز، بهترین رتبه ایران در میان ۱۳۲ کشور جهان مربوط به «خروجی‌های دانش و فناوری» و «خروجی‌های خلاق» (۴۶) است.

شاوردی ادامه داد: در میان زیرشاخص‌های بررسی‌شده، بهترین رتبه‌های کشورمان مربوط به «نشان تجاری» (در رکن خروجی‌های خلاق) (۱)، «دانش‌آموختگان علوم و مهندسی» (در رکن سرمایه انسانی و پژوهش) (۳) و «طرح صنعتی» (در رکن خروجی‌های خلاق) (۴) می شود.

وی بدترین رتبه‌ها را نیز مربوط به «کیفیت رگولاتوری» (در رکن نهادها) و «نرخ تعرفه» (در رکن پیچیدگی بازار) (۱۳۰) و «سهولت شروع کسب‌وکار» و «ثبات سیاسی و عملیاتی» (در رکن نهادها) (۱۲۹) اعلام کرد.

متخصص سیاستگذاری علم و فناوری با بیان اینکه تعداد کمی از کشورها همواره در اوج عملکرد نوآورانه بوده‌اند، گفت: کشورهای سوئیس، سوئد، ایالات متحده آمریکا و انگلیس طی سه سال گذشته جزء ۵ کشور برتر بوده‌اند و کره جنوبی برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ به جمع ۵ کشور برتر پیوسته است.

به گفته شاوردی برخی کشورهای در حال توسعه، عملکردی فراتر از سطح توسعه اقتصادی خود دارند. هند، کنیا، جمهوری مولداوی و ویتنام رکورد عملکرد نوآورانه خود را برای یازدهمین سال متوالی ثبت کرده‌اند. برزیل، ایران و پرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۱، عملکردی فراتر از سطح توسعه خود داشته‌اند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا