آیا مدارس عالی مهارت با دانشکده‌های کارآفرینی تداخل دارند؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید عنوان کرد: از ابتدای شهریور پروژه ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد و از مهر ۱۴۰۰ برای جذب دانشجو اقدام خواهیم کرد.

دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود – ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با غلامرضا صابری معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید را می‌خوانیم.

صابری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با ارزیابی ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی اظهار کرد: با توجه به نیاز جامعه به رشته‌های مهارتی و کارآفرینی این ایده می‌تواند در تحقق این هدف بسیار مؤثر و مفید واقع شود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید با بیان اینکه از ابتدای شهریور پروژه ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد، عنوان کرد: از مهر ۱۴۰۰ برای جذب دانشجو اقدام خواهیم کرد.

چالش‌های پروژه ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای چیست؟

وی، یکی از چالش‌های پروژه ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای را اضافه شدن اعضای هیئت علمی و کارکنان آموزشکده‌های سما به واحدهای دانشگاهی عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود نیروی مازاد این طرح ممکن است تبعات مالی برای واحدهای دانشگاهی ایجاد کند.

صابری، تعداد دانش‌آموزان در مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید را ۳۰۰ نفر عنوان و تبیین کرد: این دانشگاه امکانات بسیار خوبی از قبیل کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مزرعه کشاورزی در راستای مهارت و کارآفرینی دارد.

وی به اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تأکید کرد: هدف عمده این نظام آموزشی کسب مهارت، اشتغالزایی و تلفیق صنعت با دانشگاه است.

بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید در بخش دیگری از گفت‌وگو با آنا، امضای قرارداد با ادارات فنی و حرفه‌ای را در راستای کسب مهارت و کارآفرینی برشمرد و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت را از برنامه‌های این مرکز آموزشی دانست.

صابری با تشریح فعالیت‌های مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید بیان کرد: با برنامه‌های پیش رو مدارس سما به سمت مهارت و کارآفرینی پیش خواهند رفت و در آینده نزدیک مدارس سما جزء مدارس برتر کشور در زمینه مهارت خواهند بود.

وی، بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را ارتباط تنگاتنگ با حوزه صنعت، کشاورزی و تجهیز مدارس به کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های به‌روز، جدید و حمایت از این گونه مدارس دانست.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید اضافه کرد: مدارس عالی مهارت یکی از ایده‌های موفق برای آموزش گروه‌های هدف است و هیچ‌گونه تداخل کاری با دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی نخواهند داشت.

صابری توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید با توجه به ظرفیت منطقه و شهرستان درصدد راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت در زمینه تولید بذر و نهال اصلاح شده و پرورش دام است.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا