درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در زمینه مهارت و کارآفرینی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی عنوان کرد که با راه‌اندازی مدارس عالی مهارت در واحدهای دانشگاهی این استان توجه ویژه‌ای به مهارت و اشتغال دانش‌آموختگان شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» را -که به تصویب شورای گسترش این دانشگاه رسیده بود – ابلاغ کرد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

روزهای نخست خرداد ۱۴۰۰ با ابلاغ بخشنامه ای دیگر از سوی دکتر طهرانچی، «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد که آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته است، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

پیشتازی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در عرصه مهارت و کارآفرینی

براساس بندهای این آیین‌نامه؛ واحدهای دانشگاهی بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم عنوان کرده است که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

خبرنگار آنا با توجه به همزمانی هفته مهارت و نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با مسعود طاهری‌لاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و واحد مشهد را می‌خوانیم.

آنا: ارزیابی شما از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در حیطه مهارت و کارآفرینی چگونه است؟

طاهری‌لاری: با تبریک هفته ملی مهارت به دانشگاهیان؛ دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از پیشتازان عرصه مهارت و کارآفرینی بوده است؛ چراکه سال ۹۸ با راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت بورس در مشهد، نخستین گام برای تحقق مهارت‌آموزی و اتصال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار را برداشت.

ورود دانشجویان به بازار کار پس از فراغت از تحصیل یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان و خانواده‌هاست و ابتکار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد مدارس عالی مهارت، فاصله بین مدرک تحصیلی و اشتغال را به حداقل رسانده است.

آنا: ایجاد مدارس عالی مهارت و دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی با چه هدفی آغاز شد؟

طاهری‌لاری: بررسی همه‌جانبه وضعیت اقتصادی، فرهنگی و معیشتی خانواده‌ها و نیز بازار کار و سرمایه با هدف ایجاد مهارت در دانش‌آموختگان دانشگاهی به‌منظور ورود سریع آنان به بازار کار و توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد تولیدات داخلی موجب شد تا پروژه ایجاد مدارس عالی مهارت و دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شود.

راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی نیز به همین منظور بوده است و این دانشکده‌ها در تعامل تنگاتنگ با سازمان فنی و حرفه‌ای و استقرار مراکز TMC، اهداف مهارتی، شغلی و کاربنیان خود را دنبال می‌کنند.

آنا: وضعیت راه‌اندازی مدارس عالی مهارت در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی چگونه است؟

طاهری‌لاری: راه‌اندازی مدارس عالی مهارت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی گامی مهم در تحقق شعار مهارت و اشتغال دانش‌آموختگان بوده است و این دانشگاه علاوه‌بر راه‌اندازی چند مدرسه عالی مهارت در واحدهای دانشگاهی، تعدادی مدرسه عالی مهارت نیز در حال راه‌اندازی دارد.

مدارس عالی مهارت «بورس» و «میراث اسلامی» در واحد مشهد، «تغذیه» در واحد قوچان، «برق و الکترونیک» در واحد سبزوار، «هوانوردی و پرواز» در واحد کاشمر، «فیروزه‌تراشی و سنگ‌های تزئینی»، «برق و الکترونیک» و «کشاورزی نوین با تأکید بر گیاهان دارویی» در واحد نیشابور، «هنر و ادبیات» در واحد تربت‌جام و مدرسه عالی مهارت «سفالگری» در واحد گناباد ازجمله این مدارس هستند.

آنا: درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در زمینه مهارت و کارآفرینی توضیح دهید.

طاهری‌لاری: تهیه سند آمایش چهارساله برای تمام برنامه‌ها و تبیین اهداف آن با برگزاری جلسات متعدد در سطح هیئت رئیسه و ارتباط با سایر سازمان‌های مرتبط، مصاحبه با رسانه‌ها و تشریح برنامه‌ها، کلاس‌ها و دوره‌های مختلف مهارتی و اهداف آن، برگزاری جلسه با اندیشکده مهارتی در راستای راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی دیجیتال مارکتینگ و بررسی اولیه BP و جلسه شورای نظارت و هماهنگی سمای استان با حضور معاونان سمای استان خراسان رضوی درباره دوره‌های کوتاه‌مدت و مهارت‌محور و بحث و تبادل‌نظر در مورد عنوان و اهداف مدارس عالی مهارتی و ایجاد وحدت رویه در این زمینه برخی از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در زمینه مهارت و کارآفرینی در یک سال اخیر بوده است.

لزوم آموزش‌های کاربنیان در مدارس سما

دعوت از مسئولان عالی‌رتبه سازمان فنی و حرفه‌ای استان در محل دانشکده مهارت و کارآفرینی (سما) مشهد در راستای رشد هرچه بیشتر مرکز TMC و مرور برنامه‌ها و تبادل تجربیات استادان برای ترم مهر، آغاز چند دوره آموزشی برای کارکنان دانشگاه در هفته ملی مهارت، بررسی و بازخوانی تفاهم‌نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و سازمان فنی و حرفه‌ای استان و عملیاتی‌کردن مفاد آن همزمان با آغاز هفته مهارت و کارآفرینی از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در زمینه مهارت و کارآفرینی است.

آنا: و کلام آخر…

طاهری‌لاری: از حمایت‌ها و خدمات معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما در راستای کمک به واحدهای دانشگاهی در بخش مهارت و کارآفرینی قدردانی و بر لزوم آموزش‌های کاربنیان در مدارس سما و دانشگاه آزاد اسلامی تأکید می‌کنیم. تصمیم و اراده دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در تحقق اهداف معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و سما در این زمینه جدی است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا