اعتراض بانوی کارآفرین: وقتی فضای فیزیکی برای راه‌اندازی کارگاه دارم، چرا باید یک مغازه اجاره کنم؟!

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک کارآفرین گفت:چون کارگاهم را در طبقه زیرین واحد مسکونی خود دایر کردم بنابراین جواز کسب ندادند و نتوانستم وام بگیرم. قوانین با هم در تناقض هستند من به‌عنوان یک بانو وقتی که فضای فیزیکی برای راه‌اندازی کارگاه دارم چرا باید یک مغازه اجاره کنم؟!

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، سمیه قمری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ۱۲ سال پیش یک کارگاه کوچک در طبقه زیرین منزل خود راه‌اندازی کردم و در عرصه دوزندگی مشغول به فعالیت هستم.

وی ادامه داد: بسیاری از بانوان که مهارت خیاطی دارند توانایی خرید چرخ خیاطی را ندارند و این در حالی است که دولت با حمایت از کارآفرینان می‌تواند زمینه اشتغال چنین بانوانی را فراهم کند.

این کارآفرین با تأکید بر اینکه خواستن توانستن است، افزود: طی این ۱۲ سال یک روز هم بیکار نبودم البته کاری با سایر مشاغل ندارم چون با شیوع کرونا بازار بسیاری از کساد شده است اما پوشاک جزو ضروریات است و هیچ‌گاه بازارش از رونق نمی‌افتد.

وی تشریح کرد: آنانی که در ابتدای مسیر قرار دارند باید به کمترین هزینه‌ها قانع باشند و بدانند با تلاش و پشتکار به همه اهداف خود خواهند رسید. اگر کسی بخواهد از صفر شروع کند حداقل به ۲۰ میلیون تومان سرمایه اولیه برای خرید چرخ خیاطی نیاز دارد، شاید این رقم برای مدیران و مسئولان رقمی محسوب نشود اما برای بانوان سرپرست خانوار رقم سنگینی است و بسیاری از آنان توانایی خرید چرخ خیاطی را ندارند بنابراین به امید کارگاه‌هایی مانند ما هستند که بتوانند منبع درآمد هرچند اندکی داشته باشند.

قمری خاطرنشان کرد: از مزایای مشاغل خانگی برای زنان می‌توانیم به رسیدگی به امورات منزل و تربیت کودکان در کنار کار اشاره کرد بنابراین بانوانی که به مشاغل خانگی اشتغال دارند می‌توانند بدون دغدغه در منزل به فعالیت اقتصادی بپردازند.

وی بیان کرد: چون کارگاهم را در طبقه زیرین واحد مسکونی خود دایر کردم جواز کسب ندادند و بدین‌طریق نتوانستم وام بگیرم، قوانین با هم در تناقض هستند من به‌عنوان یک بانو وقتی که فضای فیزیکی برای راه‌اندازی کارگاه دارم چرا باید یک مغازه اجاره کنم؟!

این کارآفرین تصریح کرد: اگر مسئولان همت کنند و تسهیلات در اختیار کارآفرینان قرار دهند می‌توانیم مبلغی را برای سرمایه در گردش اختصاص دهیم و خودمان مشغول به تولید شویم و برای تعداد بیشتری از بیکاران را اشتغال‌زایی داشته باشیم.

وی اشاره کرد: در یک مقطع زمانی بازار خیاطی اشباع شده بود و فعالیت برای تازه‌واردان به بازار دشوار شده بود به همین دلیل بسیاری از بنکداران روی خیاطان سلطه داشتند و دوزندگان مجبور بودند با کمترین قیمت سفارش بگیرند.

قمری یادآور شد: پارچه برش‌خورده را از بنکداران می‌گیریم و پس از دوخت تحویل می‌دهیم؛ بنکداران برای تحویل پارچه به کارگاه‌داران از آنان سفته می‌گیرند و این در حالی است که هیچ تضمینی برای گرفتن پولمان از بنکداران نداریم و قانون نیز پیش‌بینی برای این امر نداشته است، اگر قانون‌گذار بنکداران را ملزم به انعقاد قرارداد با دوزندگان کند برای دوزندگان مطلوب خواهد بود و با اطمینان خاطر مشغول به کار خواهیم شد.

این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاد دانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا