توان بالای زنان ایرانی برای ورود به عرصه کارآفرینی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در کشورمان و در استان فارس بانوان بسیاری هستند که با اعتماد به نفس و پشتکار توانسته اند به علایق و ایده های خود جامه عمل پوشانیده و کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس، یکی از معضلات مهم و اساسی کشور، بیکاری قشر عظیمی از مردم به ویژه جوانان است. در این برهه به علل گوناگون از جمله فربه شدن بدنه نیروهای ادارات و ارگان های دولتی امکان استخدام در دستگاه های دولتی به صفر رسیده و لذا نیاز جامعه امروز رفتن به سمت کسب و کار هایی در قالب کارآفرینی است.

جوانان با استعداد و تحصیل کرده کشور که تعدادشان نیز بسیار است، می توانند با پرورش ایده های خام و اولیه خود، دست به راه اندازی کسب و کار خود کرده و عده ای را نیز بکار بگیرند .

یک کارآفرین می تواند از ظرفیت های خاموش و بالقوه جامعه بهره ببرد و سیر رشد اقتصادی خود و چند خانواده را در ابتدای امر بهبود ببخشد، که با توسعه کسب و کار خویش، زمینه رشد اقتصادی افراد بیشتری از جامعه پیرامون خود را در بر بگیرد، به ویژه مشاغلی که ارزشهای غیرمادی خانواده را نیز در نظر می گیرد.

امروز زمان آن فرا رسیده که از بعد جهانی به نقش زنان کارآفرین در جهان نگاهی بیندازیم؛ در حال حاضر زنان به اندازه مردان توانسته‌اند احتمال شناسایی فرصت‌های شغلی پیرامون خود را پیدا کنند و در کشورهای آفریقایی و بیشتر آسیایی ترس از موفق نشدن تجارت در بین زنان برابر یا کم‌تر از مردان است.

زنان به ویژه در کشورهای در حال توسعه خود را مبتکر و قدرتمند می‌دانند؛ چون در سال‌های گذشته فرصت‌‎ها و کسب و کارهای ارایه شده توسط زنان کارآفرین به رشد بازارها و افزایش چشم انداز اشتغال آن‌ها کمک کرده است؛ اما با وجود پیشرفتی که داشته‌اند، این مسئله به دلیل پارادایم‌های (الگو) باقی مانده از گذشته دارای چالش‌هایی است.

این واقعیت که شکاف جنسیتی همچنان یک پدیده جهانی است، برای جوامع مختلف حائز اهمیت است؛ این چالش‌ها مختص یک کشور در حال توسعه نیست بلکه یک مسئله جهانی است و فقط ۱۰ کشور در جهان وجود دارند که کارآفرینی در آن بین زن و مرد برابر است.

کارآفرینی یک بانوی لاری با افق دیدی جهانی

نجمه فرازبخت ساکن لار و کارآفرین در زمینه تولید جوانه های غلات، حبوبات و تولید سویق جوانه ها و تهیه انواع کره مغزیجات و همچنین ارائه دهنده بسته تقویتی ویژه قد و وزن کودکان از کارآفرینان موفقی است که علاوه بر مسائل مادی و اقتصادی خانواده های تحت پوشش کسب و کار خود باعث بهبود کیفیت تغذیه ای آنها و جامعه پیرامون خود شده است.

وی با تهیه و توزیع اقلامی از محصولات سلامت که در شرایط کاملاً بهداشتی و مواد اولیه مرغوب جهت بالا بردن کیفیت سفره خانوارهای ایرانی صورت می‌گیرد، سعی بر ایفای نقش خود در جامعه به عنوان یک کارآفرین و یک انسان دارد تا زندگی هم نوعان خود را با غذای سالم بهبود بخشد .

این بانوی کارآفرین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری اظهار داشت: در ابتدای کار به دلیل نبود وسایل و امکانات مناسب با آسیاب خانگی و به روش سنتی کاشت جوانه ها را انجام می دادم .

وی با بیان اینکه شروع هرکاری سختی های خاص خود را دارد، تصریح کرد: با مشکل نبود وسایل و تجهیزات مناسب دست و پنجه نرم می کردیم اما ناامید نشده و دست از تلاش برای معرفی کسب و کار خود و بازاریابی مناسب بر نداشتیم زیرا به خودمان، کار و راهمان ایمان داشتیم .

در این برهه زمانی، مهمترین دغدغه اصلی فرازبخت، نداشتن سرمایه کافی برای خرید تجهیزات و مکان مناسب و مجهز بود اما وی امیدوارانه تلاش کرده و به مرور زمان با تهیه دستگاه های کوچک کار خود را توسعه داده است .

فعال اقتصادی حوزه غذایی ادامه داد: پس از چندی با بستن قرارداد با دانشکده علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو که همزمان با آن، مورد حمایت کمیته امداد لارستان نیز قرار گرفتیم، آغاز توسعه و نقطه عطفی در کسب و کارمان بود .

وی در خصوص همکاری و همراهی بسیار خوب کمیته امداد امام خمینی عنوان کرد: با همکاری و حمایت کمیته امداد لارستان موفق به گرفتن وام کارآفرینی برای تهیه دستگاه بزرگ و صنعتی شدیم که با ایجاد مکان مناسب و بهداشتی و تجهیز نمودن آن، گامی بزرگ برای توسعه کسب و کارمان شد .

به گفته فرازبخت در حال حاضر ۵ نفر به صورت مستقیم در این کسب و کار مشغول به فعالیت هستند.

وی همچنین گفت: با امید به یاری خداوند و کمک مسئولین محترم در غذا و دارو تلاش داریم که هرچه زودتر نشان سیب سلامت محصولات خود را دریافت کرده تا موفق به جذب نیروی کار بیشتری و افزایش اشتغال زایی در سطح شهرستان خود، چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری شویم .

این بانوی کارآفرین لاری خطاب به مسئولان اظهار داشت: بزرگترین کمکی که مسئولان می‌توانند برای کارآفرینان انجام دهند، حمایت از آنان است که برای مثال در حطیه کار ما با سنگ انداختن جلوی پای ما برای گرفتن مجوز و سیب سلامت محصولات از جمله آنهاست. 

وی اضافه کرد: در بازاریابی و فروش محصولات بدون کمک و حمایت مسئولین کار بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

فرازبخت از مردم نیز درخواست کرد: از هموطنان عزیز هم خواستاریم که به تولید داخلی توجه بیشتری داشته باشند و از محصولات سالم و تولید داخل حمایت بیشتری را صورت دهند .

خبرگزاری علم و فناوری نیز امیدوار است در آینده ای نه چندان دور با حمایت مسئولین شاهد صادرات و توزیع تغذیه سالم در کل جوامع بشری و الگوسازی تغذیه سالم جهانی باشیم.

لزوم حمایت از بانوان برای ورود به عرصه کارآفرینی

زنان در کشورهای رو به توسعه، امید اول برای ارتقای خانواده‌ها و رشد و توسعه‌ی کشورهای خود محسوب می‌شوند. موفقیت زنان کارآفرین در جوامع نه ‌تنها سبب سودهای اقتصادی می‌شود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می‌نمایند. زنان به دلایل متعدد از جمله بیکاری و کاهش دستمزدها و نارضایتی از شغل قبلی، وارد کارآفرینی می‌شوند. چون کارآفرینی راهی برای برون‌رفت از بیکاری معمول است.

زنان نقش مهمی در ارتقای سطح اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه دارند؛ به‌طور متوسط 30% كارآفرینان كشورهای توسعه یافته را زنان تشكیل می‌دهند و یكی دلایل توسعه‌ یافتگی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم حضور زنان آن كشور در عرصه‌های مختلف اجتماعی بوده است. دو‌سومِ ساعات کار انجام‌شده در جهان را زنان به عهده دارند. چنانچه به استعداد‌های بالقوۀ این پتانسیل قوی که انواع کار‌ها را به صورت رسمی و غیررسمی انجام می‌دهد، توجه شود، آنان را به یکی از بزرگ‌ترین منابع سرمایه‌گذاری برای کشورهای در‌حال‌ توسعه تبدیل می‌کند؛ با این وجود، سهم زنان ایرانی در فعالیت‌های کارآفرینانه بسیار اندک است.

لذا باید به آموزش، حضور و ظهور و بروز بانوان در عرصه های مختلف کارآفرینی و تولید توجه ویژه شده و همه ارگان ها و مسئولان نهایت همکاری را برای رقم خوردن این مهم داشته باشند .

گزارش از فاطمه اسدپور

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
خبرگزاری علم و فناوری
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا