بانوی کارآفرینی که به دنبال احیای هنر ممقان دوزی است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک بانوی خلاق تبریزی با ورود به زمینه هنر ممقان دوزی در راستای احیای این هنر اصیل خطه آذربایجان، گام برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، الهام هاشمی راد از سال ۸۵ در زمینه هنر و صنایع دستی با تدریس در آموزشگاه فنی و حرفه‌ای خود، فعالیت کرده و از سال ۸۸ نیز صرفا در زمینه هنر سوزن دوزی به نام “ممقان دوزی” مشغول به تدریس و کارآفرینی برای سالانه حدود ۱۰۰ بانوی بدسرپرست و بی سرپرست است. وی هم‌چنین در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی نیز به عنوان پیشران فعالیت می‌کند.

وی، گفت: من در خانواده‌ ای که به خیاطی و دوخت و دوز علاقمند بودند به دنیا آمدم، مادربزرگم خیاط بود و مادرم گلدوزی می‌کرد، در نتیجه علاقه خاصی هم از همان ابتدا به کارهای هنری مخصوصا در زمینه دوخت و دوز داشتم.

وی در خصوص هنر ممقان دوزی، گفت: ممقان دوزی، رشته ای از صنایع دستی منحصر به خطه آذربایجان شرقی بوده که بر اساس نام آن نیز، خاستگاه این هنر اصیل، شهر ممقان است.

هاشمی راد افزود: این هنر که از سال‌های گذشته، چندان به آن پرداخت نمی‌شد، بر اساس ایراداتی که در نسخه سنتی آن وجود داشت، به مرور در حال فراموشی بود و حتی بانوان شهر ممقان نیز دیگر نمی‌توانستند کارهای هنر دستی خود را به فروش برسانند. این امر باعث شد تا جرقه‌ای در ذهن من ایجاد شود که نباید بگذاریم این هنر از بین برود زیرا تنها هنر سوزن دوزی استان ما منحصر به ممقان دوزی است‌

وی گفت: در راستای ورود به زمینه هنر ممقان دوزی، در بخش مواد اولیه و طراحی نقش‌ها، یکسری تغییراتی ایجاد کردم و با به روز سازی و کاربردی کردن این طرح‌ها، زمینه فروش هنر ممقان دوزی در نمایشگاه‌های سراسری و کشوری فراهم شده و هرچه بیشتر شناخته شد.

وی با اشاره به مشکلات هنر ممقان دوزی سنتی، اظهار کرد: در روش سنتی ممقان دوزی، به جای لایه پارچه، روزنامه یا کاغذ استفاده می‌شد و حتی رنگرزی نخ‌های آن نیز دوام چندانی نداشت که در نهایت منجر به شرایط افول این هنر شده بود اما بنده روزنامه را از مراحل دوخت این هنر حذف کردم و به جای آن، لایه پارچه را قرار دادم و رنگرزی استاندارد را جایگزین کردم که این امر باعث شده تا اکنون هنر دستی ممقان دوزی قابل شستشو باشد.

این بانوی مدرس هنر ممقان دوزی با تاکید بر این‌که برای دوام این هنر باید طرح‌ها به طور دائم به روز شوند، گفت: صنایع دستی، فرهنگ گذشتگان را به ما نشان داده و دوخت ساده این هنر در گذشته نیز روایتگر سبک زیستی مردم آن زمان بود. اکنون با توجه به این‌که تنوع و رنگ‌های بسیاری در این نوع سوزن دوزی انجام می‌گیرد، نشان می‌دهد که مردم این زمان اغلب از ساده زیستی دوری کرده و به دنبال تنوع هستند.

وی با اشاره به خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در هنر ممقان دوزی، گفت: بنده سفارش‌های متعددی از نقاط مختلف کشور دریافت می‌کنم و حتی این هنر اصیل را با کمک واسطه به کشورهایی چون دبی، بلژیک  سوئیس و … صادر می‌کنم‌.

وی در ادامه با اشاره به همکاری با اداره جات مختلف استان از جمله کمیته امداد، بخشداران و دهیاران روستاها در زمینه اشتغال زایی بانوان، اظهار کرد: با معرفی بانوان بدسرپرست و بی سرپرست توسط این نهادها، آموزش‌های لازم ممقان دوزی را در روستاهای مختلف استان ارائه داده و مواد اولیه رایگان را در اختیار بانوان قرار می‌دادیم و سپس با تحویل کار، دستمزد می‌گرفتند.

وی گفت: اما در سال ۹۸ از طریق اداره کل صنایع دستی با جهاددانشگاهی آشنا شدم و به عنوان مدرس و کارآفرین در زمینه ممقان دوزی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی آغاز به کارکردم. پس از آغاز کلاس‌ها، با کمک جهاددانشگاهی توانستم تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد را دریافت کنم و در نهایت توانستیم به تعداد ۳۰ نفر آموزش بدهیم که اکنون ۲۰ نفر از آن‌ها با ما کار می‌کنند.

هاشمی راد در خصوص بازار فروش هنر ممقان دوزی نیز اظهار کرد: برخی هنرهای دستی مثل سرمه دوزی در اغلب استان‌های کشور دوخته می‌شوند ولی هنری که منحصر به یک استان است، زمینه فروش بیشتری خواهد داشت. مثلا در نمایشگاه تهران، تنها غرفه‌ی هنری که هنر ممقان دوزی را ارائه می‌داد، ما بودیم.

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا