علی برهمند: بازار فقط به آن بخشی از فارغ‌التحصیلان توجه دارد که بتوانند نیاز واقعی بازار را برطرف کنند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: آموزش‌های مهارتی در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز بازار کار دارد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با علی برهمند معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان را می‌خوانیم.

تربیت نیروی متخصص، خلاق، ماهر و کارآفرین با توجه به نیازهای جامعه

آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برهمند: از مهم‌ترین مسائل بازار کار کشور، آن است که دانشگاه‌ها در رشته‌های گوناگون بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار، دانشجو تربیت می‌کنند؛ اما بازار فقط به آن بخشی از فارغ‌التحصیلان توجه دارد که بتوانند نیاز واقعی بازار را برطرف کنند.

ناتوانی دانشگاه‌ها و بی‌توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالا باشد. در این میان آموزش‌های مهارتی نقش مهمی را در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز بازار کار، ایفا می‌کند.

دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به دغدغه زیادی که نسبت به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد در این مورد پیشگام شده است. تحقق سیاست‌های کلی اشتغال و تحقق اهداف تعیین‌شده در سند دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر تربیت نیروی متخصص، خلاق، ماهر و کارآفرین با توجه به نیازهای جامعه است که این موارد نیازمند وجود نظام جامع و یکپارچه‌ای است که دانشگاه آن را در قالب نظام آموزش فنی‌حرفه‌ای و مهارتی تهیه و تدوین کرده و رویکرد آن بر اساس تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی حرفه‌ای، برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌ها بر اساس تقاضای بازار کار، توسعه رشته‌ها، آموزش هم‌زمان دروس نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی و پرورش روحیه کارآفرینی در همه برنامه‌های آموزشی است.

امیدواریم در ادغام آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای و تغییر ساختار آن با اجرای دقیق نظام‌نامه آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی، بتوانیم به آنچه دغدغه دانشگاه در امر آموزش و تربیت نیروی متخصص، خلاق و کارآمد است، دست پیدا کنیم و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در بازار کار باشیم.

آنا: آیا در واحد همدان پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب می‌کند و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟

برهمند: در سمای استان همدان با حمایت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان و پس از برگزاری جلسات متعدد، نقاط قوت و قابل‌ بهبود این طرح به‌دقت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد آموزشکده فنی‌ و حرفه‌ای سما طبق نظام‌نامه به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل و با انتقال به واحد دانشگاهی همدان به‌عنوان یک دانشکده در سایت واحد دانشگاهی به فعالیت پرداخته و از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کند.

اکنون در دو آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما در استان همدان در مجموع حدود ۶۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل هستند و امیدواریم با اجرای طرح ادغام، تعداد دانشجویان افزایش یابد.

لزوم شناساندن مأموریت‌ها و اهداف دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی

آنا: طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ شود تا این طرح موفق شود؟

برهمند: مسلماً اجرای طرح‌های چنینی برای واحدهای دانشگاهی بدون چالش نخواهد بود و مهم‌ترین آن این است که جامعه از رشته‌های دانشکده مهارت و کارآفرینی شناختی ندارد، چالش دیگر نبود وجود تفکر و نگرش مثبت نسبت به سرمایه‌ای بودن دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی است.

برای رفع چالش‌های ذکرشده باید ابتدا با تبلیغات مناسب، نسبت به شناساندن مأموریت‌ها و اهداف دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به جامعه اقدام کنیم و در کنار آن باید از استادان متخصص مهارتی برای تدریس در دانشکده‌ها بهره گرفت و زمینه ارتباط دانشکده با صنعت و سازمان‌های خارج از دانشگاه را فراهم کرد و زمینه‌سازی لازم برای توسعه منابع آموزشی و پژوهشی دانشکده و تأمین امکانات مورد نیاز باید مورد توجه قرار گیرد.

تحصیل ۲ هزار و ۹۶ دانش‌آموز و ۶۰۰ دانشجو در مدارس و دانشکده سمای همدان

آنا: اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای واحد همدان توضیح دهید.

برهمند: سمای استان همدان شامل ۱۸ مدرسه و دو آموزشکده است که سال تحصیلی گذشته ۲ هزار و ۹۶ دانش‌آموز و ۶۰۰ دانشجو در مدارس و آموزشکده‌های آن به تحصیل مشغول بودند و برای سال تحصیلی آتی تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز در مدارس سما ثبت‌نام کرده‌اند.

مدارس سما در استان همدان از امکانات بسیار خوبی برخوردارند که شامل کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، سایت‌های کامپیوتر، کتابخانه و کلاس‌های مجهز و به‌روز است. وجود این امکانات مناسب و متفاوت با دیگر مدارس غیردولتی، سبب شده است که اولیای دانش‌آموزان از ثبت‌ نام در مدارس سما استقبال کنند.

وجه تمایز مدارس سما با دیگر مدارس غیردولتی در سال تحصیلی گذشته، آموزش مجازی بود که به دلیل برنامه‌ریزی دقیق و منظم و استفاده از معلمان و دبیران خلاق، مجرب و ساعی مدارس محقق شد، معلمان مدارس سما با تولید محتواهای جذاب و خلاقانه، سبب شدند آموزش مجازی برای دانش‌آموزان بسیار متفاوت باشد و خوشبختانه بسیاری از چالش‌هایی که مدارس دیگر در زمینهٔ آموزش مجازی با آن مواجه شدند را نداشتیم.

با برگزاری دوره‌های تولید محتوای الکترونیک درصدد آن هستیم که فعالیت‌ معلمان سما را ارتقا دهیم و جایگاه خود را درزمینهٔ آموزش مجازی دانش‌آموزان بالاتر ببریم.

آنا: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی‌حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

برهمند: از مهم‌ترین اهداف نظام آموزش فنی‌حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ریزی برای تربیت نیروی کار متخصص مورد نیاز جامعه و افزایش بهره‌وری نیروی کار با تأکید بر نیاز برنامه‌های توسعه ملی بوده که این امر با توسعه و ایجاد رشته‌هایی با سرفصل‌های مهارتی و بهره‌گیری از استادان متخصص در این زمینه، قابل‌ اجراست.

آنا: آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقدشده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟

برهمند: در راستای گسترش فعالیت‌های حوزه مهارت و کارآفرینی، تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان همدان، منعقد شده است که در راستای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی مشترک به‌منظور ارتقای شایستگی حرفه‌ای و مهارتی دانشجویان و فراهم‌سازی زمینه اجرای واحدهای درسی کارآموزی و کارورزی دانشگاه در مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای است.

آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده‌شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟

برهمند: منظور از دوره‌های کوتاه‌مدت دوره‌هایی است که به‌منظور آموزش پیش‌اشتغال، آموزش حین خدمت و ارتقای حرفه‌ای و آموزش مهارت‌های مورد نیاز مشاغل نوین صورت می‌گیرد و افراد می‌توانند با گذراندن این دوره‌ها با کسب مهارت لازم، گواهینامه معتبر شرکت در دوره را نیز دریافت کرده و درزمینهٔ مورد نظر مشغول به کار شوند.

سمای همدان نیز بررسی‌های لازم درمورد برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت را انجام داده است که با شناسایی دوره‌های مورد نیاز بومی منطقه و پس از تصویب دوره‌های موردنظر، به برگزاری آنها اقدام خواهد کرد.

دانش‌آموزان باید در پایان سال تحصیلی یک مهارت را به‌خوبی آموخته باشند

آنا: فعالیت‌ مدارس سما درزمینهٔ مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید.؟

برهمند: مدارس سما چند سال است که شعار «هر دانش‌آموز، یک مهارت» را در دستور کار خود قرار داده‌اند به‌نحوی‌که دانش‌آموزان بتوانند از ابتدای سال تحصیلی، فراگیری یک مهارت را آغاز کنند و در پایان سال تحصیلی، آن مهارت را به‌خوبی آموخته باشند.

سال تحصیلی گذشته با وجود شیوع بیماری کرونا و غیرحضوری بودن مدارس آموختن این مهارت‌ها به شکل غیرحضوری دنبال شد و امیدواریم سال تحصیلی آتی و بازگشایی مدارس بتوانیم مانند گذشته اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دهیم.

معتقدیم که آموختن مهارت‌ها در مدرسه و تشویق دانش‌آموزان به یادگیری عملی در سنین پایین می‌تواند به آنان در بارورکردن استعدادها و انتخاب شغل و حرفه آینده کمک کند.

آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟

برهمند: باید در حوزه مهارت و کارآفرینی در درجه اول به تربیت نیروهای متخصص و ماهر بیندیشیم و این امر محقق نمی‌شود مگر با به‌کارگیری استادان مجرب درزمینهٔ رشته‌های مهارتی، نباید طرز تفکر محدودکننده گذشته را داشته باشیم و باید از آن فاصله بگیریم و با شناخت کافی نسبت به نیازهای بازار کار پیش برویم، نیازهای بومی منطقه و استان را بشناسیم و بر اساس آن نیازها به تأسیس رشته در دانشکده مهارت و کارآفرینی اقدام کنیم.

آنا: دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد همدان مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟

برهمند: مدارس عالی مهارتی مجری برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای مشاغل مختلف است و بر اساس دوره گذرانده شده، گواهینامه شرکت در دوره را برای افراد صادر می‌کنند درحالی‌که دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به‌عنوان یک دانشکده، در واحد دانشگاهی مستقر هستند و در قالب آموزش‌های رسمی به صدور مدارک کاردانی کارشناسی و … اقدام می‌کنند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و مهارتی در واحد دانشگاهی است.

در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان پروپوزال(طرح پیشنهادی) چند طرح به‌عنوان مدارس عالی مهارتی تدوین‌ و یکی از طرح‌های مصوب با عنوان مدرسه عالی مهارتی برنامه‌نویسی کامپیوتری برای اخذ مجوز به سازمان سما ارسال شده که مأموریت این مدرسه عالی مهارتی ارتقای سطح برنامه‌نویسی در منطقه و تأمین بخشی از تجارت آنلاین است و باتربیت تکنسین‌های اجرایی در امور برنامه‌نویسی، بتوانند توانایی حضور رقابتی در بازار کار را داشته باشند.

آنا: و سخن پایانی….

برهمند: همان‌طور که گفته شد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی می‌توانند از جایگاه خوبی برخوردار شوند و با استفاده از نقاط قوتی مانند ارتباطات آموزشی و پژوهشی مؤثر با واحد دانشگاهی به کاهش ضعف‌ها بپردازند.

برخورداری از نیروی جوان علمی و باانگیزه در کارمندان و اســتادان واحدهای دانشگاهی یک مزیت مهم به شــمار می‌آید که با همکاری و مشــارکت متقابل در فرآیند آموزشی و پژوهشی می‌توانند برای بهترکردن وضعیت دانشکده گام بردارند.

به‌هرحال همه دانشگاه‌ها به دنبال استراتژی‌هایی هستند که با استفاده از فرصت‌ها و قوت‌هایی که از آن برخوردارند، مشکلات و تهدیداتشــان را از ســر راه بردارند و به سمت توسعه و هماهنگ شدن با فنّاوری‌های روز بروند.

ارتبــاط با صنایع و مراکــز خدماتی میان تمام دانشگاه‌ها وجــود دارد و البته که دانشــکده مهارت و کارآفرینی نیز از این فرصت برخوردار اســت تا از طریق آن بتواند خدمات خود را به جامعه و دیگر سازمان‌ها معرفی کند و از طرف دیگر تضمین شــغلی مناســب برای فارغ‌التحصیلان خود داشته باشد.

به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا